شاخص، 65 هزار واحدرا هم دید

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۷

بازار معاملات روز گذشته باز هم شاهد افت شاخص بود، روند معاملات بورس تهران به‌گونه‌یی درحال اجراست که هیچ انگیزه‌یی برای سرمایه‌گذاران این بازار باقی نگذاشته است، سهامداران با نگاهی به بورس‌های بین‌المللی در نقاط مختلف دنیا شاهد رقابتی جذاب و نوسان‌های منطقی در تالار معاملات آنها هستند. درصورتی که این رقابت به‌طور کلی برای تالار حافظ از بین رفته و بازار سهام را به تالاری بی‌انگیزه مبدل کرده است. در این میان باید گفت زمانی‌که صحبت از شروع معاملات در یک روز کاری دیگر می‌شود سهامداران با پیش‌فرض روند منفی وارد تالار می‌شوند.

در کنار این روند کسل‌کننده تالار حافظ باید به این نکته اشاره کرد که ریزش مکرر شاخص موجب افت ارزش بورس اوراق بهادار تهران شده، افتی که تاثیر منفی دوبرابری را بر روند کلی معاملات خواهد گذاشت. به نوعی می‌توان گفت؛ با این شرایط، وضعیت بورس تهران در منطقه و دنیا بسیار نامناسب دیده می‌شود. زمانی‌که مدیران بورسی سعی بر ارایه برنامه‌هایی درخصوص بین‌المللی شدن بازار سرمایه تهران دارند، وضعیت نامساعد معاملات و سرازیری شاخص مانع از سخن گفتن دراین‌باره می‌شود. همچنین در شرایطی که ارزش کل بازار سهام تهران به عددی معادل 296‌هزار‌میلیارد ریال می‌رسد باید وضعیت را قرمز اعلام کرد، یعنی در اسرع‌وقت باید به اصلاح و بازگشت ارزش کل به عددی قابل‌توجه فکر کرد. البته باید بر این نکته تاکید کرد که بورس تهران نیازمند راه‌حل و برنامه‌های جدی در این خصوص است نه وعده‌های پوچ. از سویی دیگر طی معاملات روز گذشته بازار سهام شاخص با افت 685واحدی به کانال 65‌هزار واحد سقوط کرد. به نظر می‌رسد شاخص تا پایان سال قصد تغییر رویه و رشد مقطعی ندارد. بدین‌ترتیب شاخص با ادامه روند منفی خود به رقمی معادل 65‌هزار و 512واحد رسید.


بورس از نگاه آمار

از سوی دیگر، جزییات معاملات نشان می‌دهد که دیروز گروه خودرو بیشترین ارزش معاملات را در بازار سرمایه داشت. سهامداران روز گذشته تعداد 166‌میلیون و 71‌هزار سهم از سهام شرکت‌های این گروه را به ارزش 219‌میلیارد و 687‌میلیون ریال خریداری کردند. پس از گروه خودرو، گروه مالی و بانک‌ها بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

سرمایه‌گذاران بورسی دیروز 564‌میلیون و 219‌هزار سهم به ارزش یک‌هزار و 128‌میلیارد و 623‌میلیون ریال در بورس اوراق بهادار

خریداری کردند.

معاملات دیروز بورس اوراق بهادار در 50‌هزار و 555دفعه انجام شد. همچنین اواخر بازار دیروز شاهد جمع شدن صف‌های فروش تعدادی از شرکت‌ها و بازگشت روند قیمتی آنها بودیم. به‌طوری که بیش از 20‌میلیون سهم شرکت ایران‌خودرو در بازار امروز معامله شد و آخرین قیمت هم با رشد 0.24‌درصدی همراه شد. از سوی دیگر بانک ملت با 49.52واحد، مپنا با 47.31واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 44.76واحد، بانک صادرات با 33.22واحد، بانک تجارت با 30.31واحد، پتروشیمی خارک با 29.18واحد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با 25واحد، بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص داشتند. جزییات معاملات نشان می‌دهد که دیروز گروه خودرو بیشترین ارزش معاملات را در بازار سرمایه داشت. سهامداران تعداد 166‌میلیون و 71‌هزار سهم از سهام شرکت‌های این گروه را به ارزش 219‌میلیارد و 687‌میلیون ریال خریداری کردند. پس از گروه خودرو، گروه مالی و بانک‌ها بیشترین ارزش معاملات را داشتند.


شاخص‌های بورس

از میان شاخص‌های بورسی نیز، شاخص صنعت با 485 واحد کاهش به 55‌هزار و 113واحد، شاخص بازار اول با 586واحد کاهش به 48‌هزار و 517واحد و شاخص بازار دوم با 806واحد کاهش به 127‌هزار و 157واحد رسید.


رفت‌و‌آمدهای دیروز

نماد معاملاتی شرکت عمران و توسعه فارس جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی - عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده، انتخاب اعضای هیات و تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، متوقف شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های قند هکمتان، ماشین‌سازی اراک، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، متوقف شدند، اما نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت فنر‌سازی زر باتوجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. نماد معاملاتی شرکت رینگ‌سازی مشهد نیز، باتوجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد.


معاملات فرابورس

دیروز در بازار فرابورس ضمن معامله 164‌میلیون و 340‌هزار ورقه بهادار به ارزش 717‌میلیارد و 680‌میلیون ریال، شاخص فرابورس ایران روی عدد 729واحد ایستاد. همچنین 164‌میلیون و 340‌هزار ورقه بهادار به ارزش 717‌میلیارد و 680‌میلیون ریال در 25‌هزار و 115نوبت معامله شد. بیشترین ارزش معاملات به نام گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با معامله 5‌میلیون و 400‌هزار سهم به ارزش 37‌میلیارد و 740‌میلیون ریال ثبت شد و شرکت قاسم ایران و بانک حکمت ایرانیان در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار، شرکت صنایع غذایی مینو شرق و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با بیشترین افزایش قیمت و نیروسرمایه، قند شیروان قوچان و بیرجند، مجتمع معادن مس تکنار، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و افرانت با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند. شاخص فرابورس نیز با 1.37درصد کاهش به رقم 729واحد رسید. در بازار اوراق با درآمد ثابت معامله 100‌هزار و 990ورقه از اوراق مشارکت نارنجستان با ارزشی بالغ بر 105‌میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش را به خود اختصاص داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر