اعمال تحریم‌های جدید؛ پیش‌درآمد شکست مذاکرات هسته‌ای

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۶۵

برخی مقامات غربی معتقدند که سقوط شدید قیمت نفت و احتمال اعمال تحریم‌های جدید، ایران را در تنگنا قرار نداده است و این کشور همچنان می‌تواند از سر میز مذاکرات بلند شود. در آستانه دیدار ظریف و کری و آغاز دوازدهمین دور مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه1+5، برخی مقامات غرب و امریکایی تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید از سوی جمهوری‌خواهان کنگره را به معنای شکست مذاکرات عنوان می‌کنند.


هشدار سفیر آمریکا در سازمان ملل

یک روز پیش از آغاز مذاکرات کری و ظریف در ژنو سفیر امریکا در سازمان ملل هشدار داد که تحریم‌های جدید کنگره امریکا علیه ایران، می‌تواند به انزوای واشنگتن به جای تهران، منجر شود. به‌گزارش رویترز، سامانتا پاور در دانشگاه لوئیزویل که سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت در سنای امریکا نیز حضور داشت، سخنرانی کرد. وی با بیان اینکه دستیابی به توافق هسته‌یی با ایران امکان‌پذیر است، تصریح کرد: اگر ما اکنون درخصوص تحریم‌های جدید اقدام کنیم، از منزوی کردن ایران به‌سوی منزوی کردن خودمان خواهیم رفت. به‌گزارش ایسنا، پاور گفت: معتقدیم افزایش تحریم‌ها علیه ایران، به طور قابل‌توجهی تلاش‌های ما را برای دستیابی به این هدف مشترک تضعیف خواهد کرد.

همچنین «فرانسوا نیکولو» سفیر پیشین فرانسه در ایران با اشاره به آگاهی ایران از حقوق هسته‌یی خود براساس معاهده منع اشاعه هسته‌یی(ان‌پی‌تی)، گفت که خطر خروج این کشور از این معاهده، باید کنگره امریکا را سر عقل آورد و روند امضای توافقنامه جامع هسته‌یی با ایران را سرعت ببخشد. نیکولو در مقاله‌یی در پایگاه خبری «لوبلاگ» نوشت: مذاکرات هسته‌یی با ایران به مرحله‌یی رسیده که حل مسایل باقی‌مانده مستلزم اتخاذ تصمیم‌های سیاسی دشوار از سوی تیم‌های مذاکره‌کننده است. وی با یادآوری این نکته که تصویب تحریم‌های بیشتر از سوی کنگره امریکا علیه ایران به منزله پیش‌درآمد شکست مذاکرات خواهد بود، افزود: بعید است ایران دست روی دست بگذارد تا امریکا یک‌سری تصمیم‌های مهم دراین‌باره اتخاذ کند. به‌گزارش ایرنا نیکولو بر این باور است که سقوط شدید قیمت نفت و احتمال اعمال تحریم‌های جدید، ایران را در تنگنا قرار نداده است و این کشور همچنان می‌تواند از سر میز مذاکرات بلند شود. ایران از حقوق خود به‌عنوان یکی از امضا‌کنندگان ان‌پی‌تی به خوبی آگاه است. بند5 این معاهده می‌گوید: «هر کشوری که تشخیص دهد مسایل فوق‌العاده مربوط به موارد توافق‌شده در چارچوب این معاهده، منافع عالی‌اش را تضعیف کرده است، حق دارد از این معاهده خارج شود.»

سفیر پیشین فرانسه در ایران تاکید کرد: در این میان، تحریم‌های جدید امریکا صرفا باعث بدتر شدن مسایل خواهد شد. به‌واقع، آن دسته از کشورهای امضا‌کننده ان‌پی‌تی که زرادخانه هسته‌یی دراختیار دارند، علیه کشوری که عضو این معاهده است ولی تسلیحات هسته‌یی ندارد، تبعیض قایل می‌شوند. نیکولو افزود که ایران آنچه را وی تخلفات قبلی‌اش از توافقنامه پادمان‌ها خواند، پذیرفته است و بیشتر آنها را اصلاح کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود تحقیقات گسترده و بازرسی‌های متعدد در یافتن نشانه‌یی متقن دال بر تولید یک قطعه انفجار هسته‌یی و تدارک یک آزمایش هسته‌یی در ایران شکست خورده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر