رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۴

کاهش قراردادهای بیلت

معاملات فیوچرز بیلت در بورس لندن سال٢٠١٤ تنها ٩١٢٦٠تن ثبت شد که ٩٨درصد نسبت به سال٢٠١٣ افت داشت. این در حالی است که سال٢٠١٣ نیز حجم معاملات نصف شده بود.

آخرین بار در جولای این قرارداد معامله شد و آخرین محموله در انبارهای بورس لندن در آگوست کنسل شد. با اینکه اختلاف قیمت بیلت در بورس لندن و بازار نقدی سال گذشته کمتر شد ولی بین فعالان صنعت فولاد تمایلی به هجینگ معاملات بیلت دیده نشد. ظاهرا بورس لندن در تلاش است با دریافت مشاوره‌هایی از فعالان صنعت فولاد قراردادهای جدید قراضه فولادی و میلگرد که وابسته به بازار نقدی باشد راه‌اندازی کند.


رکود بازار میلگرد امریکا

تجار میلگرد در امریکا از ثبات قیمت‌های وارداتی از ترکیه در مقایسه با قبل از تعطیلات سال نو خبر داده‌اند و امیدوارند قیمت‌ها به‌زودی بالا برود. متوسط قیمت بازار ٤٧٥ تا ٤٨٥دلار هر تن معادل ٥٢٣ تا ٥٣٥دلار هر تن هوستون شنیده شد. در‌حالی‌که قبل از تعطیلات امکان معامله در ٥١٥دلار هر تن وجود داشت دیگر در این قیمت نمی‌توان خرید کرد. آخرین قیمت پیشنهادی میلگرد ترکیه بین ٥٣٠ تا ٥٣٥دلار هرتن شنیده شده که از نیمه دوم دسامبر که قیمت بالا رفت تاکنون در ثبات و آرامش بوده است.


ثبات قیمت ورق ترکیه

قیمت ورق سرد در ترکیه از اواخر دسامبر تاکنون در ثبات بوده در‌حالی‌که یک ماه پایانی سال گذشته ٢٢٠ تا ٢٢٥دلار هر تن باتوجه به جو منفی بازار افت داشت. قیمت فعلی بازار داخلی ٦١٠ تا ٦٢٥ دلار هر تن درب کارخانه است و قیمت پیشنهادی صادراتی ٦٠٥ تا ٦١٥دلار هر تن است. چون بازار ورق گرم نیز روزهای گذشته در ثبات بوده از این‌رو بازار ورق سرد نیز ثبات دارد. آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی ترکیه ٥١٠ تا ٥٢٥دلار هر تن درب کارخانه است که اخیرا ثبات داشته است.


نزول ورق صادراتی چین

با اینکه تقاضای ورق گرم در بازار جنوب‌شرق آسیا بهبود یافته صادر‌کننده‌های چینی مجبور شدند قیمت را پایین بیاورند چون بازار مازاد عرضه دارد. قیمت پیشنهادی ١٠دلار هر تن نسبت به اواخر دسامبر پایین آمده به ٤٤٠ تا ٤٥٠دلار هرتن رسیده است. در این بین تجار چینی با تخفیف

٥ تا ١٠دلاری نسبت به کارخانه‌ها به‌راحتی با مشتریان آسیایی خود کنار می‌آیند.


بازار اروپا در تعطیلات سال نو

قیمت میلگرد در اروپا روزهای گذشته در ثبات بوده و ظاهرا بازار هنوز از تعطیلات سال نو بازنگشته معامله جدیدی بسته نشده است. در هر حال کارخانه‌ها در فرانسه و جنوب اروپا قیمت را ١٥یورو هر تن بالا برده‌اند ولی روند آتی بازار هنوز روشن نیست چون خریدی صورت نگرفته و معاملات قراضه ژانویه نهایی نشده‌اند. برخی از کارخانه‌ها در فرانسه پیشنهاد قیمت ٤٤٥یورو هر تن را عرضه داشته‌اند در‌حالی‌که آخرین معاملات در ٤٣٠یورو بسته شده بود. ولی خریداران تردید دارند افزایش قیمت فوق مورد قبول واقع شود. در آلمان نیز روزهای آینده که پیشنهادات قیمت جدید ارایه شود روند بازار روشن خواهد شد.


کاهش صادرات فولاد ترکیه

براساس گزارش انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه، این کشور در سال٢٠١٤ حدود ٤,٥درصد فولاد کمتری صادر کرد. علت این است که چینی‌ها می‌توانند به‌دلیل هزینه پایین انرژی و دستمزد پایین نیروی کار خود فولاد ارزان‌تری به بازارهای جهانی عرضه کنند. سال گذشته افت قیمت سنگ‌آهن نیز کمک بیشتری به چین کرد.

سال گذشته ترکیه ١٧میلیون و ٥٠٠هزار تن محصولات فولادی تولید نمود و درآمد حاصل از فروش آن ١٣میلیارد و ٣٠٠میلیون دلار بود.

با وجود کاهش صادرات، ترکیه هنوز هشتمین صادرکننده بزرگ فولاد دنیا از نظر حجم فروش است و بزرگ‌ترین صادرکننده میلگرد دنیا با ٧,٧میلیون تن میلگرد صادرشده در سال گذشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر