چین همچنان بزرگ‌ترین بازار صادراتی ایران

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۰

ولی‌الله افخمی‌راد در مراسم تقدیر از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه استان البرز اظهارکرد: در 9ماهه امسال مجموع صادرات غیرنفتی ایران با احتساب میعانات 35میلیارد و200میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18درصد رشد داشته است. از مجموع این صادرات 6.6میلیارد دلار به چین، 2.7میلیارد دلار به امارات و 2میلیارد دلار به افغانستان اختصاص داشته است. البته صادرات انجام شده تنها به کشورهای مذکور محدود نمی‌شود و طی این مدت ایران به کشورهای هند، ترکیه و ترکمنستان نیز صادرات داشته است. طی 9ماهه امسال 26درصد از صادرات غیرنفتی ایران به چین بوده و می‌توان گفت: این کشور نخستین و جدی‌ترین بازار هدف صادرات غیرنفتی ایران است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه صحبت‌های خود به میزان واردات ایران در 9ماهه گذشته هم اشاره کرد و گفت: طی این مدت در مجموع 38.4میلیارد دلار به کشور واردات داشته‌ایم که بیشتر این واردات به محصولاتی از قبیل گندم، ذرت، سویا و برخی کالاهای دیگر مربوط می‌شود. عمده واردات ایران از امارات بوده است، به‌طوری که 9.2میلیارد دلار از حجم واردات صورت گرفته از این کشور بوده است. بعد از امارات، چین دومین کشوری است که بیشترین حجم کالاهای وارداتی به ایران را داشته است.

افخمی‌راد در آسیب‌شناسی ایران‌کد و طرح شبنم تصریح کرد: مشکل ایران‌کد و طرح شبنم این بود که علاوه بر اینکه با سایر کدهای بین‌المللی همخوانی نداشت و پیچ‌وخم دیگری را نیز به چرخه تجارت تحمیل می‌کرد هزینه‌زا نیز بود که این باعث کاهش رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه‌ها مربوط به نصب ایران‌کد یا برچسب شبنم بود که همواره مورد بحث قرار می‌گرفت که توسط چه کسی و در چه مرحله‌یی روی کالا نصب شود و آیا در گمرک انجام شود یا پس از ترخیص کالا؟ تا جایی که ایران‌کد به یک کد غیرقابل نصب روی کالای خارجی تبدیل شد و طرح شبنم نیز در بازار به فروش رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر