سقوط نفت برنت به زیر 50 دلار

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۴


تعادل قیمت نفت خام از پایین‌ترین سطح خود در 5 سال‌و‌نیم اخیر نیز پایین‌تر رفت. ونزوئلا از تولید‌کنندگان عضو اوپک خواسته است تا برای تقویت قیمت‌ها با یکدیگر همکاری کنند. نیکولاس مادورو در جریان سفر منطقه‌یی خود به کشورهای خاورمیانه‌یی عضو اوپک در ایران گفت: برای برقراری تعادل اقتصادی، قیمت نفت باید به 100دلار برگردد.

درحالی که یوسف العطبیه، سفیر امارات متحده عربی به نمایندگان امریکا در عربستان سعودی، کویت و امارات گفت: «وقتی مازاد عرضه نفت از جانب تولیدات اوپک نیست پس چرا باید اوپک از میزان تولیدات خود بکاهد.»؛ این شبهه و گمان به‌وجود آمد که مواضع اوپک در قبال وضعیت کنونی قیمت‌های نفت تغییر نکرده‌ در نتیجه این امر به افت بیشتر قیمت نفت در روزهای اخیر دامن زد.

تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز نیز اظهارکرده که سخنان سفیر امارات منجر به کاهش بیشتر قیمت نفت خواهد شد. در همین راستا گروه گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی خود از قیمت نفت را کاهش داده ‌است. براساس اعلام تحلیلگران موسسه گلدمن ساکس، اگر قرار است سرمایه‌گذاری در صنعت تولید نفت شیل متوقف شود و تعادلی مجدد در بازار نفت برقرار شود، قیمت نفت باید «برای مدت طولانی‌تری پایین باقی بماند». به‌نظر می‌رسد، جنگ قیمت نفت بسیار طولانی خواهد شد، اکثر اعضای اوپک ادعا می‌کنند تولیدات خود را کاهش نخواهند داد تا با رقبای خود در بازار جهانی نفت مبارزه کنند.

به این ترتیب مازاد عرضه در بازار جهانی نفت پایان نمی‌یابد تا زمانی‌که کاهش قیمت نفت به حدی برسد که تولید نفت برای تولیدکنندگان رقیب که مهم‌ترین آنها شیل اویل امریکاست مقرون به‌صرفه نباشد. زمانی که تولید مازاد متوقف شود قیمت نیز افزایش می‌یابد.

میشاییل مک کارتی، تحلیلگر بازار نفت در سیدنی گفت: «بازار همچنان عمدتا متمرکز بر بخش عرضه است.» وی افزود: «ما شاهد یک سرسختی واقعی از سوی فروشندگان حتی در این سطح قیمت پایین هستیم.»

به این ترتیب قیمت هر بشکه نفت برنت به 48،18 دلار در روز 12 ژانویه 2015 رسید، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در همین روز به 29، 47دلار در ازای هر بشکه رسید. اختلاف قیمت این دو شاخص نفتی به 1،25دلار در هر بشکه رسید که پایین بودن این شاخص نیز خود از اوضاع ضعیف بازار حکایت می‌کند. قیمت نفت اوپک نیز براساس گزارش سایت رسمی این سازمان به 19،45 دلار در ازای هر بشکه نفت در روز نهم ژانویه رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر