بانک مرکزی به حمایت بورس می‌آید

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۲

ارکان صندوق تثبیت بازار سرمایه پای نهادهای بزرگ مالی حتی بانک مرکزی را به میان کشیده است و بدین‌ترتیب این امید می‌رود که با حضور این دسته از نهادهالی مالی مانند بانک مرکزی از این پس حمایت از بازار سرمایه در شرایط کاهشی به‌طور جدی صورت پذیرد.

به گزارش سنا، مدیرعامل هلدینگ نورالانوار درباره سازوکار صندوق تثبیت بازار سرمایه که روز گذشته به‌عنوان یک بند از لایحه رفع موانع تولید به تصویب نمایندگان مجلس رسید، گفت: مفهوم صندوق تثبیت بازار سرمایه از یک سال پیش در بین اهالی بازار سرمایه جا افتاده و سازوکار آن تعریف شده است.

حسین خزلی‌خرازی در ادامه توضیح داد: صندوق تثبیت بازار سرمایه، صندوقی است که نهادهای بزرگ، منابع مالی ریالی را در آن می‌گذارند که اگر بازار با مخاطرات عمومی مانند مخاطرات ناشی از بحران‌های اقتصادی و حتی بحران‌های غیرمالی مواجه شد این صندوق خلاف جهت بحران‌ها عمل کرده و مانع ریزش سهم‌ها شود. وی با بیان این مطلب که این صندوق در زمان ریزش قیمت‌ها با خرید سهم‌هایی که در آنها فشار فروش بالاست یک لنگرگاه ایجاد می‌کند، اظهارکرد: وقتی بحران‌ها رفع شود و سرمایه‌گذاران به‌دنبال خرید دارایی مالی (سهم) به بازار برگردند از همان سهم‌های خریداری شده به سرمایه‌گذاران می‌فروشند و بدین‌ترتیب جلو نوسانات را می‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه این مصوبه را به فال نیک برای بازار سرمایه گرفت و گفت: با مصوبه نمایندگان مفهوم این صندوق که از یک سال پیش سازوکار آن تعریف شده بود، قانونی شد و عملاً قانون مشخص و ارکان مشخصی برای این صندوق شکل گرفته است.

وی درباره تفاوت‌های صندوق تثبیت بازار سرمایه با صندوق توسعه بازار گفت: سازوکار اجرایی آن با صندوق توسعه بازار یکسان است اما ارکان آن فرق می‌کند. در صندوق تثبیت بازار سرمایه یک هیات امنایی است که از مسوولان ارشد اقتصادی دولت تشکیل شده و یک هیات اجرایی دارد که اعضای آن براساس اساسنامه صندوق تعیین می‌شود.

خزلی‌خرازی خاطرنشان کرد: این صندوق با قانون مشخص و ارکان مشخص می‌تواند حمایت بانک مرکزی و بانک‌های بزرگ را در پی داشته باشد چون درجمع اعضای هیات امنای آن بانک مرکزی حاضر است بنابراین همکاری نهادهای مالی بزرگ در این صندوق بیشتر است و این صندوق می‌تواند منابع مالی بیشتری را جذب کند.

وی تصریح کرد: اگر این صندوق منابع کافی دراختیار داشته باشد، می‌تواند به توسعه بازار سرمایه کمک کرده و فلسفه و هدف صندوق را محقق کند. مدیرعامل هلدینگ نورالانوار با بیان اینکه لازم نیست منابع همیشه در صندوق وجود فیزیکی داشته باشد، گفت: در قانون دیده شده که بانک‌های بزرگ، بانک مرکزی، بیمه‌ها، صندوق‌های بازنشستگی آماده باشند که اگر هیات اجرایی احساس بحران و ریزش سنگین کرد منابع مالی را خرد خرد به حمایت بازار اختصاص دهند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص مصوبه مجلس درباره سهام خزانه گفت: یکی از موضوعات بازار سرمایه که به حلقه مفقوده قانون تجارت ما برمی‌گردد موضوع سهام خزانه است. با توجه به اینکه قانون تجارت کشور قدیمی است و بازنگری آن تاکنون به تعویق افتاده است، سهام خزانه تا روز گذشته برای شرکت‌ها دیده نشده بود.

وی در این باره توضیح داد: در بازارهای مالی دنیا به‌خود شرکت‌هایی که در بورس پذیرش شده‌اند، این اجازه داده می‌شود که با یک محدودیتی در یک اندازه سهام شرکت خود را بخرند. قانون تجارت ما این امکان را تا روز گذشته منع کرده بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: این مصوبه جدید به این معنی است که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تا 10درصد از سهام عرضه شده خود را می‌توانند مجدد بخرند و در قالب سهام خزانه آن را نزد خود نگه دارند که این کار همان بازارگردانی اختصاصی است.

خزلی‌خرازی با بیان اینکه سهام خزانه به تثبیت بازار کمک می‌کند، گفت: در شرایطی که فشار فروش در سهمی بالاست از طرفی هیات‌مدیره شرکت هم به ارزندگی سهم خود اطمینان دارد و افت قیمت سهام شرکت را بی‌منطقی ارزیابی می‌کند می‌تواند از مکانیسم سهام خزانه استفاده کند، سهم را بخرد و نگهداری کند و وقتی رونق به بازار برگشت سهم را عرضه کند.

وی درباره مزایای این مصوبه گفت: سهام خزانه یک مکانیسم منطقی و معقول در دنیاست که حجم معاملات را بالا می‌برد، جلو نوسانات بیش از اندازه شرکت‌ها را می‌گیرد و این اطمینان را به سهامدار می‌دهد که شرکت سهام را در شرایط بحرانی بازخرید می‌کند و از طرفی مشوق‌های مالیاتی به شرکت‌ها می‌دهد که شرکت‌ها انگیزه این خرید را در شرایط خاص داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر