اخبار

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۱

بازار مسکن در انتظار مشخص‌شدن طرح‌های دولت

نوسانات قیمت در بازار مسکن با تغییرات جزیی روبه‌روست. باتوجه به کمبود نقدینگی و پایین بودن قدرت خرید مردم تا مشخص نشدن طرح‌های دولت روند رکود در بازار مسکن ادامه خواهد داشت. رییس کانون سراسری انبوه‌سازان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت عرضه و تقاضا در بازار مسکن اظهار کرد: روند بازار مسکن نسبت به یک ماه گذشته تفاوتی نداشته و پیش‌بینی می‌شود تا آغاز سال جدید تغییری در آن ایجاد نشود. ایرج رهبر با بیان اینکه تحولی در طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های حوزه مسکن دیده نمی‌شود، تصریح کرد: باتوجه به پایین بودن قدرت خرید مردم روند رکود در بازار مسکن ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در مقاطع زمانی مختلف فقط با تغییرات جزیی روبه‌رو می‌شوند، گفت: کمبود نقدینگی و عدم توانایی خرید مردم اصلی‌ترین مساله است. رهبر تاکید کرد: درصورت تغییرات اساسی در اقتصاد کلان کشور و تحولات ایجادشده طبیعی است که حوزه مسکن از این تغییرات متاثر خواهد بود.


دلالان در کمین بافت فرسوده

رییس انجمن صنفی مهندسان ساختمان با بیان اینکه نوسازی بافت فرسوده سال‌هاست به دست دلالان بازار افتاده است، گفت: بافت فرسوده چندسالی است که مورد توجه دولت قرار گرفته اما متاسفانه اجرای سیاست‌ها به دست دلالان بازار افتاده است. احمدرضا سرحدی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: ‌حالا با سیاست‌های جدید دولت مبنی‌بر ارایه وام نوسازی، دلالان بازار در کمین بافت فرسوده هستند. وی باتاکید بر اینکه اگر دولت از طریق تجمیع به بافت فرسوده ورود نکند، ساخت‌وسازهای شخصی در آن بافت فاجعه‌آفرین خواهد بود، اظهار کرد: برای نوسازی بافت فرسوده، دولت یا بخش خصوصی باید پا پیش بگذارند و از طریق تجمیع و شهرک‌سازی ورود پیدا کنند و آپارتمان‌های ایمن و استاندارد بسازند. وی ادامه داد: عمده بافت فرسوده در این مناطق ریزدانه با پلاک‌های۵۰ الی ۷۰متر هستند و اینکه به هرکدام از این مالکان وام حتی ۵۰‌میلیون تومانی برای ساخت بدهند، کار غلطی است.


آیین‌نامه مهندسی سازه تدوین می‌شود

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی گفت: باید با کمک اعضای انجمن مهندسی سازه ایران بتوانیم در قالب کمیته‌های مختلف بدون دخالت دولت آیین‌نامه‌های مربوط به مهندسی سازه را تهیه و تدوین کنیم. به‌گزارش فارس، غلامرضا هوایی با بیان اینکه نمونه‌های موفقی در زمینه آیین‌نامه مهندسی سازه در دنیا تجربه شده است، بیان کرد: تولیدات علمی در حوزه مهندسی سازه در کشور ریز هستند و در مرحله اول نمی‌توان کاری را انجام داد. وی با بیان اینکه مهندسی سازه یک حساسیت بین معماران و سازندگان است، تصریح کرد: در ساخت‌وسازها به الگوی معماری کمتر توجه شده است و ساختمان‌ها را کم‌روح‌تر و کم‌هنرتر ساخته‌ایم. هوایی افزود: ‌معماری فقط پوسته ساختمان نیست، معماری ظاهر سازه را شامل می‌شود و باید به آن توجه کنیم.


قیمت ۳۰ پروژه

مسکن مهر پرند نهایی شد

مدیرعامل شرکت عمران پرند اظهار کرد: قیمت‌ 30پروژه را نهایی کرده‌ایم که مردم از نگرانی خارج شوند و نگویند هر روز یک قیمت جدید اعلام می‌شود. باران هاشم‌زهی تصریح کرد: براساس مفاد تفاهمنامه که پروژه‌ها نرخ اولیه‌یی داشته‌اند، هر سال بر اساس تورم اعلام‌شده بانک مرکزی به قیمت‌ها اضافه می‌شود. در واقع ما نگرانی مردم را برطرف و محاسبات را تدقیق و نهایی کرده‌ایم که نگرانی متقاضیان برای همیشه برطرف شود. وی یادآور شد: یک‌بار برای همیشه محاسبات انجام شده و جریمه تاخیر در تحویل واحد در تعدیل قیمت به نفع مردم کسر شده و قیمت نهایی واحدهای یک، دو و سه‌خوابه در سایت شرکت عمران پرند بارگذاری شده است. هاشم‌زهی با بیان اینکه قیمت‌های اعلام‌شده نهایی است، تاکید کرد: این قیمت‌ها براساس مفاد تفاهمنامه و تغییرات مشخصات فنی واحد محاسبات انجام شده است.


تهران و اصفهان دارای بیشترین ساخت‌وساز در ایران

براساس آخرین آمار از پروانه‌های ساختمانی، اصفهان بعد از تهران بیشترین آمار صدور پروانه ساختمانی را دارد. به‌گزارش ایسنا، براساس آخرین آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران که مربوط به بهار1390 است، اصفهان با صدور سه‌هزار و 434پروانه ساختمانی، بعد از تهران بیشترین آمار ساخت‌وساز را دارد. از این تعداد پروانه ساختمانی، 3‌هزار و 330پروانه مربوط به احداث ساختمان و 103پروانه هم به افزایش بنا مربوط می‌شود. این ساختمان‎ها در یک‌میلیون و 777‌هزار و 251مترمربع بنا شده است. بیشتر این ساختمان‌ها برای استفاده در بخش مسکونی ساخته شده‌اند و همچنین کمترین تعداد از آنها برای استفاده بهداشتی و درمانی احداث شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر