بازار سرمایه

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۳

افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس

بهترین زمان برای خرید سهام زمانی است که ارزش سهام شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند اما افت‌و‌خیز بازار سهام در یک‌سال گذشته ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش داده است و سهامداران اعتمادی به کف‌بودن قیمت ندارند.

علی احمدی در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص شرایط بازار سرمایه گفت: وضعیت ابهام‌بر‌انگیز در اقتصاد به‌ویژه مسایل مربوط به بازار سهام شرایط نامشخصی را برای بورس رقم زده و موجب کاهش شاخص و نیز قیمت در بازار سهام شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: رکود حاکم بر اقتصاد و بنگاه‌های تولیدی نیز موجب شده بنگاه‌ها نتوانند رشد قابل‌توجهی را در سال جاری داشته باشند. وی در ادامه گفت: شرایط اقتصادی سایر کشورها و نیز کاهش قیمت جهانی کالاهای اساسی هم در اقتصاد و نیز بازار سرمایه کشور اثرگذار بوده است، به‌طوری‌که به‌عنوان مثال در روزهای گذشته متانول با افت 100دلاری در بازار چین مواجه شد که این موضوع باعث شده محصولات پتروشیمی وابسته نیز در ایران با کاهش روبه‌رو‌ شود.

همچنین سنگ‌آهن تحت تاثیر کاهش بهای روبل به یک‌سوم قیمت سال گذشته خود رسیده است و این موضوع می‌تواند تاثیر مستقیم بر شرکت‌های داخلی و سهام آنها داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه قیمت سهام شرکت‌ها در سطح پایینی قرار دارد و بر این اساس آیا زمان خرید در بورس فرارسیده است اضافه کرد: بهترین زمان برای خرید سهام زمانی است که ارزش سهام شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند و شرایط فعلی قیمتی سهام در بورس نیز حکایت از این موضوع دارد، اما افت‌و‌خیز بازار سهام در یک‌سال گذشته ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش داده و سهامداران اعتمادی به کف‌بودن قیمت‌ها ندارند.


حمایت سرمایه سهامداران خرد با سهام خزانه

رییس اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با ورود سهام خزانه به بازار از این‌پس ناشران بورسی به بازارگردانی و حمایت از سهام خود می‌پردازند تا سهامداران‌شان کمترین ضرر مالی را متحمل شوند. به گزارش سنا، به‌دنبال تصویب قانون اوراق سهام خزانه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، رییس اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس، ورود این ابزار جدید به بازار سرمایه را نقطه عطفی در حمایت از سرمایه‌های سهامداران حقیقی عنوان کرد و گفت: اگرچه سهام خزانه در قانون تجارت تاکنون ممنوع بوده است اما با آزاد شدن این ابزار می‌توانیم از این‌پس شاهد حمایت بیشتر ناشران از قیمت سهام خود در بازار باشیم.

به گفته وی، درواقع سهام خزانه این مزیت را دارد که ناشر وقتی معتقد است سهامش با وجود ارزنده‌بودن، به‌دلیل جو یا هیجانات کاذب در حال کاهش است، می‌تواند بخشی از سهام خود را از بازار جمع کرده و در تملک داشته باشد تا جو و روند منفی قیمتی سهم به پایان برسد و دوباره نسبت به عرضه آن اقدام کند. معتمد اضافه کرد: بدین‌ترتیب ناشر با حمایت و بازارگردانی سهام خود به‌نوعی از سهامداران حقیقی خود حمایت کرده تا با کاهش هرچه بیشتر قیمت دچار زیان مالی روزافزون نشوند.

به گفته رییس اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس، شرکت‌ها تاکنون نمی‌توانستند سهام خودشان را در بازار خریداری کرده و در تملک داشته باشند، حال با این مصوبه مجلس، شرکت‌ها مجاز هستند 10درصد از سهام خود را در مواقعی که سهامشان به‌دلایل نامعلوم و نادرست دستخوش نوسان‌های بی‌مورد شده و عرضه سهام موجب افت قیمتی می‌شود، را از بازار خریداری کنند.

وی با بیان اینکه بدین‌ترتیب شرکت به کنترل و حمایت از قیمت سهام خود در بازار می‌پردازد، تاکید کرد: به‌محض تصویب شورای نگهبان، بورس آماده اجرای این قانون است.


مصوبات مجلس عامل نابسامانی اخیر بورس

رای نمایندگان به تاسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه همچنین مجوز خرید و نگهداری سهام خزانه ازجمله اقدامات مهمی بود که چند روز اخیر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

البته موضوع تاسیس صندوق تثبیت بازار قرار است سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیات‌وزیران برسد اما نکته مهم در این قانون رقم این صندوق است چراکه قرار است بخشی از منابع سازمان بورس با تصویب شورای عالی بورس و سایر منابع مالی در چارچوب قوانین و مقررات با تصویب مراجع ذی‌صلاح قانونی به این صندوق تعلق گیرد حال این رقم در چه حد و اندازه‌یی است هنوز مشخص نشده است!

اما به گفته کار‌شناسان در‌حال‌حاضر قیمت‌ها به کف خود رسیده‌اند و بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری است شاهین چراغی، مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین در این باره به ایلنا گفت: مردم باید بازار سرمایه و بورس را باور کنند. چراغی ادامه می‌دهد: دولتمردان ما زمانی‌که دولت جدید را در دست گرفتند شاخص کل بورس در کانال ۶۰هزار‌واحدی قرار داشت و رشد قیمت‌ها و نوسانات اصلی در این دولت صورت گرفته است. وی افزود: به اعتقاد بنده بی‌نظمی در نظام بانکی و مصوبات مجلس در بودجه سال قبل این وضعیت را در بازار سرمایه به‌وجود آورد. چراغی گفت: در‌حال‌حاضر نرخ مواد پتروشیمی تا ۵۰درصد و حقوق دولتی معادن تا ۳۰درصد افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها ثبات ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر