دیپلماسی ایرانی و امریکایی برای کسب امتیاز بیشتر

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۳۶


مطمئنا دیدارهای پیش روی مقامات بلندپایه ایران و 1+5 در روزهای آینده فرصتی مناسب برای تعیین انعطاف‌پذیری طرفین برای کسب امتیاز بیشتر چگونگی ادامه مذاکرات خواهد بود. جان کری، وزیر امور خارجه امریکا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران قرار است روز چهارشنبه هفته جاری در چارچوب مذاکرات هسته‌یی در ژنو دیدار دوجانبه داشته باشند و در ادامه نیز هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و امریکا در روزهای پنج‌شنبه تا شنبه هفته آینده با یکدیگر رایزنی خواهند کرد و روز یک‌شنبه نیز دیپلمات‌های ایران و گروه 1+5 در نشستی رودرروی هم خواهند نشست. در مذاکرات هسته‌یی بیش از یک دهه است که برای رسیدن به توافقی که منجر به لغو تحریم‌ها علیه ایران درازای محدودیت در برنامه هسته‌یی براساس معاهده ان‌پی‌تی و حفظ حقوق هسته‌یی ایران، رایزنی می‌شود. با این حال ایران بارها تاکید کرده برنامه هسته‌یی‌اش کاملا ماهیت صلح‌آمیز دارد و در پی ساخت سلاح هسته‌یی نیست، ولی بعضی از کشورها مانند رژیم‌صهیونیستی و برخی کشورهای عربی و امریکا تهران را به برخی تلاش‌های مخفیانه در این راستا متهم می‌کنند.


دیدار کری با سلطان قابوس

کری وزیر امور خارجه امریکا روز شنبه با سلطان قابوس پادشاه عمان که نقشی کلیدی در مذاکرات میان ایران و امریکا بر سر مساله هسته‌یی ایران در سال‌های گذشته داشته دیدار و درخصوص مذاکرات هسته‌یی گفت‌وگو کرد.


ریابکوف در تهران

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 براساس اعلام قبلی و در آستانه دور جدید مذاکرات جامع هسته‌یی در شهر ژنو برای گفت‌وگو و رایزنی‌های دوجانبه هسته‌یی روز گذشته وارد تهران شد. این سفر درحالی صورت گرفت که چندی پیش دولت روسیه اعلام کرده بود درصورت تداوم تحریم‌های امریکا علیه مسکو، از ظرفیت‌های خود به‌عنوان اهرم فشار در مذاکرات هسته‌یی استفاده خواهد کرد. حال باید دید این موضع مسکو در کدام جهت خواهد بود، آیا صرفا یک بلوف سیاسی برای ایجاد فشار روانی علیه امریکاست یا در جهت ایجاد مانع در جریان مذاکرات (یا در جهت منافع ایران یا در جهت به‌تعویق انداختن هرگونه توافق به‌نفع ایران و غرب) خواهد بود. پس از تمدید دوباره مذاکرات هسته‌یی در آذر93 ایران و قدرت‌های بزرگ طرف مذاکره ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند تا پیش از پایان سال‌جاری شمسی به چارچوب توافق دست پیدا کنند سپس تا تیر سال آینده روی جزییات آن کار کرده و توافقنامه جامع را امضا کنند. یازدهمین دور مذاکرات ۲۶آذر در شهر ژنو برگزار و قبل از آن نیز تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی از ۲۴آذر به مدت ۲روز رایزنی‌هایی را با هیات مذاکره‌کننده امریکایی و فرانسوی انجام داد.

در این مذاکرات تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران با روسیه، چین و سه کشور اروپایی نیز به گفت‌وگو پرداخت و مقرر شد که دور بعدی گفت‌وگوها (دوازدهمین دور) اواسط ژانویه برگزار شود که بر همین اساس ۲۸دی (۱۸ژانویه) دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌یی برای دومین‌بار در شهر ژنو و در سطح معاونان برگزار می‌شود و روز چهارشنبه ٢٤دی (14ژانویه) ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری وزیر امور خارجه امریکا به ژنو خواهند رفت تا پیش از مذاکرات دوجانبه معاونان خود با یکدیگر دیدار کرده و راهنمایی‌های لازم را به‌عمل آورند. همچنین در روزهای ٢٥ الی ٢٧دی (15 تا 17ژانویه) هیات‌های مذاکره‌کننده ایرانی و امریکایی در ژنو مذاکره دوجانبه دارند. همچنین قبل و بعد از این مذاکرات، با بقیه اعضای 1+5 نیز به‌صورت دوجانبه ملاقات و مذاکره جریان خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر