توقف تخریب طبقه هفتم علاءالدین منوط به صدور پروانه

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۲

شهرداری به حکم کمیسیون ماده 100 پس از 4ماه کشمکش با شورای شهر بالاخره تخریب طبقه هفتم و منفی3 بزرگ‌ترین مرکز خریدوفروش موبایل پایتخت را آغاز کرد. گرچه این تخریب به‌طور کامل انجام نشد، اما اعضای شورای شهر نسبت به‌شدت عمل شهرداری ابراز خرسندی کردند. با این‌حال، بحث اصلی اعضای این شورا روی بی‌توجهی شهرداری به انجام ساخت‌وساز طبقه هفتم در طول یک‌سال گذشته بود. اعتراض شورای شهر به شهرداری تهران درحالی به کوتاهی شهرداری منطقه در مقابل این ساخت‌وسازها شدت گرفت که مالک پاساژ علاءالدین مدارکی بر مجاز بودن احداث طبقه هفتم ارایه کرد همچنین به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری نیز از صدور قرار کارشناسی برای پرونده علاءالدین خبر داد. به این ترتیب به گفته معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، درصورتی که توافق منجر به صدور پروانه شود طبقه ۷ تخریب نمی‌شود.

به گزارش فارس، علیرضا نادری درخصوص پاساژ علاءالدین گفت: در سال1375 این ساختمان پروانه گرفت که در طبقه منفی4، 3 و 2 پارکینگ احداث کند و در طبقه منفی یک و همکف تجاری و 6طبقه روی آن ساخت‌وساز انجام دهد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که فقط چند مغازه تخریب شده و الباقی پلمب شده است، گفت: اصلا بحث را رد نمی‌کنم که طبقه به‌طور کلی تخریب می‌شود، اعلام نمی‌کنم اگر ذی‌نفع به تعهدات خود عمل کند و آتش‌نشانی تاییدیه دهد و مشکل پارکینگ برطرف شود شاید با مالک توافق کنیم. نادری بااشاره به اینکه سال75 پروانه برای این ساختمان صادر شده است، گفت: تغییراتی درخصوص تقاضای نقشه ازسوی مالک ایجاد شد، از سال85 چندین مرحله توافق با شهرداری صورت گرفت که هیچ‌کدام منجر به صدور پروانه جدید نمی‌شود.

معاون شهرداری تهران گفت: به‌عنوان مثال قول داده بود پارکینگ تامین کند که این اقدام صورت نگرفت و هیچ‌کدام از توافقاتی که قرار بود عمل شود، اجرایی نشد. نادری اضافه کرد: از سال75 تا 85 مالک نسبت به صدور پایان کار اقدام نکرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا شهرداری اجازه داد چندین سال ساخت‌وساز در طبقه هفتم انجام شود که کار غیرقانونی بود و جلوی آن را نگرفت که این کار جان مردم را به خطر می‌انداخت، گفت: شهرداری همین‌طوری که نمی‌تواند تخریب کند، نیازمند حکم قضایی است، رای کمیسیون ماده100 و رای دیوان عدالت اداری مبنی بر تخلف بود.

وی در پاسخ به این پرسش که 8سال یک نفر می‌تواند تخلف کند و شهرداری جلوی آن را نمی‌تواند بگیرد، گفت: هر دفعه می‌گفت مشکل را حل می‌کند و کاری نمی‌کرد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به پرسش دیگری که چرا این‌قدر طولانی اقدام به تخریب که کار بسیار پسندیده‌یی بود که شهرداری انجام داد، کرده‌اید، گفت: دادگاه باید رای می‌داد، تاریخ حکم بدوی باید از ماده 100 گرفته می‌شد. وی ادامه داد: چند مرحله رای داشتند، در 3 تا 4مرحله به کمیسیون ماده100 ارسال شده و هر دفعه برای یک تخلف این ساختمان بوده است. نادری اضافه کرد: از سال85 تا 92 توافقات مختلفی صورت گرفته ولی به آن عمل نشده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که چرا طبقه هفتم در پاساژ به این معروفی در روز روشن ساخته شده و شهرداری جلوی این تخلف واضح را در آن مقطع نگرفته است، گفت: در آن بازه توافقنامه‌یی صورت گرفته که در یکی از بندهای آن تامین پارکینگ بود.

نادری در پاسخ به این پرسش که شهرداری اگر فردی بخواهد کوچک‌ترین تخلفی را انجام دهد یا حتی تعمیراتی انجام دهد به محض دیدن مصالح جلوی کار را می‌گیرد و حتی شهردار منطقه11 به گفته برخی در مراسم افتتاحیه طبقه هفتم پاساژ شرکت کرده است، گفت: توافقاتی صورت گرفته ولی منجر به صدور پروانه نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری می‌تواند ساختمانی را که 10سال پایان کار نداشته و ناایمن بوده تذکر ندهد، گفت: شهرداری 10سال پیگیر بود ولی مالک پایان کار نگرفته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مالک چندین‌بار توافق کرده ولی به توافقاتش عمل نکرده چرا دوباره شهرداری به حرف‌هایش اعتماد کرده است، گفت: نه، این‌طوری که شما می‌گویید نیست. فرایند پیچیده بود. شهرداری نگران ایمنی ساختمان و نگران جان مردم بود. نادری افزود: مالک شهرداری منطقه را مجاب می‌کرد که من به توافقاتم عمل می‌کنم. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که مالک چطور شهرداری را 8سال مجاب کرد، گفت: مالک به توافقاتش عمل نمی‌کرد. وی در پاسخ به این پرسش که باوجود اینکه شهرداری حکم تخریب را داده بود اما آسانسورهای آنجا یک هفته قبل از تخریب نصب شده است، گفت: بررسی می‌کنیم از نیروهای شهربان تا ببینیم متوجه شده‌اند یا خیر. وی ادامه داد: 90درصد واحدهای علاءالدین استیجاری است. وی افزود: مغازه‌هایی که پلمب شده باز نمی‌شوند، باید جلسه بگذاریم.

نادری در پاسخ به این پرسش که شما رای تخریب طبقه7 را داشته‌اید، چرا به‌طور کامل تخریب نشده است، گفت: حکم تخریب داشته‌ایم اما اگر شرایط مهیا به صدور پایان کار شود که مسلما نمی‌شود، توافق می‌کنیم. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که اعلام شده ازسوی برخی مدیران منطقه تخلفاتی صورت گرفته است، گفت: ممکن است تخلفاتی باشد، اگر مدیری تخلف کرده باید جواب دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر