رییس انجمن قطعهسازان ایران از برنامه این انجمن برای احیای صنعت خودرو کشور خبر داد. محمدباقر رجال در یک نشست خبری اظهار کرد: هدف انجمن برای احیای صنعت خودرو بهمعنای دخالت در کار خودروسازان نیست بلکه هدف ما تمرکز بر صنعت قطعه در ارتباط با خودروسازان است. وی با بیان اینکه صنعت قطعهسازی کشور نیاز به بازسازی ماشینآلات و خطوط تولید آن دارد، خاطرنشان کرد: باید به جایی برسیم که شرکتهای قطعهسازی کشور قراردادهای طراحی قطعه، تولید و نصب آن را بهصورت یکجا با خودروسازان منعقد کنند. رییس انجمن قطعهسازان ایران ادامه داد: درحالحاضر در جهان شرکتهای قطعهسازی به حوزه نصب قطعات تولیدی روی خودروها نیز وارد شدهاند بهعنوان مثال بسته قطعات مربوط به جلوبندی خودرو توسط شرکت قطعهساز تولیدکننده روی خودروها نصب میشود. وی افزود: متاسفانه هماکنون قطعاتی روی خودروهای داخلی نصب میشود که مردم آنها را بهعنوان قطعه ایرانی میشناسند اما این قطعات ایرانی و قابل دفاع نیست. عامل شکلگیری این وضعیت عملکرد برخی مسوولان خودروسازی در سالهای گذشته بوده است. رجال با بیان اینکه بعضی مدیران خودروسازی فکر میکنند هر بلایی که
میخواهند میتوانند سر قطعهساز بیاورند، تصریح کرد: بهعنوان مثال اگر قطعهسازی درخواست افزایش قیمت داشته باشد به تعبیر آنها پرروبازی درآورده باید با او برخورد شود تا هشداری به بقیه داده شود.
وی ادامه داد: قطعهسازان این اطمینان را ندارند که اگر قراردادی را بستند، خودروساز قطعهساز دیگری را جایگزین آنها نکند درحالیکه در گذشته برنامهیی در انجمن قطعهسازان وجود داشت که برای هر قطعه سه تامینکننده وجود داشته باشد اما هماکنون برخی قطعهها از سوی 6 تا 7 قطعهساز مختلف تولید میشود. رییس انجمن قطعهسازان ایران با بیان اینکه این انجمن باید امید و اعتماد را به صنعت قطعهسازی بازگرداند، افزود: قطعهسازان هماکنون امیدی به فردایشان ندارند بنابراین باید به این اطمینان برسند که میتوانند با آرامش نیاز بازار داخلی را تامین کنند. وی ادامه داد: در این زمینه پیشنهادی از سوی انجمن به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای رقابتپذیر کردن صنعت قطعهسازی کشور ارایه شده که یکی از موارد مطرح در آن نیاز به 8.2میلیارددلار سرمایهگذاری برای نوسازی صنایع قطعهسازی کشور است.