350میلیارد دلار درآمد فناوری فضایی در سال۲۰۱۴

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۶

فناوری فضایی در سال2014 افزون بر 350میلیارد دلار درآمد داشت و در دهه آینده هر یک دلار هزینه برنامه‌ریزی شده در فضا حدود ۳۰دلار درآمد برای کشورها خواهد داشت. بیش از ۶۰درصد از این مقدار، مربوط به صنعت ماهواره‌یی و نزدیک به ۴۰درصد به بقیه حوزه‌ها مربوط است. میزان درآمد بسیار بالا در برابر سرمایه‌گذاری نشان ‌دهنده ارزش صنعت فضایی و دلیلی واضح بر سرمایه‌گذاری‌های کلان جهانی، برای دهه آینده در این بازار است.

براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده در دسامبر۲۰۱۴، در طول دهه آینده به‌طور متوسط بیش از ۱۱۵ماهواره در سال، ساخته و پرتاب خواهد شد و رشد ارزش بازار تجاری فناوری فضایی به‌خصوص ماهواره‌ها بیشتر از آن پیش‌بینی‌های قبلی است. براساس این گزارش، طراحی، ساخت، پرتاب، راه‌اندازی و بهره‌برداری ۱۱۵۵ماهواره طی 10سال آینده ۲۴۸میلیارد دلار هزینه دارد که ۷۵درصد آن را دولت‌ها در سراسر جهان تامین خواهند کرد. همچنین پیش‌بینی شده که ۹۰درصد این هزینه‌ها توسط ۱۰کشور قدرت فضایی جهان انجام خواهد پذیرفت.

درآمد حاصل از بازار ماهواره‌ها در جهان در سال۲۰۱۴ (۱۳۹2-۱۳۹3) تقریبا ۲۱۵میلیارد دلار بود، درحالی که 10سال پیش و در ۲۰۰۴

(۱۳۸۳-۱۳۸۲)، این رقم حدود ۷۵میلیارد دلار اعلام شده بود. این یعنی میزان سود بازار تجاری ماهواره در مقایسه با 10سال پیش سه‌برابر رشد داشته است. طی ۱۰سال گذشته به‌طور متوسط در هر سال حدود ۱۱درصد با رشد اقتصاد بازار ماهواره‌ها مواجه بوده‌ایم. آمار نشان می‌دهد رشد ارزش صنعت ماهواره‌های فضایی همچنان بالاتر از رشد اقتصاد جهانی است. کارشناسان در بدترین حالت پیش‌بینی می‌کنند اگر همین روند رشد ادامه داشته باشد ۱۰سال دیگر یعنی در سال۲۰۲۴ بازار فناوری ماهواره‌های فضایی حدود ۷۰۰میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر