امریکا دوباره موتور محرک اقتصاد جهانی شده است

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۰۴

جهان امریکا پس از ۱۵سال نظاره کردن پیشتازی چین و اقتصادهای نوظهور مجددا به جایگاه اصلی‌ترین موتور محرک اقتصاد جهانی بازگشته است.

به گزارش بلومبرگ به‌گفته اقتصاددانان موسسه جی‌پی‌مورگان چیس، داچ بانک و بی‌ان پی پاریباس، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان امسال 3.2درصد یا بیشتر رشد خواهد داشت که بهترین عملکرد آن حداقل از سال 2005 به این طرف است. این تقریبا نتیجه‌یی است که هر یک از این بانک‌ها برای اقتصاد جهانی نیز پیش‌بینی می‎کنند. بدین‌ترتیب براساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، این نخستین‌بار از سال 1999میلادی تاکنون خواهد بود که میزان رشد اقتصادی امریکا پایین‌تر از رشد اقتصاد جهانی نیست. آلن سینایی، مدیر اجرایی موسسه دیسیژن اکونومیکس در نیویورک در این باره گفته است: «امریکا مجددا به موتور محرکه رشد اقتصاد جهانی تبدیل شده است... اقتصاد امریکا درخشان به‌نظر می‌رسد و در بهترین حالت خود از دهه 1990 تاکنون قرار دارد.»

در جدیدترین نشانه از تقویت اقتصاد امریکا، وزارت کار این کشور در 9 ژانویه اعلام کرد که میزان فرصت‌های شغلی ایجاد شده در ماه دسامبر به 252هزار مورد رسیده است درحالی که نرخ بیکاری به 5.6 درصد رسیده که پایین‌ترین رقم از ژوئن 2008 تاکنون به‌شمار می‌رود. رشد فرصت‌های شغلی در ماه گذشته تا حدی ناشی از بالاترین رشد استخدام در بخش ساخت و ساز در یک سال گذشته بود. کارخانجات، ارایه‌کنندگان خدمات بهداشتی و خدمات تجاری نیز به افزایش میزان فرصت‌های شغلی کمک کردند.

به گزارش تسنیم حدود 3میلیون امریکایی در سال 2014میلادی شغل جدید پیدا کردند که بیشترین میزان در 15سال گذشته بود. این نشانه‌یی بود مبنی بر اینکه شرکت‌ها نسبت به تداوم رشد تقاضا حتی درصورت نامساعد بودن وضعیت در بازارهای سایر کشورها خوشبین هستند.

پس از انتشار این گزارش و تمرکز سرمایه‌‎گذاران بر کاهش غیرمنتظره دستمزدهای ساعتی در ماه گذشته، ارزش اوراق بهادار دولت امریکا افزایش یافت. دنیس لاکهارت، رییس فدرال رزرو آتلانتا در روز نهم ژانویه گفته است: «ما همچنان در انتظار مشاهده تقویت دستمزدهای ساعتی هستیم.»

اتحادیه بانکداران امریکایی در روز هشتم ژانویه اعلام کرد، ناتوانی در بازپرداخت اقساط وام‌ها در سه ماهه سوم 2014 میلادی به رقم 1.51درصد کاهش یافت. این درحالی است که متوسط رقم ناتوانی در بازپرداخت اقساط وام‌ها در 15سال گذشته 2.3درصد بود. براساس گزارش گروه‌ یی‌ای‌ای، خانواده‌های امریکایی همچنین از تقویت بازار کار و افت قیمت نفت منتفع شده‌اند. هزینه متوسط هر گالون بنزین معمولی در امریکا در 8ژانویه امسال به 2دلار و 17 سنت رسید که پایین‌ترین رقم از مه ‌2009 تاکنون بود.

بی‌بی‌سی پیش‌تر گزارش داده بود که اقتصاد امریکا در سه ماهه سوم 2014 سریع‌ترین میزان رشد در ۱۱سال گذشته را داشته است. وزارت بازرگانی امریکا در آن زمان اعلام کرده بود که تولید ناخالص ملی در فاصله جولای تا سپتامبر 2014 سریع‌تر از 9/3درصدی بود که ابتدا تخمین زده شده بود. این رشد به‌دلیل افزایش مصرف توسط مردم عادی و افزایش سرمایه‌گذاری توسط کسب و‌کارها بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر