تعامل مثبت ایران با همسایگان

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۶۷

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان تعامل مثبت با کشورهای همسایه را یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های سیاست خارجی ایران در سال2014 دانست. محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرگزاری «رپورت»، با اشاره به مجاورت ایران با 15کشور از‌طریق مرزهای زمینی و دریایی گفت: با روسیه روابط خوبی داریم. در رابطه با قزاقستان و ترکمنستان احداث خط راه‌آهن میان ایران و این دو کشور نمایانگر تداوم روابط دوستانه است. روابط رو‌به‌توسعه با پاکستان داریم. مناسبات با افغانستان بسیارخوب است و از هیچ تلاشی برای برقراری ثبات در این کشور دریغ نکردیم. در‌حال‌حاضر عراق نزدیک‌ترین دوست ماست. وی گفت: با کشورهای خلیج‌فارس روابط نزدیکی داریم. ترکیه یکی از بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی ایران در منطقه است و درمجموع دیپلماسی تقویت مناسبات با همسایگان موفق بوده است.

سفیر کشورمان روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال2014 را مثبت ارزیابی کرد و گفت: باتوجه به تعداد سفرهای متقابل و به‌خصوص 4بار دیدار در سطح روسای‌جمهور و تعدد اسناد امضا‌شده بین دو کشور، 2014 سال بسیار فعالی بوده است.

پاک‌آیین احداث راه‌آهن قزوین-آستارا را از اولویت‌های برنامه‌های دو کشور خواند و افزود: این خط راه‌آهن ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه را متصل کرده و راهی برای دسترسی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به جنوب ایجاد می‌کند، حتی این پروژه برای چین هم جالب است. شرکت‌های راه‌آهن ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه سندی در مورد احداث سریع این پروژه امضا کرده‌اند و احداث این راه‌آهن در سال2015 تسریع خواهد یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر