تحقق وعده اعتبار دولت به مسکن مهر در بودجه 94

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۲

فقط در پروژه کیسون پرند و پردیس مبالغ اضافه‌تری از متقاضیان دریافت خواهد شد

گرچه وزارت راه‌ و شهرسازی به‌‌دنبال ارایه برنامه‌هایی در قالب طرح جامع مسکن است با این‌حال این امر باعث نشد از پروژه بلاتکلیف و تحمیلی یعنی مسکن مهر رفع مسوولیت کند. به این ترتیب، وزارتخانه مربوطه باید اعتباری و بخشی از برنامه‌هایش را به این پروژه اختصاص دهد. البته عمده مشکلات بهره‌برداری از مسکن مهر در امور زیربنایی بود که حل‌وفصل آن نیاز به عزم همگانی ازسوی کابینه دولت و اعتبار داشت. به این ترتیب، بخشی از این اعتبار ازسوی وزارت نیرو، بخشی در قالب افزایش وام از 25میلیون تومان به 30میلیون تومان و افزایش آورده‌ها توسط متقاضیان بود. در این میان، معاون رییس‌جمهور نیز برای تسریع تامین امور زیربنایی این پروژه وعده اعطای اعتبار 700میلیارد تومانی را داد. با این‌حال، روند ساخت‌وساز و تامین زیرساخت با مشکل پیش می‌رفت، اما از پرداخت این اعتبار سخنی در میان نبود تا اینکه قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در مسکن مهر از تحقق این وعده در بودجه94 خبر داد. به گفته احمد مهرآبادی، این مساله درحال حاضر در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح است و انتظار می‌رود مجلس رای به پرداخت این اعتبار بدهد. در واقع، کمیسیون عمران مجلس موافقت اولیه خود با بودجه ۱۰هزارمیلیارد تومانی مسکن مهر را اعلام کرده است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در نشست خبری درخصوص نحوه اختصاص این اعتبارات به «تعادل» گفت: این اعتبار باید با هماهنگی و نظارت وزارت راه‌وشهرسازی به پروژه‌ها اختصاص یابد. ازنظر وزارتخانه، اولویت با پروژه‌هایی است که فقط امور زیربنایی آنها مانده است. پس از آن به واحدهایی در مرحله نازک کاری اختصاص می‌یابد. در پایان، واحدهایی اعتبار می‌گیرند که در مرحله سفت‌کاری هستند.

وی تاکید کرد: برای تامین خدمات زیربنایی واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر 5600میلیارد تومان و برای خدمات روبنایی 5هزارمیلیارد تومان نیاز است که این مبالغ در لایحه بودجه سال94 آمده و به تصویب کمیسیون عمران رسیده است و با کمی کاهش به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است.


متولیان بخش‌های مسکن مهر

معاون وزیر راه‌وشهرسازی درخصوص اظهارات اخیر مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن که گفته سازمان برنامه‌ریزی یا دولت باید پیگیر مسکن مهر باشد، گفت: درحال حاضر متولی مسکن مهر کدام نهاد است؟ متولی خدمات زیربنایی مسکن مهر وزارت نیرو و وزارت نفت است. متولی مدارس وزارت آموزش و پرورش، متولی مساجد سازمان اوقاف و کلانتری با وزارت کشور است. در این میان، وزارت راه‌وشهرسازی برای تسریع تامین امور زیربنایی مساعدت می‌کند. براساس دستور رییس‌جمهور، باید همه اعضای هیات دولت در تحقق این امر تلاش کنند.

مهرآبادی گفت: مصوبه‌یی داشتیم که برای سرعت بخشیدن در خدمات زیربنایی، منابعی را از محل فروش املاک و اراضی تامین کنیم و پیمانکارانی که به‌طور عمدی در پروژه‌ها تعلل داشته باشند، جریمه خواهند شد و در لیست سیاه گنجانده می‌شوند و به تازگی هم شرکت کیسون ۱۰درصد بابت تاخیر جریمه شد.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰هزارواحد ساخته شده مسکن مهر فاقد امکانات زیربنایی و روبنایی است، گفت: ۲هزار و۲۵۰ باب مدرسه، ۸۰۰باب مسجد و ۳۰۴واحد کلانتری در پروژه‌های مسکن مهر نیاز داریم.

وی بیان کرد: حدود ۳۰۰باب مدرسه درحال ساخت داریم که ۱۰۰باب دایر شده است، همچنین ۳۰۰باب مسجد درحال ساخت است که تاکنون ۱۹۰باب به اتمام رسیده است.

قائم‌‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در مسکن افزود: وزرای راه‌وشهرسازی و آموزش و پرورش نامه‌یی را به طور مشترک امضا کردند و به دولت فرستادند مبنی بر اینکه ۳۰۰واحد آموزشی باید در اولویت ساخت برای پروژه‌های مسکن مهر قرار بگیرد. مهرآبادی با بیان اینکه از یک میلیون و۶۸۰هزارواحد ساخته شده تاکنون یک‌میلیون و۲۵۰هزارواحد به اتمام رسیده است، بیان کرد: هیچ واحدی نباید در سطح کشور بدون خدمات زیربنایی تحویل داده شود در غیر این صورت با آنها برخورد می‌کنیم.

تسهیلات بانکی در مسکن مهر

مهرآبادی بااشاره به اینکه تاکنون ۴۳هزارو۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است، افزود: ۱۴۰میلیارد تومان در بافت فرسوده، ۴هزارمیلیارد تومان برای واحدهای روستایی و ۴۰۰میلیارد تومان برای حوادث غیرمترقبه پرداخت شده است.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه بااشاره به اینکه در ابتدای دولت یازدهم با افزایش سقف اعتبارات مسکن مهر از 48هزارمیلیارد تومان به 50هزارمیلیارد تومان موافقت شد، بیان کرد: با این اقدام شورای پول و اعتبار مجوز افزایش وام‌های 20 و 22میلیون تومانی به 25میلیون‌تومانی صادر شد، دومین مصوبه شورای پول و اعتبار مربوط به بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر بود که براین اساس زمان بازپرداخت از 15سال به 20سال افزایش یافت.

وی با یادآوری اینکه از سال91 پیگیر افزایش سقف وام فردی مسکن مهر از 25 به 30میلیون تومان بودم، یادآور شد: در آن سال پیشنهاد افزایش سقف وام 200هزارواحد را به وزیر سابق راه‌وشهرسازی دادم. در همان سال وام مسکن مهر استان‌های هرمزگان، گیلان، البرز و آذربایجان غربی به 30میلیون تومان افزایش یافت.


اضافه دریافتی‌های مسکن مهر

معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره دستورالعمل‌های صادر شده درباره مسکن مهر گفت: دو دستورالعمل شماره یک و دو وزارت راه‌وشهرسازی در دولت قبل برای افزایش قیمت مسکن مهر ابلاغ شد. براساس این دو دستورالعمل 50هزارتومان به قیمت مسکن افزوده شد. در ادامه دستورالعمل شماره سه توسط دولت یازدهم برای قراردادهای مسکن مهر فاقد تعدیل ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌کس حق ندارد فراتر از دستورالعمل شماره سه افزایش قیمت مسکن مهر وزارت راه‌وشهرسازی پولی دریافت کند.

مهرآبادی افزود: فقط در پروژه کیسون پرند و پردیس مبالغ اضافه‌تری از متقاضیان دریافت خواهد شد، زیرا قراردادها با قراردادهای دیگر فرق می‌کند.

وی در این‌باره توضیح داد: در پروژه کمیسیون در قرارداد آمده که تورم سالانه از سال90 محاسبه شود. علاوه بر این هزینه ایجاد شبکه‌های آب، برق و فاضلاب در قرارداد قید شده که متقاضیان باید آن را پرداخت کنند.

مهرآبادی با اشاره به اینکه محوطه‌سازی و حصارکشی و همچنین تغییر مشخصات ازجمله عوامل افزایش آورده متقاضیان در پروژه کیسون پرند شده، گفت: به‌عنوان مثال کف واحدهای مسکونی از سیمان به سرامیک تغییر کرده که این مساله حدود یک میلیون و800هزارتومان برای هر واحد هزینه داشته است. وی با تاکید بر اینکه در پروژه‌های مسکن مهر پرند قیمت به هیچ‌وجه افزایش نداشته است، یادآور شد: در پردیس نیز مصوبه دولت دهم درخصوص تامین منابع مالی از آورده متقاضیان برای خدمات زیربنایی و روبنایی باعث شد تا از متقاضیان مبالغ بیشتری مطالبه شود.


اقدامات انجام شده

اصغری مهرآبادی در مورد اقدامات انجام شده درطرح مسکن مهر اظهار کرد: از مجموع 2میلیون و300هزارواحد مسکن مهر که قرارداد آنها تنظیم شده کار ساخت یک میلیون و680هزارواحد به اتمام رسیده و براساس برنامه‌ریزی وزارت راه‌وشهرسازی تلاش می‌کنیم 90درصد پروژه‌ها را تا پایان سال آینده به اتمام برسانیم. وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و252هزارواحد مسکن مهر افتتاح شده از آغاز تحویل 200هزارواحد دیگر طی هفته آینده خبر داد و گفت: تاکنون برای یک میلیون و368هزارواحد دفترچه اقساط صادر شده و باتوجه به دستور وزیر راه روند صدور دفترچه اقساط رشد فزاینده‌یی خواهد یافت.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه بااشاره به اینکه ماهانه 220میلیارد تومان وصول اقساط داشته‌ایم، گفت: تاکنون 4700میلیارد تومان وصول اقساط مسکن مهر داشته‌ایم که باتوجه به تنفس بانک مسکن این مبلغ را به پروژه‌های نیمه‌تمام تزریق کرده تا آنها را تکمیل کنیم.


فرصت برای لغو مصوبه جنجالی

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر «مصوبه برداشت از آورده متقاضیان برای اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی با روح قانون ساماندهی مغایر است» از مهلت یک‌ماهه وزیر راه برای حل مشکلات به‌ وجود آمده به‌واسطه این مصوبه برای مردم خبر داد.

وی درخصوص لغو نشدن مصوبه برداشت از آورده متقاضیان برای اجرای پروژه‌های زیربنایی مسکن مهر در دولت یازدهم اظهار کرد: بنده قراردادهای مسکن مهر پردیس را بررسی کردم که مشخص شد قراردادها قبلا بسته شده و در این دولت اجرا شده است.

وی تصریح کرد: اینکه چرا مصوبه‌یی که با روح قانون ساماندهی مغایرت دارد، لغو نشده تازه به این مساله رسیده‌ایم. آقای دکتر آخوندی یک‌ماه مهلت دادند که این مساله بررسی شود تا به متقاضیان مسکن مهر به‌دلیل برداشت از آورده آنها برای اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی فشار نیاید.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه برداشت از آورده متقاضیان مسکن مهر برای اجرای خدمات زیربنایی نیمه اول سال92 (در دولت دهم) تصویب شد، بیان کرد: این مصوبه با روح قانون ساماندهی مغایر بوده اما چون مصوبه دولت بوده، بنابراین لازم‌الاجرا نیز بوده است. در راستای کاهش فشار بر متقاضیان مسکن مهر جلسه‌یی با وزیر راه‌وشهرسازی داشته تا فقط از محل فروش املاک، اراضی، خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر تامین شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر