تخریب کامل یا صدور پایان کار برای پاساژ علاءالدین

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۷

با رای کمیسیون ماده100 و پیگیری‌های شورای شهر تهران، بالاخره حکم تخریب طبقات غیرمجاز هفتم و منفی3 بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش موبایل کشور آغاز شد. تخریب نیمه‌کاره طبقات پاساژ علاءالدین به‌ویژه طبقه هفتم این مساله را با تردید همراه کرد که شاید بعد از مدتی که به اصطلاح آب از آسیاب افتاد، دوباره فعالیت این طبقه آغاز شود. این گمانه‌زنی‌ها زمانی شدت گرفت که مالک پاساژ اسنادی مبنی‌بر مجوز ساخت از سوی شهردار منطقه11 نشان داد که این ساخت‌وساز زیرنظر شهرداری انجام گرفته است. بنابراین، شهردار منطقه11 از سوی شهرداری کل عزل شد تا راه هرگونه قانون‌گریزی بسته شود. زیرا شهردار تهران گفت که برخورد با تخلفات شهری، رانت و پارتی فقط به علاءالدین متوقف نمی‌شود. برای اطمینان از اجرای بی‌کم‌وکاست قانون، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز پیشنهاد کرد، آثار باقیمانده از طبقه هفتم علاءالدین به‌طور کامل تخریب شود تا اثری از بی‌قانونی وجود نداشته باشد.


برخورد قاطع

درخصوص اجرای قاطعانه رای کمیسیون ماده100 و تخریب طبقات اضافی پاساژ علاءالدین، شهردار تهران درباره پرونده این پاساژ گفت: مالک علاءالدین اگر به اندازه کل بودجه شهرداری تهران هم پول می‌داد، باز از تخلفاتش نمی‌گذشتیم و طبقه هفتم را تخریب می‌کردیم؛ چون سلامت و ایمنی مردم قابل معامله نیست.

به‌گزارش فارس، محمدباقر قالیباف باتاکید بر اجرای قانون درخصوص همه تخلفات و برابری همه در برابر قانون تصریح کرد: شهروندان تهرانی مطمئن باشند هیچ برج‌ساز و گردن‌کلفتی که بخواهد با پول و رابطه قانون را زیرپا بگذارد و تخلف کند، در شهرداری حاشیه امن نخواهد داشت. وی ادامه داد: بنده با کمک اعضای شورای شهر تهران و همکارانم در شهرداری اجازه نمی‌دهیم ایمنی و سلامت مردم با پارتی‌بازی و پول معامله شود. به‌طوری که با هرگونه تخلفات غیرمجاز ساختمانی به‌ویژه آن دسته از برج‌ها و مجتمع‌های اداری و تجاری که نفس شهر را گرفته‌اند و حقوق شهروندان و قانون را زیرپا گذاشته‌اند، بدون اغماض برخورد می‌کنیم. قالیباف با بیان اینکه همکاران من هم بدانند که از هیچ خطا و تقصیری نمی‌گذرم و در این راه مماشات نمی‌کنم، گفت: اگر آنها نیز به تکالیف قانونی و وظایف خود در راه حفظ حریم شهر، جلوگیری و مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز و دیگر تخلفات شهری عمل نکنند، مطمئن باشند برخورد سختی در انتظارشان است؛ اگرچه مطمئن هستم اکثر کارکنان و مدیران شهری با روحیه جهادی و انگیزه خدمت‌رسانی به شهروندان خالصانه تلاش می‌کنند.


تخریب کامل پاساژ

درحالی‌که شهردار تهران از برخورد قاطع با متخلفین پاساژ علاءالدین خبر می‌دهد، سخنانی از سوی معاون وی مبنی‌بر شرایط ارایه پایان کار وجود دارد. برهمین اساس، عضو هیات‌رییسه شورای شهر تهران با انتقاد از اظهارنظرهای متعدد در مورد سرانجام علاءالدین، گفت: براساس قانون مصوب دوره سوم شوراها، هرگونه بارگزاری در ساختمان‌هایی که قبل از سال85 ساخته شده‌اند، منوط بر تخریب از اساس و پی است. ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد برخی اظهارنظرها پیرامون بازگشایی مجدد طبقه هفتم پاساژ اظهار کرد: ساختمان مذکور نیز جزو ساختمان‌هایی است که قبل از سال85 و براساس استاندارد آن زمان ساخته شده است و می‌تواند برای دریافت پایان کار، کل ساختمان را تخریب و مجددا بارگزاری طبقات را آغاز کند.

عضو هیات‌رییسه شورای شهر تهران در مورد نظریه متفاوت سازمان نظام‌مهندسی در مورد ساختمان علاءالدین نیز گفت: کارشناس سازمان نظام‌مهندسی در مورد ایمنی این ساختمان، دوپهلو صحبت کرده و نظر کارشناسی داده‌اند اما قانونا این ساختمان به شرط تخریب می‌تواند بارگزاری جدیدی داشته باشد و قطعا نظر قانون از نظریه کارشناسی یک فرد اولی‌تر است.

وی با اشاره به شرط اخذ پایان‌کار برای علاءالدین که از سوی یکی از معاونین شهردار مطرح شده، گفت: شورای شهر تهران و کمیسیون ماده100 ضمن پیمودن، مسیرهای قانونی، رای بر تخریب این طبقه صادر کرده‌اند و حالا نباید یک نفر به‌صورت دوپهلو صحبت کند. قطعا در این رابطه به وی تذکر داده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر