زمستان داغ تالار نقره‌‌ای

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۷۷

بررسی آمار حجم و ارزش معاملات بورس کالا طی نخستین ماه زمستانی نشان می‌دهد که دادوستد انواع محصولات در تالارهای معاملاتی این بازار از لحاظ حجم معاملات رشد داشته‌ است. بر این اساس طی دی سال93، درحالی بیش از دو میلیون تن انواع کالا با ارزش حدود 31هزارمیلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به آذر سال‌جاری به لحاظ حجم، رشد 15درصدی را نشان می‌دهد. همچنین حجم عرضه کل در این ماه نزدیک به سه میلیون و400هزارتن و در مقابل حجم کل تقاضا نیز بالغ بر سه میلیون و700هزارتن بود که حاکی از پیشی گرفتن بیش از 9درصدی حجم کل تقاضا از کل عرضه در این بازار است.

شایان ذکر است، گروه‌های کالایی فولاد، مس، روی، طلا، کنسانتره مولیبدن، کنسانتره، لوب‌کات، وکیوم باتوم، گوگرد، عایق رطوبتی و کنجاله رشد معاملات را تجربه کردند. براساس این گزارش، تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی بورس در ماهی که گذشت شاهد معامله بیش از یک میلیون و126 هزارتن انواع کالا به ارزش نزدیک به 17هزارمیلیارد ریال بود. در تالار مذکور بالغ بر 764هزارتن انواع مقاطع فولادی، 300هزارتن سنگ‌آهن، 46هزارو617 تن انواع مس، 14هزارو180تن انواع آلومینیوم، 600تن کنسانتره مولیبدن، 260تن روی، 200تن کک، 54تن کنسانتره فلزات گرانبها و 9کیلوگرم طلا مورد معامله قرار گرفت. این گزارش همچنین حاکی است، تالار داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران طی دی شاهد معامله 936هزارو902تن انواع کالا به ارزشی حدود 14هزارمیلیارد ریال بود. در این تالار، حدود 380هزارتن انواع قیر به ارزش بیش از 4359میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت. بدین‌ترتیب ارزش معاملات رینگ فولادی‌ها در مقایسه با رینگ پتروشیمی از ارزش بالایی برخوردار شد. این درحالی است که به‌نظر می‌رسد باتوجه به حجم عرضه و تقاضای بالای محصولات پتروشیمی ارزش مبادلات این گروه کالایی بالاتر باشد اما باتوجه به کاهش قیمت محصولات پتروشیمی به‌دنبال افت قیمت جهانی نفت ارزش معاملات این گروه در بورس کالا نسبتا پایین بود.

همچنین حجم معاملات انواع ماده پلیمری و ماده شیمیایی نیز در دی به ترتیب حدود 129 و 82هزار تن بود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران همچنین شاهد معامله بیش از 233هزارتن انواع وکیوم باتوم، 78هزارتن لوب‌کات، حدود 30هزارتن گوگرد، دو هزارتن سلاپس واکس، 40تن انواع گاز و 3280تن عایق رطوبتی بود. رینگ کشاورزی نیز در مقایسه با تالارهای دیگر همچنان خلوت‌تر از دیگر رینگ‌ها بود. براساس این گزارش، در تالار محصولات کشاورزی بورس کالا طی دی 4015تن انواع کالا به ارزش حدود 59میلیارد ریال توسط مشتریان خریداری شد که ازجمله آنها می‌توان به معامله یک هزارتن گندم، 160تن کنجاله، 1915تن شکر، 25تن جو و 915تن ذرت اشاره کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر