بورس تهران سرانجام لباس سبز بر تن کرد

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۵

روز گذشته بورس تهران بعد از 12روز کاری، حال و روز خوشی از خود نشان داد. درحال حاضر 18روز است که شاخص کل بورس تهران در محدوده فروش هیجانی قرار دارد و اسیلاتور RSI به‌طور میانگین در محدوده 20 قرار دارد. به‌نظر می‌رسید که شاخص در مسیر نزولی خود به استراحت نیاز دارد. همانطور که پیش‌تر نیز در گزارش‌های «تعادل» اشاره شده بود به لحاظ تکنیکال اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، مانعی تا سطح 64 هزار و 500 واحد در مسیر شاخص قرار ندارد. اما با این هیجان بعید به‌نظر می‌رسد که شاخص باز هم با افت مواجه شود. اغلب خریداران سهام با قیمت‌هایی بیش از این وارد نمادهای مختلف شده‌اند و مقاومتی که این افراد در فروش نشان می‌دهند باعث می‌شود، شاخص تا مدتی صعود یا لا‌اقل به کندی نزول کند. حقوقی‌ها در این قیمت‌ها فروشنده نیستند و از طرف دیگر بعید به‌نظر می‌رسد که حقیقی‌ دیگری باقی مانده باشد که هنوز اقدام به فروش کند. دقیقا همین موضوع باعث می‌شود که حجم معاملات چندان بالا نباشد.

خبری که به‌نظر می‌رسد باعث برگشت بازار شده باشد، ادامه مذاکرات هسته‌یی در روز چهارشنبه است. در این باره فرانس‌پرس نوشت: جان کری، وزیر امورخارجه امریکا گفت که او و همتای ایرانی‌اش به‌دنبال آن هستند که در مذاکرات آتی زمینه را برای پیشرفت بیشتر فراهم کنند. جان کری، وزیر امور خارجه امریکا گفت: هدف از جلسه آتی با ایران این است که تیم‌های مذاکره‌کننده را راهنمایی کنیم. وی افزود: ما همچنین در نظر داریم به پروسه مذاکرات هسته‌یی سرعت ببخشیم.

تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و پنج به‌علاوه یک نیز روز 18ژانویه دور جدید مذاکرات را آغاز می‌کنند تا بتواند با حل اختلافات به توافق برسند.

این خبر حقیقی‌ها را به صرافت خرید سهام انداخته است. شاهد این ادعا حجم بالای خرید سهام توسط افراد حقیقی‌ است. بر این اساس حقیقی‌ها در بازار روز گذشته به اندازه بیش از 90میلیارد تومان سهام خریدند. این درحالی بود که فروش سهام توسط حقیقی‌ها به اندازه 73میلیارد تومان رسید. لذا به‌نظر می‌رسد در چند روز آتی شاهد افزایش قیمت‌ها به‌واسطه ورود حقیقی‌ها به بازار باشیم.

بازگشایی نمادهای متوقف؛ به زودی

در خبری دیگر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: مجموعه اقدامات وسیعی برای بهبود سودآوری شرکت‌های بورسی و بازگشایی نهادهای متوقف شده دردست اقدام است که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر محمد فطانت اعلام کرد: در 9ماه امسال گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد درصد پوشش سودآوری در حد انتظار و در مواردی فراتر از انتظار بوده است.

وی گفت: سودآوری شرکت‌های حاضر در بورس به‌طور متوسط در 9ماهه امسال 18درصد نسبت به مدت مشابه 92رشد داشته است.

فطانت در مورد نمادهای بسته بورس و نگرانی‌ها درخصوص افت بیشتر شاخص درصورت بازگشایی این نمادها افزود: با رایزنی‌هایی که با حوزه‌های ذی‌ربط و با نظارت معاون اول رییس‌جمهور انجام شده به راه‌حل‌های عملیاتی درخصوص برخی صنایع رسیده‌ایم که درحال جمع‌بندی نهایی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد سودآوری شرکت‌های بورسی در سال 94 گفت: در لایحه بودجه سال آینده به‌طور قطع و یقین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به‌صورت میانگین قیمت داخل و صادرات و واردات گاز به‌صورت بلندمدت تعیین خواهد شد که عدد قابل قبولی است. فطانت همچنین اظهار امیدواری کرد: قیمت‌گذاری خوبی در مورد سنگ‌آهن و دیگر موادمعدنی در لایحه بودجه سال 94 صورت گیرد. وی از سهامداران خواست به دور از هیجان و تبعیت از رفتارهای جمعی و صرفا براساس تحلیل خود نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند تا نتیجه بهتری به دست آید. هرچند این خبر نمی‌تواند چندان اثر مثبتی بر بازار داشته باشد اما به‌نظر می‌رسد، اقدامات قابل قبولی برای نجات بازار سرمایه در دست پیگیری است.


آمار معاملات

طی معاملات روز گذشته 519 میلیون و 503 هزار ورقه بهادر به ارزش 155میلیارد تومان و در 51 هزار و 131نوبت مورد معامله قرار گرفت. به‌دلیل زیان هنگفتی که فعالان بازار در این مدت متحمل شده‌اند، انتظار وجود حجم معاملات بیش از این رقم دور از ذهن به‌نظر می‌رسد.

از این میزان 96میلیارد تومان (معادل 62 درصد از کل معاملات) به معاملات سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس اختصاص یافت. همچنین 49 میلیارد تومان (معادل 32درصد از کل معاملات) صرف خرید و فروش اوراق بدهی شد. سهم معاملات عمده از کل معاملات نیز 5/6 میلیارد تومان و معادل 4درصد از کل معاملات رقم خورد.

شاخص کل بورس تهران با رشد 487 واحدی در عدد 66 هزار واحد بسته شد. با احتساب این رشد، شاخص کانال 66 هزار واحد را به سختی پس گرفت. بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل از آن گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری بود که در این مدت افت بی‌سابقه‌یی را تجربه کرده بودند.

این گروه شاخص را 170واحد رشد داد. پس از این گروه، گروه خودرو و ساخت قطعات قرار داشت. ‌این گروه نیز شاخص کل را 72 واحد ارتقا داد. رشد این گروه‌ها که بیشترین تاثیرپذیری را از مذاکرات هسته‌یی دارند، نشان می‌دهد که بازار باز هم به مذاکرات هسته‌یی خوشبین است. همچنین گروه‌های شرکت‌های چندرشته‌یی صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز هرکدام به‌ترتیب شاخص را 63، 49، 25 و 17 واحد رشد دادند. در روند معاملات روز گذشته هیچ گروهی وجود نداشت که اثر منفی معناداری بر شاخص بگذارد.

از میان شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) بیشترین اثر مثبت را برای شاخص به ارمغان آورد و آن را 68 واحد ارتقا داد. پس از آن بانک ملت (وبملت)، گروه مپنا (رمپنا)، بانک صادرات ایران (وبصادر) و بانک تجارت (وتجارت) قرار داشتند که هرکدام به‌ترتیب شاخص را 63، 49، 36 و 33 واحد رشد دادند. از طرف دیگر شرکت پتروشیمی فناوران (شفن) بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشت و آن را 19واحد تنزل داد.


فرابورس

دیروز شاخص فرابورس با افزایش 2.29درصدی، 745.82 واحد شد و ارزش معاملات به 676 میلیارد و 590 میلیون ریال رسید. در پایان معاملات روز گذشته در بازار فرابورس ایران تعداد 120میلیون و 960 ورقه بهادار به ارزش 676 میلیارد و 590 میلیون ریال معامله شد. همچنین 16هزار و 596 نوبت معامله در فرابورس انجام شد و شاخص با افزایش 16.72واحد به 745.82 واحد رسید.

در میان شرکت‌های فرابورسی، بیشترین حجم معاملات به داد و ستد بیش از 47میلیون حق تقدم بیمه دی تعلق گرفت و شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با 28میلیارد و 620 میلیون ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر شرکت‌های بیمه سامان، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و نفت ایرانول با 5 درصد افزایش بیشترین رشد قیمت را کسب کردند.

لازم به ذکر است که در پایان معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت بیمه میهن، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر