جذب سرمایه 100میلیون دلاری برای توسعه سنگ‌آهن سنگان

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۶

مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو از سرمایه‌گذاری 100میلیون دلاری شریک خارجی در طرح معادن سنگان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، کرباسیان که با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، تصریح کرد: این میزان سرمایه‌گذاری برای مرحله اول از طرح 5میلیون تنی کنسانتره و گندله سنگ‌آهن سنگان (استان خراسان‌رضوی) صورت می‌گیرد. وی این سرمایه‌گذاری را هم‌جهت با سیاست‌های دولت یازدهم در تامین سرمایه موردنیاز طرح‌های توسعه‌یی ایمیدرو اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح در معادن سنگان به یک‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که چنین رقمی با مشارکت بخش خصوصی وa خارجی که در قالب یک کنسرسیوم در طرح شرکت کرده‌اند، تامین می‌شود. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: طی یک سال گذشته در شرایطی ایمیدرو، جلب سرمایه از منابع بیرونی این سازمان را در اولویت قرار داده که پیش از آن منابعی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌ها نداشت. کرباسیان تامین سرمایه و فعال شدن حدود 30طرح متوقف شده را اهم عملکرد ایمیدرو اعلام کرد و گفت: دعوت از سرمایه‌گذاران و حضور شرکت‌های خصوصی در شرایطی عملی شد که در سال‌های گذشته 21هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های تابعه این سازمان در قالب رد دیون واگذار شده بود.

به گفته وی از 24هزار میلیارد تومان سرمایه موردنیاز طرح‌های ایمیدرو، کمتر از 4هزار میلیارد تومان توسط این سازمان انجام و مابقی توسط شرکت‌های خصوصی تامین می‌شود. رییس هیات عامل ایمیدرو بااشاره به جایگاه اکتشاف در توسعه معادن اظهار کرد: برنامه اکتشاف 200هزار کیلومتر از مناطق مختلف کشور از سال گذشته آغاز شده که هم‌اکنون وسعت اجرای برنامه به 135هزار کیلومتر مربع رسیده به‌طوری که استان‌های شرقی، جنوبی و غربی را در بر گرفته است. وی ادامه داد: این برنامه با طرح‌ریزی و هماهنگی ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان زمین‌شناسی صورت می‌گیرد اما اجرای آن توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود.

کرباسیان تاکید کرد: هدف ایمیدرو مشارکت با بخش خصوصی درراستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تقویت توان شرکت‌های داخلی است. به گفته وی انجام فعالیت‌های معدنی به‌تنهایی منافع چندانی ندارد بلکه تکمیل زنجیره تولید و اجرای طرح‌هایی در فرآوری همچنین صنایع معدنی، توسعه اشتغال و ارزش افزوده را به‌همراه دارد. وی از اجرای طرحی برای فرآوری سنگ‌آهن کم‌عیار با فناوری نوین خبر داد و گفت: این طرح در معدن جلال‌آباد زرند کرمان آغاز شده و پیمانکار مربوطه در حال تجهیز کارگاه است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر