برخی مسوولان تعاون را نمی‌شناسند

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۶

باتوجه به نقش تعاونی‌ها در مشارکت توده مردم در فعالیت‌های اقتصادی و به‌تبع آن توزیع مطلوب درآمد آنها، می‌توان گفت این بخش نقش مهمی در تحقق پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت دارد. اینجاست که ضرورت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه شناساندن تعاونی‌ها و نقش مهم آن در اقتصاد بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

این درحالی است که تعاونی مساوی خرید کالای ارزان است. فعالیت تعاونی‌ها از دیربار متنوع بوده و در گروه‌های مختلفی چون تعاونی‌های تولیدی، توزیعی، تامین نیاز و تعاونی‌های خدماتی فعال هستند. نایب رییس دوم فراکسیون تعاون مجلس نیز در این مورد به «تعادل» می‌گوید: تراکم فعالیت تعاونی در کشور، بر تعاونی‌های مصرف متمرکز بوده و ذهنیت‌ها را به سمتی هدایت کرد که تعاونی یعنی جایی که کالاهای ارزان و کوپنی عرضه می‌شود. همین اتفاقات یکی از موانعی است که در مسیر رشد و توسعه دیگر تعاونی‌ها به‌ویژه تعاونی‌های تولیدی وجود دارد. البته ارزان‌تر بودن کالاها در تعاونی‌های مصرف یکی از مزایای آنان است، آنان باعث بسته شدن ذهنیت‌ها درباره رشد تعاونی‌های تولیدی شده‌اند. غلامرضا نوری قزلچه می‌افزاید: یکی دیگر از دلایل پررنگ شدن تعاونی مصرف در اذهان مردم، این است که برای تشکیل و توسعه دیگر انواع تعاونی‌ها همت و توجه کمتری شده است. مغفول ماندن دیگر انواع تعاونی‌ها تنها در میان مردم عادی نیست، بلکه برخی مسوولان امر هم ذهنیت دقیقی از تعاونی‌ها ندارند و اینکه تعاونی هم شکلی از فعالیت اقتصادی است که می‌تواند در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف در دنیا شکل بگیرد.

وی برای شکل‌گیری ذهنیت درست و کامل از تعاونی‌ها راهکارهایی ارایه داده و می‌گوید: مشکلات و ایرادات قانونی موجود در تعاونی‌ها (عضویت در هیات‌مدیره و مدیرعامل، تشکیل مجامع و اطلاع‌رسانی و...) در مجلس مطرح و برطرف شد. به گفته نایب رییس دوم فراکسیون تعاون مجلس، با مطالعه تطبیقی می‌توان به اطلاعات درستی دست یافت. برخی همچنان تصور می‌کنند که تعاونی‌ها فقط در جوامع جهان سوم فعال هستند، درحالی که سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور‌های توسعه یافته بسیار بیشتر است. تعاونی مسیر بسیار خوبی برای توزیع ثروت عمومی در جامعه است و می‌تواند فاصله زیاد قیمت‌ها را از مزرعه تا سفره کم کند.

حسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا نیز در این مورد می‌گوید: سابقه عملکرد تعاونی‌ها بیشتر در حوزه مصرف بوده است. تعاونی در جایی تشکیل می‌شود که نیاز مشترکی وجود داشته باشد و متقاضیان در اقدامی مشترک جهت رفع آن گرد هم جمع می‌شوند. دولت باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کند اما متاسفانه نوع نگاه دولت به تعاونی‌ها با ظرفیت‌های موجود در تعاونی‌ها تناسب ندارد. به گفته او، کوتاه کردن دست واسطه‌ها برای اینکه کالا با قیمت مناسب دست مردم برسد، از مهم‌ترین مطالبات مردم است که همین توجه‌ها را به سمت کالای ارزان و تعاونی‌های مصرف سوق می‌دهد. البته تعاونی‌ها در کشور از نوع توزیعی بودند که در زمان جنگ نقش موثری را در تامین نیاز‌های اساسی و ارایه خدمات عمومی به مردم نقش مهمی را ایفا کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر