اخبار کلان

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۷۳

سهم 35درصدی نهادهای معاف از مالیات GDP

محاسبات نشان می‌دهد که 35 تا 40درصد جی‌دی‌پی کشور توسط نهادها و شرکت‌های معاف از مالیات، تولید می‌شود. به‌طور مثال اگر 550میلیارد دلار کل جی‌دی‌پی ما باشد و 30درصد آن سهم شرکت‌ها و نهاد‌های یاد شده باشد رقمی که حاصل می‌شود در حدود سالی 65میلیارد دلار است. استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفت: اگر از این رقم فقط 10درصد مالیات بپردازند، رقمی بالغ بر 16.5میلیارد دلار می‌شود که معادل ریالی آن کسری ناشی از کاهش درآمدهای نفتی را به‌خوبی جبران می‌کند.

علی دینی ترکمان، درخصوص پیامدهای کاهش قیمت نفت و راهکار مقابله با آن در بودجه سال94 به ایلنا گفت: طبیعی است که وقتی درآمدهای ارزی کاهش پیدا می‌کند، دولت ناچار می‌شود از منابع صندوق ذخیره ارزی برداشت کند، کار صحیح این است که این اتفاق رخ ندهد، اما این مساله مانند خانواده‌یی می‌ماند که وقتی در هزینه‌های زندگی خود دچار کمبود می‌شود، مجبور است از قلک خود استفاده کند. وی تصریح کرد: این مواقع نشان می‌دهد که کاهش شدید قیمت نفت و وابستگی شدید بودجه ما به درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت موجب می‌شود عملا منابعی را که ما برای اهداف بلندمدت درنظر گرفته‌ایم، استفاده کرده و درنهایت این منابع کارکرد خود را از دست بدهد. دینی ترکمان خاطرنشان کرد: به عقیده بنده باتوجه به افزایش شدید تولید نفت امریکا و نیز ظرفیت‌های تولیدی افزایش یافته عربستان که به سمت 15میلیون بشکه در روز در حال حرکت است، احتمال اینکه قیمت نفت در سال آینده بین 50 تا 60دلار باشد، بیشتر است تا قیمت 72دلاری، باتوجه به این تفاسیر نظر مجلس درخصوص بستن قیمت نفت در بودجه سال94 بین 50 تا 60دلار واقع‌بینانه‌تر است.

وی در ادامه افزود: هر اندازه درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند، طبعا ریالی که از محل فروش ارز نفت در سال‌های گذشته دولت کسب می‌کرد، خیلی کمتر خواهد شد. وی بااشاره به اینکه دولت تنها درصورتی می‌تواند کسری خود را جبران کند که به سمت افزایش درآمدهای مالیاتی پیش برود، عنوان کرد: برای اینکه درآمدهای مالیاتی افزایش یابد دو راهکار وجود دارد؛ یکی آنکه می‌تواند نرخ‌های مالیاتی را افزایش دهد که این مساله باعث می‌شود اقتصاد در رکود موجود بیشتر دست و پا بزند، بنابراین اتخاذ این رویکرد سیاست مناسبی نیست.


احتمال تصویب نفت ۶۰دلاری در بودجه

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس از مصون ماندن بودجه از اتکا به نفت خبر داد و گفت: نمایندگان با ثابت ماندن سهم ۲۰درصد صندوق توسعه ملی از نفت براساس پیشنهاد دولت موافق هستند. به گزارش فارس، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، بااشاره به دستور کار جلسات کمیسیون تلفیق، اظهار داشت: در حال حاضر کلیات بودجه94 مورد بررسی قرار گرفته و قرار نیست وارد جزییات شویم، چند موضوع اصلی و کلان محور بررسی بودجه قرار دارد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه نمایندگان به‌دنبال مصون بودن بودجه از نفت هستند، تصریح کرد: در حال حاضر اتکای درآمدهای نفتی در بودجه 71هزار میلیارد تومان است و معتقدیم با کاهش اتکای نفت و بودجه قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی افزایش خواهد یافت و این گمان که درآمدهای نفت پاشنه آشیل اقتصاد کشور خواهد بود، از بین می‌رود. وی ادامه داد: باتوجه به اینکه کشورهای همسایه قیمت نفت را پایین‌تر از 72دلار درنظر گرفته‌اند، احتمالا مبنای بودجه94 نیز نفت 60دلاری خواهد بود و البته دولت نیز نفت 65دلاری را مدنظر دارد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: همچنین براساس فرمایش مقام معظم رهبری، نمایندگان نیز با ثابت ماندن سهم 20درصدی صندوق توسعه ملی و عدم افزایش سهم سالانه صندوق موافق خواهند بود.


دولت برای کاهش شکاف طبقاتی تلاش کند

کارشناس اقتصادی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: دولت باید برای کاهش شکاف طبقاتی و تحقق عدالت اجتماعی تلاش کند. به گزارش میزان، علی قنبری بااشاره به گزارش بانک مرکزی درمورد توقف افزایش ضریب جینی در کشور، افزود: ضریب جینی طبق محاسبات علمی بین صفر و یک است و هر چه به صفر نزدیک باشد به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر هستیم. وی تصریح کرد: این عدد در کشورهای توسعه‌یافته زیر 20درصد، در کشورهای در حال توسعه بین 30 تا 50درصد و کشورهای عقب‌مانده بالای 50درصد است. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ضریب جینی در ایران اکنون حدود 38درصد است که بیانگر عدد و وضعیت خوبی در ایران است یعنی عدالت اجتماعی ایران در وضعیت خوبی قرار دارد. قنبری گفت: البته ایران برای دست یافتن به جایگاه بهتر و تحقق کامل عدالت اجتماعی باید تلاش بیشتری داشته باشد که البته عدد ضریب جینی در این دولت بهبود یافته است.


رشد 3/39درصدی قیمت میوه در یک سال

بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی 11گروه مواد خوراکی در تهران منتهی به 19دی 93 را اعلام کرد که بر این اساس نرخ 6گروه مواد خوراکی نسبت به هفته گذشته آن ثابت مانده و قیمت چهار گروه افت و نرخ تنها یک گروه افزایش یافته است، ضمن آنکه قیمت میوه در یک‌سال اخیر از حدود 39.3درصد رشد برخوردار شده است. به گزارش ایرنا، بر همین اساس نرخ لبنیات، برنج، گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن نسبت به هفته قبل از 19دی 93 ثابت ماند. البته نرخ تخم‌مرغ، حبوب، سبزی‌های تازه و گوشت مرغ کاهش و قیمت میوه‌های تازه افزایش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر