نارنگی گران‌ترین میوه شب عید

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۱

سپیده پیری| همه ساله با نزدیک شدن به روزهای آخر سال، مخارج خانوارها افزایش چشمگیری می‌یابد. همین نزدیکی به سال نو، باعث می‌شود که قیمت‌ها از بهمن رنگ و لعاب جدیدی خود بگیرد. حتی کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها و میوه شب عید نیز از این قاعده مستثنا نیست. دید و بازدیدهای نوروزی باعث می‌شود مصرف میوه خانوارها افزایش یابد. بر میوه‌هایی که کیفیتشان تغییر چندانی نمی‌کند، قیمت‌هایی زده می‌شود که دل هر خریداری را می‌لرزاند. خیلی هم نمی‌توان به بخش کشاورزی و باغداری خرده گرفت چراکه این بخش همواره با مشکلات عدیده‌یی روبه‌رو بوده است. زیرا واسطه‌ها و دلال‌ها هنوز هم در این عرصه جولان داده و بازار را در دست دارند. اگر سهم تعاونی‌ها را در این عرصه پررنگ‌تر کنیم، قطعا تبعات مثبت آن شامل حال همه افراد جامعه می‌شود و شاهد حذف میوه از سبد خانوار آن هم به‌دلیل گرانی نخواهیم بود. طبق بررسی‌های انجام شده در سال 90-89 سرانه مصرف میوه در کشور 202 گرم در روز بوده که براساس استاندارد، سرانه مصرف روزانه میوه باید 260 گرم باشد. این درحالی است که ایران در تولید ۱۵ میوه اصلی کره زمین مقام اول تا دهم را دارد و بیش از ۴درصد از میوه دنیا را تولید می‌کند.

با میدان دادن به تعاونی‌های کشاورزی دست واسطه‌ها کوتاه می‌شود. هر چه فاصله رسیدن میوه از کشاورزان به مصرف‌کننده کوتاه‌تر شود، به‌دلیل کم شدن واسطه‌ها، سود بیشتری به کشاورزان می‌رسد و به نوعی می‌توان گفت مزد زحماتشان را می‌گیرند. مصرف‌کننده نیز با قیمت‌های گزاف روبه‌رو نمی‌شوند. از طرفی در سالیان گذشته همواره با موضوعی به نام کشت مازاد روبه‌رو بوده‌ایم که باعث هدررفت انرژی و توان کشاورز و سایر منابع آبی و خاکی می‌شود. درحالی که اگر اجرای الگوی کشت به تعاونی‌ها سپرده شود با مدیریت و برنامه‌ریزی ویژه از واردات انواع میوه که امکان تولید در داخل دارند جلوگیری و مانع مازاد کشت نیز می‌شود. شنیده‌ها از اقدامات صورت گرفته در روزهای اخیر نوید روزهای بهتری را می‌دهد. بیش از یک ماه است که عملیات ذخیره‌سازی میوه شب عید به‌ویژه پرتقال و سیب با عاملیت سازمان تعاونی روستایی آغاز شده است که در این میان اتحادیه باغداران نیز مسوولیت کنترل کیفی این محصولات را برعهده دارد. تاکنون 22هزار تن سیب و 45هزار تن پرتقال ذخیره شده است. باتوجه به اینکه واردات میوه همچنان ممنوع است و به گفته چند روز پیش مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران برای عید میوه‌یی وارد نشده است. ضمن آنکه قرار است تمام محصولات کشاورزی در رینگ بورس کالای کشاورزی عرضه شود. با این اقدامات شاهد رونق و اثر آن در بخش قیمت‌های محصولات کشاورزی خواهیم بود. با تمهیداتی که وزارت جهاد، بورس کالا و همچنین بانک توسعه تعاون برای ذخیره‌سازی میوه انجام داده‌اند، شاهد جهش قیمت‌ها برای شب عید نخواهیم بود. برای تقاضای روزهای پایانی سال، 30هزار تن پرتقال ذخیره شده که استان مازندران با تولید 25هزار تن تعیین شده است.


میوه گران نخرید

حسین مهاجران رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگوی تلفنی به «تعادل» می‌گوید: امسال جهاد کشاورزی که ارتباط تنگاتنگی با تعاونی‌های روستایی دارد، متولی تامین میوه شب عید شده است. درحال حاضر قابل پیش‌بینی نیست که آیا می‌توانند تمام نیاز مردم را در داخل تامین کنند. این موضوع در روزهای عید مشخص می‌شود. وی ضمن تاکید بر تنش میان برخی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها گفت: درحالی که تعاونی ما تمام سرمایه‌اش را از دست داده است تمام تلاش ما این است که مصرف‌کنندگان میوه گران نخرند. مهاجران از پرتقال و نارنگی را پرمصرف‌ترین میوه‌های شب عید نام برد و گفت: برای امسال پیش‌بینی می‌شود نارنگی بندرعباس که کیفیت بالایی دارد، بیشترین افزایش قیمت را در روزهای پایانی سال داشته باشد و پس از آن پرتقال و سیب در زمره میوه‌های گران هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر