اخبار

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۸

پذیرش پروانه معادن به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام

بانک مرکزی در واکنش به استنکاف برخی بانک‌ها از پرداخت وام به بخش معدن تاکید کرد: شبکه بانکی کشور باید نگاه و حمایت ویژ‌ه‌یی را نسبت به این بخش معطوف کند و پروانه بهره‌برداری معادن را به‌عنوان وثیقه بپذیرد.

به گزارش تسنیم، بانک مرکزی براساس تبصره ذیل ماده 9 قانون اصلاح قانون معادن مصوب 22/8/1390 مجلس تاکید کرد: موسسات مالی نظیر بانک‌ها مکلفند معادن دارای پروانه بهره‌برداری را به‌عنوان وثیقه و تضمین اعطا و بازپرداخت تسهیلات مالی بپذیرند.

با توجه به اهمیت و جایگاه بخش معدن در توسعه اقتصادی کشور و ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی قابل ملاحظه این بخش، بانک مرکزی شبکه بانکی کشور را موظف کرد تا با رعایت قوانین و مقررات حاکم، نگاه و حمایت خاص و ویژ‌ه‌یی را نسبت به این بخش معطوف کند.

اداره کل مقررات، مجوز‌های بانکی و مبازره با پولشویی بانک مرکزی در پی استنکاف، مسامحه یا بعضا اظهار بی‌اطلاعی برخی از بانک‌ها از وجود چنین قانون و ضابطه‌یی ضمن ارسال این بخشنامه برای مدیران عامل کلیه بانک‌ها‌ (به استثنای بانک‌های قرض‌الحسنه)، شرکت دولتی پست‌بانک و موسسات اعتباری غیربانکی از آنها خواست تا ضمن ابلاغ این موارد به واحدهای ذی‌ربط بر حسن اجرای آن نظارت کنند.


استقبال عمانی‌ها از فرش‌های تولید ایران

پایگاه خبری عمان تریبیون طی گزارشی از نمایش فرش‌های ایرانی در مسقط نوشت: عمانی‌ها از فرش‌های دستباف و ماشینی ایران در این نمایشگاه استقبال کردند. به گزارش تسنیم، فرش‌هایی با طرح‌ها، جنس‌ها و سایزهای مختلف، ستاره نمایشگاه ایران سولو در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسقط بودند که روز شنبه به اتمام رسید. بسیاری از شهروندان عمانی مقابل غرفه یک شرکت تجمع کرده بودند تا کیفیت فرش تبریز را از نزدیک مشاهده کنند. یکی از فرش‌های جذاب ارایه شده در این نمایشگاه، یک فرش بزرگ پشمی و ابریشمی با طرحی گلدار بود که قیمت آن 90هزارریال عمان بود. مالک یک غرفه گفت: «5 سال طول کشیده تا این فرش بافته شود. در این فرش دستباف از رنگ‌های طبیعی استفاده شده و به همین دلیل این فرش اینقدر گران‌قیمت است و یک فرش دیگر هم داشتیم که قیمت آن بالاتر از 90هزار ریال بود.

وی گفت: «ما در این نمایشگاه استقبال خوبی را شاهد بودیم. مشتریانی هستند که تمایل دارند هر قیمتی را بابت فرش‌های نفیس بپردازند.»

این شرکت ایرانی به‌دلیل ارایه گران‌قیمت‌ترین فرش‌های جهان از اعتبار بالایی برخوردار است. «ما فرشی داریم که قیمت آن 1.46میلیون ریال عمان است. این فرش 180گره از ابریشم بافته شده و 4 استادکار 7 سال زمان برای بافتن آن صرف کرده‌اند. این فرش در لندن به نمایش گذاشته شد.»یکی از بازدید گنندگان از این نمایشگاه گفت: «هرچند من پول کافی ندارم تا این فرش را بخرم اما این شانس را دارم تا با پای برهنه روی این فرش 90 هزارریالی راه بروم و با آن عکس بگیرم» در طول برگزاری نمایشگاه، بازدیدکنندگان برای گرفتن عکس یادگاری با فرش‌های زیبای ایرانی مراجعه می‌کردند.

غرفه‌های عرضه‌کننده فرش‌های ماشینی ایران نیز در این نمایشگاه با اقبال خوبی مواجه بود. این فرش‌ها که از پلی‌استر و ابریشم مصنوعی بافته شده‌اند بین یک تا 500 ریال قیمت‌گذاری شده بودند. یک فروشنده ایرانی در این باره گفت: «محصولات ما از اکریلیک و ابریشم مصنوعی بافته شده و در جریان این نمایشگاه فروش بسیارخوبی داشت همچنین تقاضای بالایی برای قالیچه‌های ما وجود دارد.» یک تاجر عمانی گفت: «من فرش‌های عالی‌ای با قیمت خوب خریداری کردم. طرح‌های آنها واقعا جالب بود درحقیقت آنها نسخه‌هایی از طرح‌های قرن 16 هستند.»


نگرانی از آینده شرکت مس

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و راور در مجلس گفت: اگر بی‌تدبیری‌ها در شرکت مس اصلاح نشود به‌زودی در صحن علنی از وضعیت تخلفات اقتصادی مس پرده برخواهم داشت.

به گزارش ایسنا، پورابراهیمی در جمع اعضای کانون بینش اهل‌بیت رفسنجان افزود: در طول سال‌های گذشته ظرفیت تولید شرکت ملی مس به ۲ تا ۳برابر افزایش پیدا کرد که این ظرفیت باید بیکاری در این منطقه را پر می‌کرد. وی اظهارکرد: تاسف‌بار است بگویم مسوولانی که در انتهای دولت احمدی‌نژاد در این مجموعه مسوولیت گرفتند؛ عملکردشان منجر به تخلفات ۱۸۰۰میلیاردی شد.

وی تصریح کرد: جریان امروز هم نگران‌کننده است شرکتی که یک میلیارد بدهی نداشته الان بیش از ۲هزارمیلیارد بدهی به بانک‌ها با نرخ ۲۷درصد دارد و نگران ورشکستگی شرکت مس هستیم.

نایب‌رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس با بیان اینکه «بی‌تدبیری در این شرکت موج می‌زند و فروش شرکت به کمترین میزان رسیده است» خاطرنشان کرد: شرکت مس به روش‌های غیرکارشناسی و غیرمنطقی فروش را انجام می‌دهند، اگر اصلاحات لازم را انجام ندهند به‌زودی در صحن علنی از وضعیت تخلفات اقتصادی مس پرده برخواهم داشت.

وی اظهارکرد: سوءمدیریت در بعضی از جاها با هدف یا بدون هدف، مغرضانه و برنامه‌ریزی شده یا به‌دلیل سوءمدیریت قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه «قراردادهای شرکت مس مبهم است» گفت: مدیران، طرح‌های توسعه‌یی و چند مجموعه را سامان‌دهی و قیمت‌های صادراتی را مشخص و ترازهای صادراتی خود را اعلام کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر