اخبار

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۱۰

افت 50 درصدی صادرات در اجرای پیمان‌سپاری ارزی

فارس عسگراولادی، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: نمایندگان مجلس دقت کنند که اجرای پیمان‌سپاری ارزی با این شرایط به مصلحت نیست و اگر پیمان‌سپاری ارزی اجرا شود، صادرات ۵۰ درصد سقوط خواهد کرد. پیمان‌سپاری ارزی در شرایط فعلی غیرممکن است و همین الان صادرکنندگان باید با طی کردن مسیرهای طولانی ارز صادراتی را به کشور بیاورند تا جایی که ریال را در دوبی تبدیل به دلار کنند که خود هزینه‌های خاص خود را در پی دارد. وی با بیان اینکه اگر چنین تصمیمی گرفته شود، صادرات 50 درصد سقوط خواهد کرد، افزود: نمایندگان مجلس باید به این نکته دقت کنند که اجرای پیمان‌سپاری ارزی با این شرایط به مصلحت نیست چراکه در هر صورت ارز صادراتی به کشور بازمی‌گردد.


پیش‌بینی وضعیت تولید و اقتصاد ایران در سال آینده

ایسنا عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران شرایط اقتصادی سال آینده را با توجه به لایحه بودجه، قیمت‌ نفت و نظام بانکی و مالیاتی پیش‌بینی کرد و نسبت به روند ادامه‌دار کمبود جدی نقدینگی در بخش تولید هشدار داد. ابوالحسن خلیلی، دبیر خانه صنعت و معدن تهران با اشاره به موانع موجود در مسیر تک‌ نرخی شدن ارز اظهارکرد: تک‌نرخی شدن ارز به این معنی است که اجازه دهیم قیمت‌ها واقعی شوند و در این صورت بخشی از کالاها و خدماتی که از ارز مبادلاتی استفاده می‌کنند دچار شوک قیمت شوند. به‌نظر می‌رسد اگر مولفه‌های اقتصادی‌مان را با مردم در میان بگذاریم و به‌نوعی حفظ اعتماد بین ملت و دولت را افزایش دهیم.


صادرات یک میلیاردی کالا از آذربایجان شرقی

مهر رییس سازمان سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان شرقی از صادرات بیش از یک میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار انواع کالاهای مختلف از استان در ۹ماهه نخست امسال خبر داد. حسین نجاتی سه‌شنبه درحاشیه جلسه کمیته توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی به خبرنگاران گفت: این میزان صادرات مربوط به تمام گروه‌های کالایی استان و وزن کالاهای صادراتی در ۹ماهه نخست امسال نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده که از مبادی گمرکات استان و کشور صادر شده ‌است. وی سهم صادرات فرش و صنایع دستی را از این میزان ۱۳۲میلیون و ۲۰۰هزار دلار اعلام و تصریح کرد: این میزان صادرات نسبت به ۹ماهه نخست سال گذشته سه درصد کاهش را نشان می‌دهد این درحالی است که میزان صادرات تجارت چمدانی استان در همین مدت با ۳۷میلیون و ۶۰۰هزار دلار رشد هشت درصدی داشته است.


انصراف تجار ایلامی از شرکت در نمایشگاه عراق

ایرنا معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: تجار و بازرگانان این استان از شرکت در نمایشگاه بین‌المللی عراق انصراف داده‌اند. جمیل شوهانی در جمع اعضای صدور خدمات فنی و مهندسی استان اظهارکرد: نمایشگاه بین‌المللی بغداد از 27 تا 30 بهمن در پایتخت عراق برگزار می‌شود و شرکت‌های مختلفی از سراسر کشور به همراه معاون اول رییس‌جمهوری در آن حضور می‌یابند.

تجار و فعالان بازرگانی ایلام به‌علت مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و نبود توان مالی از شرکت در این نمایشگاه و استفاده از سهمیه استان انصراف داده‌اند. تفکر قدیمی، محدودیت توان مالی، تنگ نظری، نبود آینده نگری باعث عدم حضور فعالان اقتصادی استان در نمایشگاه‌های مختلف درون یا برون‌مرزی شده که باید این نگاه تغییر کند چون حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی باعث شناساندن استعدادها و ظرفیت‌های استان در حوزه‌های گوناگون می‌شود. وی همچنین از فراهم شدن شرایط و زیرساخت‌ها برای برگزاری نمایشگاه تخصصی در منطقه «کوت» استان واسط عراق در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد فعالان اقتصادی استان بتوانند در این نمایشگاه حضور قابل توجهی داشته باشند.


توجه به صادرات غیرنفتی راه گریز از تورم داخلی

ایرنا رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به تورم داخلی، توجه و اهمیت دادن به توسعه صادرات غیرنفتی را از راهبردهای موثر در این شرایط برای گریز از وضع کنونی دانست. کیوان کاشفی با یادآوری ضعف واحدهای تولیدی و بازرگانان استان در مورد بازاریابی مناسب برای کالاهای تولیدی در داخل استان، برگزاری همایش‌های بازاریابی با حضور اساتید مجرب ازجمله «محمود معظمی» که امروز در محل اتاق برگزار شد را ضروری دانست.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان کرمانشاه، هدف از برگزاری این گردهمایی را آشنایی فعالین اقتصادی استان با بازاریابی روز دنیا دانست. وی اشاره به انباشت کالا در بعضی از واحدهای تولیدی چه در حوزه صنعت و چه در حوزه کشاورزی، ایجاد واحدهای بازاریابی در بنگاه‌های تولیدی را از مهم‌ترین راهکارهای افزایش صادرات غیرنفتی دانست. وی همچنین لزوم آموزش مداوم را در فضای تجارت بین‌المللی بسیار مهم دانست و از عزم اتاق برای استمرار سمینارها و کلاس‌های آموزشی با محتوای مفید و کاربردی خبر داد. کاشفی، واحد آموزش اتاق کرمانشاه را پس از اتاق‌های تهران و اصفهان موفق‌ترین واحد کشور دانست و برگزاری با کیفیت سمینارها و کلاس‌های آموزشی اتاق را در این امر تاثیرگذار دانست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر