واشنگتن: حضور اسد در مذاکرات ضروری است

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۶۰

جهان وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که بشار اسد باید در مذاکرات گروه‌های سوری حضور داشته باشد.

به گزارش سایت المنار، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اظهار امیدواری کرد نتایجی در این مذاکرات رقم بخورد که به پیشرفت گروه‌های مخالف بینجامد. وی با تاکید بر اینکه بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه باید در مذاکرات حضور داشته باشد، در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد؛ این امر با وجود آن است که وی مشروعیت خود را از دست داده است.

هارف در واکنش رسمی نسبت به طرح روسیه برای از سرگیری مذاکرات میان نظام و مخالفان سوری عنوان داشت؛ واشنگتن از هر تلاشی که با هدف حل‌و‌فصل بحران سوریه باشد، حمایت می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص پیشنهادهای روسیه گفت: هرگونه تلاشی برای حل‌و‌فصل سیاسی و تضمین پیشبرد واقعی و دستیابی به حل‌وفصل پایدار مفید است. پیشنهاد امریکا مبنی بر حضور اسد در مذاکرات در حالی است که تا یک‌سال گذشته این کشور از سقوط بشار اسد حمایت می‌کردند. اما پس از آنکه اسد توانست بر شورشیان سوری تا حد زیادی غلبه کند و درنتیجه موقعیتش تقویت شود، مقامات غربی به‌طور ضمنی اشاره به در‌نظر‌گرفتن اسد در مذاکرات صلح کردند. خطر داعش اما از نیمه سال گذشته به‌نظر می‌رسد چنین ضرورتی را تشدید کرد. جنگ داخلی سوریه یا بحران سوریه به یک‌سری تظاهرات گسترده و درنهایت درگیری‌های نظامی در کشور سوریه گفته می‌شود که از ۲۶ژانویه۲۰۱۱ شروع شده است که تاثیرگرفته از تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه موسوم به بهارعربی است. به گزارش دید‌بان حقوق بشر سوریه، شمار قربانیان درگیری‌های این کشور براساس مستنداتی که این نهاد در اختیار دارد، تا پایان سال۲۰۱۳ ‎از مرز ۱۲۵هزار تن گذشته است. براساس این گزارش، یک‌سوم قربانیان یادشده غیرنظامی بوده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر