اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۷

ایجاد هر شغل معدنی، 17فرصت شغلی دیگر فراهم می‌کند

امیر خرمی‌شاد، معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو گفت: ایجاد هر شغل در بخش معدن، برای 17نفر در صنایع پایین‌دستی اشتغالزایی به دنبال دارد.

به‌گزارش روابط عمومی ایمیدرو، خرمی‌شاد اظهار کرد: بخش معدن ایران همواره به‌دلیل سنگینی سایه نفت بر اقتصاد ایران، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این درحالی است که باتوجه به برخورداری کشور از معادنی با ذخایر بالا و متنوع، درصورت سرمایه‌گذاری جدی، می‌تواند اهداف اقتصاد مقاومتی و نیز سند چشم‌انداز توسعه1404 را محقق سازد. وی ادامه داد: طبق استاندارد جهانی، میزان استخراج معادن باید یک‌درصد ذخایر قطعی و احتمالی در هر کشور باشد که باتوجه به میزان ذخایر احتمالی و قطعی معادن ایران(حدود 60‌میلیاردتن)، باید 600میلیون‌تن ماده معدنی استخراج شود که رقم فعلی حدود 400میلیون‌تن یعنی حدود 200میلیون‌تن کمتر از رقم استاندارد جهانی است. معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با اشاره به مزیت‌های موجود بخش معدن در ایران اظهار کرد: ذخایر غنی معدنی، دسترسی به آب‌های آزاد، انرژی فراوان، نیروی متخصص و کم‌هزینه، بازار 500میلیونی کشورهای همسایه و مسیر مناسب ارتباطی، ازجمله مزیت‌هایی است که موجب شده تا این بخش توجیه اقتصادی بالایی برای سرمایه‌گذاری پیدا کند. وی ادامه داد: درحال‌حاضر، کشورهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن ایران اعلام آمادگی و در برخی طرح‌های توسعه‌یی ایمیدرو نیز قرارداد منعقد کرده‌اند.


افزایش 21‌درصدی

تولید طلای موته

تولید شمش طلا در مجتمع طلای موته در 9ماه منتهی به پایان آذر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 21درصد افزایش یافت. به‌گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران(ایمپاسکو)، در 9ماه منتهی به پایان آذر امسال 216کیلوگرم شمش طلا در مجتمع طلای موته تولید شد. این میزان نسبت به تولید 178کیلوگرم در 9ماهه مشابه سال گذشته معادل 21درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تولید 9ماهه امسال شمش طلا در مجتمع طلای موته نیز 24درصد بیشتر از برنامه مصوب 9ماهه سال جاری است. مجتمع طلای موته در 295کیلومتری جنوب‌غربی تهران و هفت کیلومتری شمال‌غرب روستای موته از توابع شهرستان برخوار و میمه در استان اصفهان قرار دارد.


بهره مالکانه ۳۰درصدی برای جلوگیری از خام‌فروشی معادن

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیشنهاد دولت مبنی‌بر اخذ بهره مالکانه ۳۰درصدی از معادن برای جلوگیری از خام‌فروشی معادن و حرکت به سمت ارزش‌افزوده معدن است. حسن‌نژاد در گفت‌وگو با فارس افزود: بهره مالکانه 30درصد که از معادن اخذ می‌شود، در قانون بودجه93 نیز وجود داشت و شرکت‌های معدنی با این وجود زیانده نشده‌اند. وی درباره پیشنهاد دولت در لایحه بودجه94 مبنی‌بر اخذ 30درصد بهره مالکانه از معادن گفت: امسال هم باید در لایحه بودجه بررسی شود و اگر تصویب شود، مانند سال گذشته اجرا خواهد شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اینکه سال93 چقدر از محل بهره مالکانه درآمد برای صندوق بیت‌المال به دست آمد، گفت: این رقم را نمی‌دانم، اما وقتی گفته می‌شود که اقتصاد مقاومتی باید اجرا شود، یعنی اینکه جلوی خام‌فروشی معدن را بگیریم. نماینده مرند و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در راستای اقتصاد مقاومتی باید تا حد امکان به سمت فرآوری معادن و جلوگیری از خام‌فروشی معدن حرکت کنیم و یکی از ابزار رسیدن به این هدف، گرفتن 30درصد بهره مالکانه از معادن است. حسن‌نژاد افزود: وقتی بهره مالکانه نباشد و معدن به‌صورت رایگان در اختیار بهره‌برداران باشد، کسی به خود زحمت نمی‌دهد به دنبال فرآوری ماده معدنی برود و در واقع فروش معدن به‌صورت خام انجام می‌شود، اما باید مواد معدنی با فرآوری و ارزش‌افزوده تولید شود تا بتواند بهره مالکانه را تامین و جبران کند.


تشدید رکود صادرات سنگ به‌دلیل ناامنی‌های عراق

رییس انجمن سنگبری‌های استان اصفهان گفت: رکود بازار صادرات سنگ ایران به‌دلیل ناامنی‌های عراق بیش از قبل شده است چراکه در شرایط فعلی بازار، این کشور مناسب‌ترین بازار بود. رضا احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بازار سنگ کشور و استان در 9ماهه سال جاری اظهار کرد: به‌دلیل کمبود نقدینگی و همچنین رکود بازار مسکن در داخل کشور، رکود این صنعت برطرف نشده است. از سوی دیگر ناامنی‌های ناشی از حضور گروه تروریستی داعش در عراق نیز در دو ماه اخیر فشار بیشتری را بر فعالان این صنعت وارد کرده است. وی با بیان اینکه عمده صادرات سنگ اصفهان و کشور به آسیای میانه، عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است، افزود: بازار صادراتی اروپا و استرالیا از دستمان خارج شده است. رییس انجمن سنگبری‌های استان اظهار کرد: البته در روزهای اخیر سخنانی از باز شدن مجدد مرزها با کردستان عراق شده است که می‌تواند امیدبخش تولید‌کنندگان این عرصه باشد. احمدی ادامه داد: در بازار داخلی نیز پروژه‌های بزرگی همانند مسکن مهر در حال اجرا نیست که باعث افت رونق شده و در حال حاضر مسکن‌سازان نیز چک‌های بلندمدت دست سنگبری‌ها می‌دهند که اثر منفی در نقدینگی این قشر گذاشته است. وی بااشاره به انباشته شدن سنگ‌های تزیینی در انبار سنگبری‌ها به‌دلیل شرایط نامطلوب فعلی افزود: سازندگان مسکن نیز باید 8درصد ارزش افزوده را پرداخت کنند و این رقم را قانونا باید از مشتری خود بگیرند اما به‌دلایلی این کار را انجام نمی‌دهند و خودشان دچار مشکلات مالی شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر