سرانجام کابینه افغانستان معرفی شد

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۰

جهان سرانجام پس از گذشت بیش از 3 ماه رییس دفتر اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان دیروز طی مراسمی با حضور وی لیست کابینه را معرفی کرد. انتظار می‌رفت که آشتی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله در قالب دولت وحدت ملی به معرفی به موقع اعضای کابینه هم ختم شود اما اختلاف میان اشرف غنی، رییس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور بر سر پست‌های کلیدی در کابینه باعث شد تا اعلام اعضای کابینه به تاخیر بیفتد.

به گزارش ایسنا، اسامی وزرای پیشنهادی دولت به شرح زیر است: شیرمحمد کریمی وزارت دفاع، نورالحق علومی وزارت کشور، صلاح‌الدین ربانی وزارت امورخارجه، غلام جیلانی پوپل وزارت اقتصاد، احمد ضیاء مهجور وزارت دادگستری، گل زلمی یونسی برای وزارت آموزش و پرورش، نجیبه ایوبی وزارت امور زنان، عباس بصیر وزارت رفاه و تامین اجتماعی، فیروزالدین فیروز وزارت بهداشت، یعقوب حیدری وزارت کشاورزی، داود صبا وزارت معادن، بنا کریمی مخابرات و فناوری اطلاعات، پورانی وزارت توسعه روستایی، خاطره افغان وزارت تحصیلات عالی، محمود صیقل وزارت انرژی و آب، سادات نادری وزارت کار و اموراجتماعی، سیدحسین عالمی بلخی وزارت مهاجرین، فیض‌محمد عثمانی وزارت حج و اوقاف، فیض‌الله کاکر وزارت مبارزه با مواد مخدر، حاج سلطان خیری وزارت اطلاعات و فرهنگ، قمرالدین شینواری وزارت امور قبایل و مرزها، رحمان اوغلی وزارت اقتصاد، سردار محمد رحیمی وزارت تجارت و صنایع، رحمت‌الله نبیل ریاست امنیت ملی، خلیل صدیق ریاست افغانستان بانک، فیض‌الله ذکی وزارت حمل و نقل، شاه‌زمان میوندی وزارت امور شهری.

در این فهرست، ژنرال شیرمحمد کریمی که به‌عنوان نامزد وزارت دفاع ملی معرفی شده ۶۹ ساله و از قوم پشتون و متولد ولایت خوست در جنوب شرق افغانستان است. وی درحال حاضر رییس ستاد ارتش ملی افغانستان است. در دانشگاه نظامی کابل درس خوانده و از سال ۱۳۴۲ تاکنون در پست‌های مختلفی در وزارت دفاع افغانستان کار کرده است.

صلاح‌الدین ربانی فرزند برهان‌الدین ربانی از رهبران بنام مجاهدین است که برای وزارت امورخارجه معرفی شده ۴۳ ساله و متولد شهر کابل است. او تاجیک است، در پاکستان درس خوانده و مدرک کارشناسی (لیسانس) خود را در رشته مدیریت و بازاریابی از دانشگاه ملک فهد عربستان سعودی گرفته است. ربانی تحصیلاتش را در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه کینگستون انگلستان تا درجه کارشناسی ارشد ادامه داده است. وی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری افغانستان درکنار عبدالله عبدالله ایستاد.

نورالحق علومی، نامزد وزارت امورداخله (کشور) ۶۸ ساله و اهل ولایت قندهار در جنوب افغانستان است. علومی از اعضای برجسته حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود و در آن زمان به‌عنوان والی ولایت قندهار کار می‌کرده است.

علومی حزب متحد ملی افغانستان را در سال ۲۰۰۳ تاسیس و در سال ۲۰۰۵ نیز به نمایندگی از مردم ولایت قندهار به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافت. او دوره دانشگاه را درکابل به پایان رسانده و خود در دوران حکومت کمونیستی یکی از فرماندهان ارشد ارتش حکومت کمونیستی افغانستان بود. سردار محمد رحیمی که برای وزارت تجارت و صنایع معرفی شده متولد شهر‌ترینکوت، مرکز ولایت اروزگان در جنوب افغانستان است و ۳۷ساله است و دکترای خود را در رشته ژئوپلیتیک از دانشگاه تهران گرفته است. او اکنون استاد دانشگاه درکابل است و قبل از این به‌عنوان مشاور وزیر شهرسازی افغانستان کار کرده است.

رحیمی به‌عنوان عضو مذاکره‌کننده گروه صلح با طالبان در شهر دوبی بوده و عضویت حزب وحدت مردم افغانستان به رهبری محمد محقق را دارد. در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان از تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله حمایت کرد.

سعادت منصور نادری، نامزد وزارت کار و اموراجتماعی در سال ۱۹۹۹ لیسانس خود را در رشته اقتصاد از یکی از دانشگاه‌های لندن گرفته است. نادری فرزند سیدمنصور نادری از بزرگان فرقه اسماعیلی در افغانستان است و از رهبران حزب پیوند ملی افغانستان به‌حساب می‌آید. او در انتخابات ریاست‌جمهوری همراه با پدرش از اشرف غنی حمایت کرد.

غلام جیلانی پوپل، نامزد وزارت دارایی ۵۹ سال دارد و متولد کابل است. او مدرسه را در کابل به پایان رسانده و لیسانس حقوق از دانشگاه کابل دارد. پوپل قبل از این به‌عنوان معاون وزارت مالیه/ دارایی و رییس اداره ارگان‌های محل کار کرده و به‌عنوان مشاور حکومت‌داری رییس‌جمهور کرزای نیز بوده است. در فهرست وزرای پیشنهادی نام سه زن نیز به چشم می‌خورد. نجیبه ایوبی، نامزد وزارت زنان متولد ۱۹۶۸ میلادی در ولایت پروان است. او تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از انستیتوی پیداگوژی (تعلیم و تربیت) پروان تا درجه لیسانس تمام کرده است. خانم ایوبی فعلا رییس گروه رسانه‌یی موسوم به کلید گروپ است که برنامه‌های رادیویی دارد و یک مجله به‌نام کلید را منتشر می‌کند.

اعضای کابینه پس از گرفتن رای اعتماد به مجلس و پس از تایید شورای عالی به‌کار گماشته می‌شوند. با وجود برخی انتقادها که به اعضای دولت وجود دارد و رسانه‌های افغانستان اعضای کابینه را بی‌تجربه و گمنام ارزیابی می‌کنند اما تحلیلگران معتقدند که تشکیل کابینه به خودی خود می‌تواند برای کشور مفید باشد و به موج ناامیدی و کسادی اقتصادی کشور پایان دهد.

تاخیر در اعلام کابینه نگرانی‌های زیادی را در میان شهروندان افغانستان ایجاد کرده بود. نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی چندین‌بار از رهبران حکومت به‌شدت انتقاد کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر