اقتصاد ایران تحت‌تاثیر کاهش قیمت نفت قرار نمی‌گیرد

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۶۴

در روزهایی که حاشیه‌سازان، دولت را برای اجرای برنامه‌هایش یک لحظه هم «راحت» نمی‌گذارند، رییس‌جمهور بدون توجه به این حاشیه‌سازی‌ها به سفرهای استانی‌اش می‌رود تا در جمع پرشور مردم از برنامه‌های در دست اقدام دولت تدبیر و امید رونمایی کند. بر این اساس حسن روحانی درراستای دوازدهمین سفر استانی خود صبح روز گذشته وارد فرودگاه بوشهر شد و مورد استقبال نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار و دیگر مقامات ارشد محلی استان قرار گرفت. رییس‌جمهور پس از آن در میان استقبال جمعی از مردم بوشهر به ورزشگاه شهید بهشتی رفت و به ایراد سخنرانی پرداخت. تشریح شرایط اقتصادی کشور طی 8ماه گذشته، موضوع مذاکرات و تحریم‌های اقتصادی، ارایه لایحه تشکیل منطقه تجاری بوشهر و... مهم‌ترین بخش از صحبت‌های روحانی در جمع مردم بوشهر را تشکیل می‌داد.


مشارکت عمومی برای توسعه اقتصادی

حضور در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری استان بوشهر، دیدار با علما، ایثارگران، نخبگان و برگزیدگان، بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر و ظرفیت‌های بندر این استان، نشست شورای اداری استان و نشست مطبوعاتی مهم‌ترین بخش از برنامه‌های سفر دو روزه روحانی به بوشهر است. رییس دولت یازدهم با یادآوری برگزاری جشن بیمه سلامت همگانی خاطرنشان کرد: «ملت بزرگ ایران بعد از سالیان دراز به یکی از آرزوهای خود دست یافت و آن اینکه تمام ایرانیان دارای دفترچه بیمه درمانی هستند و بیمه چترش را بر سراسر مردم این سرزمین گسترش داده است.»روحانی یادآور شد: «این یکی از قول‌های دوران تبلیغات بود که خوشبختانه این وعده عمل شد.»


آغاز رشد اقتصادی

پس از 8سال درجا زدن

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت در یک‌سال‌ونیم گذشته گام‌های بسیار مهمی برای ثبات و آرامش اقتصاد، مقاومت اقتصاد و خروج از رکود و حرکت از رکود و حرکت به سمت رونق اقتصادی برداشته است، ابراز داشت: در طول 6ماهه اول امسال ما دارای 4درصد رشد نسبت به 6ماهه اول سال گذشته داشته‌ایم. آمار دیروز بخش صنعت کشور نشان می‌دهد اقتصاد کشور در بخش صنعت در 8ماهه اول امسال دارای 8درصد رشد بوده و این نکته مهمی است که کشور بعد از 8فصل درجا زدن و رکود و رشد منفی، رشد مثبت را آغاز کرده است. رییس دولت یازدهم خطاب به دوئل غربی عنوان کرد: 1+5 و مذاکره‌کنندگان با ایران هر مقدار راه منطقی و سرعت‌عمل را در پیش نگیرند باید بدانند که ضرر خواهند کرد. ما با منطق، استدلال و حفظ حقوق ملت بزرگ ایران راه مذاکره، همزیستی مسالمت‌آمیز، تعقل و راه تعامل سازنده را ادامه خواهیم داد.رییس‌جمهور بااشاره به کاهش قیمت نفت گفت: «امروز اگرچه به نسبت ماه‌های قبل قیمت نفت نصف شده اما بدانید آنهایی که بحث کاهش قیمت نفت را علیه برخی کشورها طراحی کرده‌اند، پشیمان خواهند شد.»


وابستگی بودجه به نفت کاهش یافته است

در شرایطی که صحبت‌های روحانی با استقبال پرشور مردم استان بوشهر مواجه می‌شد، اظهار داشت: «آمار و ارقام نشان می‌دهد که 80درصد بودجه سالانه عربستان و 90درصد صادرات این کشور همچنین 95درصد بودجه کویت و 95درصد صادرات این کشور به فروش نفت‌خام وابسته است درحالی که ایران امسال از لحاظ بودجه تنها 33درصد به نفت وابسته است.» رییس دولت یازدهم یادآور شد: «ما در دولت یازدهم در سال93 کمترین وابستگی به نفت را در بودجه تقدیمی به مجلس مشاهده می‌کنیم؛ به‌گونه‌یی که امروز تنها یک سوم بودجه کشورمان وابسته به نفت است البته ما راه جبران کاهش قیمت نفت را هم پیش‌بینی کردیم و با کمک نمایندگان مجلس از لحاظ صادرات تنها 60درصد به نفت وابسته خواهیم بود و مابقی صادرات‌مان غیرنفتی خواهد بود.»

یک‌درصد تلاش بیشتر

8درصد رشد اقتصادی

رییس شورای عالی اقتصاد با تاکید بر اینکه ملت بزرگ ایران مثل گذشته برای ایجاد آرامش، رونق و رشد اقتصادی حرکت خواهد کرد، خاطرنشان کرد: «اگر همه کارگاه‌های تولیدی کشور تلاش کنند هر ماه یک‌درصد به تولید خود اضافه کنند رشد اقتصادی ما بالاتر از 8درصد خواهد بود. این کار به‌خوبی از دست ملت ما برمی‌آید و تنها برنامه‌ریزی، همت و تلاش می‌خواهد.» رییس دولت تدبیر و امید افزود: «روزگاری بود که بندر بوشهر بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران بود. بنابراین بوشهر باید به سابقه دیرینه توسعه و تجارت خود بازگردد. مسیر و جاده خروجی دوم شهر بوشهر از سال آینده آغاز می‌شود و ما تلاش می‌کنیم تا پایان دولت یازدهم و اوایل سال96 این جاده را به اتمام برسانیم.»


تقدیم لایحه منطقه آزاد تجاری بوشهر

به مجلس

رییس دولت یازدهم بااشاره به اینکه دولت بحث منطقه آزاد تجاری بوشهر را به تصویب رسانده و به‌زودی لایحه آن تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، بیان کرد: «دولت با طرح‌هایی که در دست دارد ظرفیت بندرگاه بوشهر را که درواقع دروازه توسعه استان است به دو برابر ظرفیت فعلی توسعه خواهد داد.» روحانی ادامه داد: «به بانک مرکزی اعلام شده که 130میلیارد تومان برای سرمایه در گردش و 330میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های این استان تسهیلات قرار دهد که یکی از این طرح‌های توسعه استان بوشهر طرح گردشگری است.» رییس‌جمهور یادآور شد: «در این سفر در مجموع 11پروژه مهم به تصویب خواهد رسید و اعلام می‌شود این 11پروژه با اعتبار 3.6میلیارد تومان مورد تصویب دولت است و تفصیل این موارد در شورای اداری استان تشریح خواهد شد و به اطلاع مردم می‌رسد ما برای توسعه استان بوشهر از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر