افزایش عرضه خودرو وارداتی برای تثبیت قیمت

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۹۰

نعمت‌زاده روز شنبه از واردات خودرو توسط 35نمایندگی مجاز خبر داد و پس از آن دو معاون وی در جلسه با واردکنندگان طرح ساماندهی واردات خودرو را بررسی کردند. قائم‌مقام وزیر صنعت جزییات جلسه دو معاون وزیر با واردکنندگان خودرو را تشریح کرد و گفت: واردکنندگان متضمن شده‌اند که بازار خودروهای وارداتی تلاطم نداشته باشد و افزایش قیمت‌ها هم جزیی باشد. مجتبی خسروتاج بااشاره به جزییات جلسه وزارت صنعت با واردکنندگان رسمی خودرو به مهر گفت: طبق آمارهای رسمی، تنها 30درصد از خودروهای وارد شده به کشور، ازسوی نمایندگی‌های رسمی و مجاز صورت گرفته و 70درصد مابقی واردات ازسوی افراد متفرقه‌یی وارد شده که اگرچه در کار واردات خودرو هستند، اما نمایندگی رسمی و شرایط حمایت از مصرف‌کنندگان را ندارند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نخستین موضوع مورد مذاکره با نمایندگان رسمی خودروهای وارداتی، اقدام برای تامین بازار و تضمین تامین آن بود؛ به‌نحوی که واردکنندگان متعهد شوند با اجرای این مصوبه، نیاز بازار را تامین کنند. وی تصریح کرد: محور دیگر مورد بحث در این جلسه، این بود که نمایندگان رسمی خودروهای خارجی باید ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نرخ‌گذاری را رعایت کرده و جلساتی را با سازمان حمایت برگزار کنند که تا بر سر شرایط نرخ‌گذاری و رعایت آن، به‌توافق برسند. به گفته خسروتاج، نمایندگان رسمی خودروهای خارجی باید باتوجه به شرایط ساماندهی واردات خودرو، برای ارایه خدمات بهتر به مشتریان اقدام کنند که در این راستا، جلسه هماهنگی درراستای اجرای بخشنامه صورت گرفت تا بازار متلاطم نشود.

وی درخصوص اعلام نظر برخی نمایندگان رسمی واردات خودرو مبنی بر افزایش قیمت ۵ تا ۱۰درصدی خودروهای وارداتی با اجرای این دستورالعمل، اظهار داشت: نمایندگان رسمی خودروهای وارداتی اقدام به افزایش قیمت نخواهند کرد و قیمت را رعایت می‌کنند. ممکن است افرادی هم که خارج از سیستم نمایندگی‌ها، اقدام به واردات می‌کنند نیز تحت مدیریت واردکنندگان رسمی، وارد عمل شوند اما باید چارچوب را رعایت کنند. خسروتاج ادامه داد: البته ممکن است چند درصدی در ابتدای شروع به کار طرح، قیمت نوسان داشته باشد اما این نوسان زودگذر خواهد بود و در قبال این تغییر قیمت جزیی، مردم با خیال راحت از نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی خرید می‌کنند و به ارایه خدمات پس از فروش مناسب هم دسترسی خواهند داشت. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر حدود ۳۵نمایندگی مجاز خودروسازان خارجی در ایران با مجوز رسمی فعالیت کرده و اقدام به واردات خودرو می‌کنند؛ به همین دلیل برای اینکه مواجه با مواردی نباشیم که خودروهای وارداتی که به‌دست مصرف‌کنندگان داده می‌شود، از بعد تامین قطعات و ارایه خدمات پس از فروش، با مشکل مواجه شوند، وزیر صنعت، معدن و تجارت اصرار بر تدوین دستورالعملی برای ساماندهی واردات خودرو داشت.


تعیین‌تکلیف ثبت سفارش‌های قبلی

رییس انجمن واردکنندگان خودرو از برنامه واردکنندگان خودرو برای ثبات قیمت‌ و حرکت به سمت کاهش قیمت خودروهای خارجی خبر داد و به فارس گفت: شیوه‌نامه مربوط به ثبت سفارش‌های قبلی واردات خودرو توسط واردکنندگان غیررسمی در حال تدوین است. احتشام‌زاد ادامه داد: باتوجه به پشتیبانی وزارت صنعت از اجرای این طرح، مشکلی در بازار وجود نخواهد داشت و از این به بعد واردات خودروهای خارجی فقط با گارانتی و توسط نمایندگی‌ رسمی انجام خواهد شد. رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه شیوه‌نامه مربوط به ثبت سفارش‌های قبلی انجام شده برای واردات خودرو توسط واردکنندگان غیررسمی در حال تدوین است، گفت: به‌زودی در این مورد جلسه‌یی برگزار خواهد شد تا راهکارهای مختلف بررسی شود. وی بااشاره به دستورالعمل وزارت صنعت مبنی بر محدود شدن ثبت سفارش واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی از ابتدای بهمن، گفت: این کار در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد. وی در مورد قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز اظهار داشت: قیمت‌گذاری مانند روال قبل انجام خواهد شد و سود ناویژه واردکنندگان خودرو 18درصد ارزش گمرکی خودرو است که پس از کسر مالیات و هزینه‌های عملیاتی به حدود 3درصد می‌رسد.

افزایش تعرفه خودروهای وارداتی ضروری نیست

رییس کل گمرک به ایسنا گفت: به اعتقاد من افزایش تعرفه خودروهای وارداتی چندان ضرورتی ندارد و البته هنوز در رابطه با این موضوع تصمیم‌گیری نشده است. مسعود کرباسیان درباره تعرفه خودروهای وارداتی توضیح داد: درحال حاضر تعرفه خودروهای وارداتی تا 2000سی‌سی 40درصد، خودروهای 2000 تا 2500سی‌سی 55درصد و تعرفه خودروهای وارداتی بالای 2500سی‌سی که واردات آن درحال حاضر ممنوع است 140درصد است. وی با بیان اینکه هنوز در رابطه با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی تصمیم‌گیری نشده است، افزود: مصرف‌کنندگان خودروهای کمتر از 2000سی‌سی قشر متوسط به پایین جامعه هستند، ضمن اینکه وقتی مالیات بر ارزش افزوده روی 40درصد تعرفه گمرکی اضافه شود، دیواره حمایتی خوبی برای تولیدات داخل است که در بقیه شرکت‌های صنعتی به این میزان حمایت وجود ندارد. رییس کل گمرک در عین حال اظهار امیدواری کرد که تعرفه خودروهای وارداتی تغییر نکند و افزود: البته تصمیم‌گیری در این زمینه به ما مربوط نمی‌شود و ما فقط موظف به اجرای مقررات و تصمیم‌گیری‌های مسوولان مربوطه در این زمینه هستیم.

کرباسیان همچنین در پاسخ به این سوال که بسیاری از مناطق آزاد درخواست افزایش محدوده تردد خودروها را در مناطق آزاد دارند، گفت: هیات وزیران با این موضوع مخالفت کرده و من نیز از مخالفان این موضوع هستم چون تعرفه واردات و از طرفی گذاشتن محدودیت تردد خودرو از مناطق آزاد برای حمایت از تولیدات داخلی است.


واردات رسمی خودرو بازار را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد

رییس سازمان توسعه تجارت جزییات جلسه مسوولان وزارت صنعت با واردکنندگان خودرو را تشریح کرد وبه ایسنا گفت: طرح واردات خودرو توسط وارد‌کنندگان رسمی، بازار خودرو را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد چون با ثبت سفارش‌هایی که در شش ماهه صورت گرفته بازار تعدیل می‌شود و بهم نمی‌ریزد.

ولی‌الله افخمی‌راد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: جو عمومی وارد‌ات رسمی نسبت به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اجرایی کردن طرح واردات خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی مثبت بوده و واردکنندگان هم با این طرح موافق هستند. وی اظهار کرد: یکی از ایرادات وارده بر سیستم قبلی مبنی بر واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی این بود که هرکس می‌توانست نسبت به واردات خودرو اقدام کند که این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. افخمی‌راد درباره ضرورت اجرای این طرح گفت: برای اینکه خودروهای وارداتی که به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد از بعد تامین قطعات و ارایه خدمات پس از فروش با مشکل مواجه نشوند، وزیر صنعت بر تدوین دستورالعملی برای ساماندهی واردات خودرو تاکید داشت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طرح ورود خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی گفت: منفعت اجرای این طرح برای مصرف‌کنندگان است که حقوق‌شان حفظ می‌شود چون از گارانتی و خدمات پس از فروش بهره مند می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر