تنگناهای اصلی اقتصاد ایران از زبان روحانی

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۷

در سال 93 تمام تلاش ما این است که از رکود خارج شویم و رشد ما مثبت باشد. بسته خروج از رکود 177بند دارد که 30بند آن که نیاز به قانون دارد تقدیم مجلس شده است و برای مابقی هم دستورالعمل اجرایی صادر شده است. امیدواریم از رکود عبور کنیم. بیکاری یک مشکل اساسی در سراسر کشور است. ما امیدواریم امسال به پیش‌بینی‌هایی که داریم، برسیم.

در زمینه درآمد می‌دانید که ما بودجه را اصلاح کردیم. بودجه 150هزار میلیاردی را تقدیم کردیم. تا پایان سال بعید است که همه بودجه را محقق کنیم اما همه تلاش ما این است که بودجه عمرانی را حتی‌الامکان عملیاتی کنیم. در 5ماهه اول امسال رقم بودجه عمرانی که تخصیص دادیم نسبت به پارسال 3.2 برابر است اما بودجه استانی 13برابر بودجه سال گذشته است.

ما در سال جاری 10میلیارد دلار در زمینه آب اختصاص داده‌ایم. البته 2میلیارد آن امسال تخصیص داده می‌شود و مابقی در سال‌های آینده. در سفر استانی مبنای ما بر این است پروژه‌هایی که اعلام می‌شود امسال یا نیمه اول 94 به اتمام می‌رسد و طرح‌هایی که اعلام می‌شود در دولت یازدهم اجرایی شود یا بخش اعظم آن ظرف سه سال آینده اجرایی شود.

در زمینه بحث انرژی دولت تلاش زیادی کرده که نفت و میعانات گازی را به اندازه نیاز کشور بفروشد. آن مقداری که جزو برنامه‌ریزی ما بوده، عملیاتی شده است. ظرفیت تولید نفت و گاز را بالا برده‌ایم. برنامه‌ریزی که وزارت جهادکشاورزی داشته نشان می‌دهد که در سال‌های آینده کشاورزی ما متحول خواهد شد.

در زمینه محیط‌زیست که مساله بسیار پیچیده و مشکل ما بوده است، قدم‌هایی را برداشته‌ایم. در این شهرهایی که بنزین یورو 4 توزیع می‌شود تاثیرگذار بوده است. مشکلات زیادی داریم که در حال برنامه‌ریزی هستیم. در بخش سلامت کار بزرگی را دولت شروع کرده که در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است.

در زمینه مسایل داخلی و سیاسی، همه تلاش ما این است که به برخی‌ها بفهمانیم که شکاف‌ها رو به کاهش است. ما شکاف‌ها را کم می‌کنیم. ممکن است برخی‌ها خوشحال نباشند. این کار را ضروری می‌دانیم. تمام اقوام، مذاهب و ادیان زیر یک چتر واحد به‌نام ایران و زیر یک پرچم به‌نام جمهوری اسلامی خواهند بود. کشور ما یک دولت بیشتر ندارد. در مسایل اجرایی، تصمیم‌گیری با دولت است و دولت تصمیمات خود را عمل خواهد کرد. در چارچوب وعده‌هایی که رییس‌جمهور به مردم داده از هیچ وعده‌یی که داده‌ایم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. اگر ما را مجبور کنند که به راست یا چپ بپیچیم به مردم اعلام خواهیم کرد. اگر گروه کوچکی هستند که می‌خواهند مسیر افراط و تفریط را بروند، می‌خواهیم به مسیر اعتدال بیایند. مسیر خیر، مسیر اعتدال و عدل است.

در زمینه مسایل فرهنگی معتقدیم که فرهنگ جامعه ما پرچمش باید بر دوش صاحبان فرهنگ باشد و آنها با تجربه و دانشی که دارند این کار را خواهند کرد. معیار ما قانون است. هیچ گروه و جمعیتی حق ندارد کار خودسر در زمینه فرهنگ

انجام دهد.

مبنای ما در سیاست خارجی این است که چهره واقعی ایران و انقلاب اسلامی به جهانیان معرفی شود. برنامه ما این است که با همسایگان و منطقه با وحدت و برادری زندگی کنیم و برای مشکلات به کمک مظلوم بشتابیم.

در زمینه هسته‌یی مبنای ما ادامه مذاکرات با 1+5 است. اگر زیاده‌خواهی نباشد، ما در فرصت باقی‌مانده می‌توانیم به توافق و تفاهم نهایی برسیم. البته مسیر پیچیده است اما پیشرفت کردیم و موفقیت به‌دست آوردیم و امیدواریم در ادامه هم به توافقات مناسب دست پیدا کنیم.

روحانی با تاکید براینکه ما تحریم را دور می‌زنیم، خاطرنشان کرد: «با افتخار هم دور می‌زنیم چون آن را غیرقانونی می‌دانیم حتی برخی تحریم‌ها را جنایت علیه بشریت می‌دانیم. بنابراین ما حتما در برابر هر تحریم ایستادگی می‌کنیم و راه‌حل‌های خودش را پیدا می‌کنیم ما دست روی دست نمی‌گذاریم.»

رییس‌جمهور میانه‌رو ایران گفت: «این اقدام جدید امریکا هم کار زشتی بوده است و با روح توافقات سازگار نیست آن‌هم در شرایطی که در حال مذاکره برای توافق نهایی هستیم این اعمال با سیاست حل معضلات جهانی از طریق مذاکره سازگار نیست و با مسیر اعتماد‌سازی منطبق نیست. ملت ایران به امریکایی‌ها اعتماد ندارند و خوب بود امریکایی‌ها با رفتارشان زمینه را فراهم می‌کردند که حداقل این اعتماد درست شود ولی این رفتارها، بی‌اعتمادی‌ها را عمیق‌تر می‌کند. ما این اقدام را برخلاف روح توافق ژنو می‌دانیم.»

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های جدید و سفر احتمالی به نیویورک و ملاقات با اوباما هم گفت: «آن‌ها مدعی هستند که تحریم جدید نکردیم و چون تحریم دور زده شده ما دوباره اجرایی می‌کنیم. اگر این حرف درست هم باشد با روح توافق ژنو منافات دارد. اصل تحریم‌ها هم غیرقانونی است. درباره سفر به نیویورک هم هنوز من تصمیم نگرفتم و برنامه‌یی هم برای ملاقات با اوباما ندارم.»

رییس‌جمهور با بیان اینکه فضای کلی در هفت کشور این است که به‌دنبال حل و فصل این مساله هستند، افزود: «به این دلیل که راه قبلی راه غلطی بوده است. راه تحریم جواب نداده و به ضرر همه بوده است. راه گذشته باخت-باخت بوده است و امروز به‌دنبال راه برد-برد هستیم. مذاکرات سخت است، آسان نیست و حداقل 3 تا 4 مساله پیچیده وجود دارد که ساعت‌ها مذاکره شده و باز هم روی آنها مذاکره خواهد شد.»

روحانی ادامه داد: «ما مذاکره را برای به‌نتیجه‌رسیدن ادامه می‌دهیم و امیدواریم که اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد به توافق برسیم. تحریم‌هایی که دیروز انجام گرفته و به تعبیر آنها تحریم جدید نیست و مربوط به گذشته است به نظر ما کار درستی نبوده اما به اصل مذاکرات ما ضربه نمی‌زد. ولی باید این را در نظر داشته باشند که اصل و پایه مذاکرات صداقت است و این اقدامات به صداقت و اعتماد در مذاکرات آسیب می‌زند. امیدواریم در فرصت باقیمانده به توافق برسیم اگر به توافق نرسیم هم مثل گذشته ممکن است تمدید شود.»

رییس دولت تصریح کرد: «ولی آنچه تاکید داریم این است که بازگشت شرایط به یک‌سال گذشته امکان‌ناپذیر است و اگر به توافق نرسیم به‌معنای آن نیست که سازمان تحریم باقی می‌ماند، دیوار تحریم در هم شکسته شده و باقی هم نخواهد ماند. مسیر مسیری است که ما برای شکستن تحریم‌ها ادامه می‌دهیم. در مذاکرات جدی هستیم و با حسن نیت جلو می‌رویم.»


ایران آماده گفت‌وگو و تفاهم با عربستان است

روحانی با بیان اینکه ما معتقدیم راه‌حل این اختلاف‌نظرها مذاکره و راه‌حل‌پیداکردن است نه فاصله‌گرفتن، خاطرنشان کرد: «همیشه آماده مذاکره بودیم و الان هم هستیم. امروز شرایط منطقه متفاوت شده است، رژیم‌صهیونیستی در غزه شکست خورده، تروریست‌ها شکست سختی در سوریه و لبنان و عراق داشتند، اوضاع افغانستان و پاکستان ایده‌آل نیست که همه این مسایل در نگاه ما به منطقه تاثیر می‌گذارد با این وجود ما آماده گفت‌وگو و به تفاهم رسیدن با عربستان هستیم.»

وی خاطرنشان کرد: «اختلاف دیدگاه وجود دارد و ممکن است همه آن حل نشود. ما با ترکیه هم روابط صمیمانه‌یی داریم ولی نظر مشابهی درباره سوریه نداریم. با عربستان هم می‌توانیم روابط خوبی داشته باشیم ولی گاهی نظرات متفاوتی هم داشته باشیم.»

وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال همکاری با امریکا در مبارزه با داعش گفت: «قبلا اشاره کردم که ما به هر کشوری که بخواهد با تروریست مبارزه کند آماده کمک هستیم، همه آنهایی که در برابر قدرت‌های تروریستی مبارزه می‌کنند را کمک خواهیم کرد. اما ندیدیم که امریکایی‌ها اراده جدی در این خصوص داشته باشند. طالبان و القاعده و بقیه گروهک‌های تروریستی چطور به‌وجود آمده‌اند؟ همین‌ها در سوریه سه‌سال مردم را می‌کشتند و امریکایی‌ها هیچی نگفتند و کاری نکردند در عراق به کشتار مردم پرداختند و تازه که می‌خواهند مبارزه کنند می‌گویند می‌خواهیم از سفارتخانه و کنسولگری‌های خودمان حفاظت کنیم.» وی گفت: «اینکه مبارزه با تروریسم نیست و معنای خیلی بدی دارد و امریکایی‌ها باید از این لحن بیان شرمنده باشند. همه دنیا باید در برابر ترور بایستند و از همه توان‌شان استفاده کنند. اگر کشوری در دنیا با ترور مبارزه کند خوب است و مورد استقبال ماست ولی هیچ برنامه‌یی برای همکاری با امریکا در این زمینه نداریم.»


ماجرای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را دنبال می‌کنیم

روحانی در پاسخ به سوالی درباره برنامه مشخص و مدون برای استفاده از فرصت سفر به نیویورک برای توافق هسته‌یی گفت: «سفر من به نیویورک معلوم نیست. البته امسال یک اجلاس هم برای محیط‌زیست هست. البته اگر من‌هم نروم وزیر خارجه این سفر را انجام خواهد داد و در نیویورک وزرای خارجه باهم دیدار می‌کنند و قبل از نیویورک هم یک نشست کارشناسی انجام خواهد شد. امیدوارم از فرصت سازمان ملل استفاده بکنیم.»

رییس‌جمهور همچنین درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز گفت: دولت در فکر تهیه لایحه‌یی در این زمینه است که این راه گشوده بشود. دولت در بعضی از زمینه‌ها باید با قوای دیگر همکاری بکند. این‌گونه نیست که دولت یک تصمیم بگیرد و قوه دیگر تصمیم دیگری بگیرد. دولت این کار را دنبال خواهد کرد. فقط بگویم که قول‌هایی که داده‌ایم را فراموش نکرده‌ایم.


دولت در برابر تخریب‌گران قاطع خواهد بود

روحانی درباره سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره تغییر وجهه ایران در خارج و اینکه برخی علیه شما ایستاده‌اند، گفت: «ممکن است نظرات افراد مختلف در کشور واحد نباشد. کسانی باشند حامی دولت باشند به جد. کسانی باشند هم از دولت حمایت کنند و هم منتقد دولت باشد و هم کسانی باشند که مخالف باشند. اشکالی ندارد. در کشور ما این مسایل پذیرفته است. این دولت راهی را ادامه می‌دهد‌. درصدی حامی هستند و افرادی هم ممکن است نظرات دیگری داشته باشند. آنچه از نظر ما قابل‌قبول نیست تخریب است. تخریب دولت یا سنگ پیش‌پای مجریان گذاشتن قابل‌قبول نیست و مردم نمی‌پذیرند و اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد را به‌تن کند و عمل تخریب انجام دهد آن لباس را زود از تنش درآورده و به مردم معرفی کرده و می‌گوییم لباس تقلبی است. نقد مورد استقبال دولت است حتی اگر لحنش تند باشد.»

وی افزود: «من در طول این یک‌سال بسیار باحوصله بودم نسبت به منتقدین اما نشان دادم نسبت به تخریب بسیار قاطع خواهم بود. چون تخریب یعنی علیه ملت قدم‌برداشتن و این قابل‌قبول نیست. اقلیت حق نقد دارد و حق سخن گفتن دارد اما حق تخریب ندارد. اگر خواست تخریب کند در برابرش دولت و اکثریت می‌ایستند. تا اینجای کار مشکلی در مسیر راه‌مان آن‌چنان که شما در سوال‌تان بود من نمی‌بینم. دولت به راه خود ادامه می‌دهد احساس ما این است که اکثریت قاطع مردم حامی دولت هستند و نظرسنجی‌ها همین را نشان می‌دهد. در برنامه‌هایمان، در حد یک‌سال خود را موفق می‌دانیم. البته هر دستگاه اجرایی مشکلاتی دارد که باید تحمل کند.»


اینترنت پرسرعت در دستور کار دولت قرار دارد

رییس‌جمهور همچنین، در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینترنت پرسرعت هم گفت: «مساله پیشرفت علم بسیار اهمیت دارد و یکی از اهداف دولت است و مقام‌معظم‌رهبری همواره روی این مساله تاکید دارند و دولت هم همواره تاکید می‌کند که پیشرفت‌های علمی بیش از این باشد. آمار شرکت‌های دانش‌بنیان ما و... حتی بر مبنای مقالات، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌یی کرده و از 17 به 15 رسیده است. برخی فکر می‌کنند مثل نمره دبیرستان است. یکی از راه‌های پیشرفت علمی اینترنت پرسرعت است. اگر شما بخواهید یک مقاله‌یی را دانلود بکنید گاهی آدم خوابش می‌برد. مبنای این دولت اضافه‌کردن پهنای باند است. این تصمیم دولت است. این تصمیم در شورای عالی فضای مجازی اتخاذ خواهد شد. یکی از تصمیمات این دولت ایجاد شبکه‌های ملی اطلاعات است. دولت این کار را خواهد کرد. در آن شبکه ملی، سرعت خیلی بیشتری را شاهد خواهید بود.»

روحانی در پاسخ به سوالی درباره توصیه‌های مقام‌معظم‌رهبری به دولت گفت: «مسایلی هم که مربوط به سال‌های گذشته است ما در چارچوب قانون عمل خواهیم کرد. اگر قوه قضاییه فردی را محکوم کرده است و دادگاه فردی را از حقوق اجتماعی محروم کرده است ما عمل می‌کنیم. اما توهم اینکه آقایی در یک عکسی بوده است ما این را نمی‌پذیریم که کسی بخواهد برمبنای توهمات محکوم بکند یا بگوید که این فرد محروم از حقوق اجتماعی است. هر فردی که طبق حکم دادگاه محروم بشود ما اجرا می‌کنیم. معیار ما قانون است. البته آنچه که مقام‌معظم‌رهبری که خطاب به وزرا بود حتما وزرا به فرمایشات ایشان عمل می‌کنند.»


نمودار بیکاری در کشور کاهش می‌یابد

به گزارش «تعادل» از محل برگزاری این نشست، رییس‌جمهور، در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه‌های دولت در بحث اشتغال گفت: «مهم‌ترین مشکل اقتصادی و اجتماعی کشور مشکل بیکاری است که می‌تواند تبدیل به مشکل فرهنگی شود. ما دو برنامه داریم؛ نخستین برنامه شکستن رکود و عبور از رکود است که ماه‌ها روی آن کار کردیم و لایحه آن را تقدیم مجلس کردیم. فکر می‌کنیم امسال موفق شویم که از رکود عبور کنیم و در پایان سال همه پیش‌بینی‌های ما این است که رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود.»

روحانی تصریح کرد: «با همه وزارتخانه‌ها صحبت کردیم و برنامه‌های لازم را دادیم. مثلا وزارت ارتباطات به ما وعده داده که 30هزار شغل جدید درست خواهد کرد، ولی اعلام نکردیم، در حال تلاش هستیم و ممکن است حتی آمار بالاتر هم برود. یا در بخش صنعت قول‌هایی داده شده است. الان رشد تولید در خودروسازی نسبت به 5 ماهه اول سال گذشته 80درصد رشد داشته است. در زمینه نفت و گاز حرکت خوبی شروع شده است. بنابراین حتما اشتغال خواهیم داشت ولی اینکه چه عددی باشد نمی‌توانم قولی بدهم ولی این قول را می‌دهم که مسیر اشتغال باز شده و ادامه خواهد یافت.»

رییس دولت تاکید کرد: مساله اصلی ما در بحث اشتغال، اشتغال تحصیلکرده‌های کشور است چون آمارها نشان می‌دهد بیکاری در این قشر بیشتر از بی‌سوادها است و برنامه جدی در این خصوص داریم.


شخصا مسوولیت مذاکرات را به عهده می‌گیرم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از شبکه‌های خبری چین در‌خصوص روابط دو کشور و تاثیر به توافق رسیدن یا نرسیدن مذاکرات بر روابط دو کشور، خاطرنشان کرد: «روابط ما با چین در حال توسعه است و قرارهایی که با رییس‌جمهور محترم چین در حاشیه اجلاس شانگهای داشتیم و مذاکره بعدی که با ایشان داشتیم در حال تحقق یافتن است. برنامه‌ریزی که در این دیدارها کردیم بر مبنای توسعه روابط بود که برخی تحقق یافته است و برخی دیگر در حال تحقق یافتن است. در شانگهای با رییس‌جمهور چین توافق کردیم که 6 گروه کاری تشکیل دهیم که طرح‌های متناسب با گروه‌های خودشان را بررسی کنند. امیدواریم تا سفررییس‌جمهور چین به ایران این توافقات کامل‌تر شود و این تفاهمات به مرحله اجرایی شدن برسد.» روحانی گفت: «اگر با 1+5 به توافق برسیم کار سهل‌تر خواهد شد اما در عین حال در همین شرایط تحریم هم یکی از کشورهایی که در دوران تحریم با ایران همکاری خوبی داشته چین بود و بعد از این هم روابط و تفاهمات را دنبال خواهیم کرد.»

رییس دولت در بخش دیگری از سخنان خود در‌خصوص اینکه آیا خود شخصا هدایت مذاکرات را برعهده خواهد گرفت و سطح مذاکرات ممکن است به سطح سران کشورهای مذاکره‌کننده برسد یا نه، گفت: «تیم مذاکره‌کننده تیمی خوب و قوی است و به موضوع مسلط هستند، خود خارجی‌ها هم می‌بینند و برخی اظهار کردند که تیم ایران بسیار قوی است. ما از تیم مذاکره‌کننده و شخص وزیر خارجه متشکریم و امروز هم از وزارت خارجه به عنوان یکی از وزارتخانه‌های برتر تقدیر شد.»

رییس‌جمهور تاکید کرد: «اما اینکه سطح مذاکرات از سطح وزرای به سران ارتقا یابد جزو برنامه ما نیست و فکر هم نمی‌کنم که نیازی باشد. اینکه امروز عنوان کردم شخصا مسوولیت مذاکره هسته‌یی را برعهده دارم این بود که دولت و رییس‌جمهور مسوول مذاکرات است، گفتم من همه مسوولیت را برعهده می‌گیرم چه تا امروز انجام شده و چه آنچه بعدا انجام می‌شود.»

رییس دولت گفت: «این سخن من قوت قلبی برای تیم مذاکره‌کننده است که اگر مشکلی پیش آمد نخواهم گفت مسوول تیم مذاکره‌کننده است. تیم با من هماهنگ است و همه موارد را با من بحث می‌کند و در چارچوب تصمیمات نظام و رییس‌جمهور کار خود را دنبال می‌کند. مقصود من حمایت بیشتر از تیم مذاکره‌کننده بود. تشکر می‌کنم از رهبری که در اظهارات اخیرشان تیم مذاکره‌کننده را تقویت و حمایت کردند. خاطرم هست در ماه رمضان که دیداری با ایشان داشتیم و تیم مذاکره‌کننده در حال مذاکره بود فرمودند که من هر وقت یاد آنها می‌افتم برایشان دعا می‌کنم و می‌دانم بار سنگینی بر دوش آنهاست. این تیم حمایت رهبری و ملت را دارد. همه از مذاکرات حمایت می‌کنند. این را تاکید کردم که بگویم بار مذاکرات بر دوش دولت است نه فقط تیم مذاکره‌کننده.»


روابط با ترکیه پس از انتخاب اردوغان

خبرنگار شبکه بی‌آرتی ترکیه درباره شرایط جدید در ترکیه پس از انتخاب اردوغان و نقش ایران در این شرایط تازه سوال کرد. رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال و روابط آینده دو کشور گفت: «من بسیار خوشحالم که آقای اردوغان موفق شدند. به ایشان تبریک گفتم. خوشحالم که آقای داوود‌اوغلو مسوولیت نخست‌وزیری را برعهده دارند. من فکر می‌کنم در دوران جدید روابط بهتری با ترکیه خواهیم داشت. به‌دلیل اینکه آقای اردوغان نخست‌وزیری بود که بیشترین مسوولیت اجرایی را داشت. الان هم آرای مردمی را پشت سر دارد. خیلی مهم است که در یک کشور ملت یکپارچه به یک فرد رای بدهند. در مجلس هم هستند منتها حوزه انتخابیه است. اما در ریاست‌جمهوری یک فرد از کل ملت رای می‌گیرد. این یک جایگاه خاصی را برای فرد ایجاد می‌کند. تغییراتی هم در قانون ترکیه ایجاد خواهد شد. ما روابط خوبی داشته و داریم. روابط ما توسعه پیدا خواهد کرد. توافقاتی که در تهران و آنکارا داشتیم اجرایی شده و تنها یک مورد مانده است. در مسایل منطقه ممکن است ما اختلاف دیدگاهی تنها درباره سوریه داشته باشیم. در مساله فلسطین و لبنان نظرات ما نزدیک است. اشکالی ندارد. ما دو کشوری هستیم که دوست هستیم و فقط در یک مساله اختلاف نظر داریم.»


لایحه خروج از رکود و اقتصاد مقاومتی

خبرنگار روزنامه رسالت از روحانی درباره اقتصاد مقاومتی پرسید که وی پاسخ داد: «لایحه خروج از رکود بخشی از اجرای اقتصاد مقاومتی است. پایه اصلی اقتصاد مقاومتی رشد تولید داخل است. اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که به جایگاهی برسد که دیگران نتوانند آن را بلرزانند. این در صورتی امکانپذیر است که در تولید داخلی رشد داشته باشیم و در بیرون هم روابط درستی داشته باشیم. یکی از محرک‌های تولید صادرات است. در زمینه خروج از رکود توسعه صادرات غیرنفتی است. بنابر این خروج از رکود یکی از پایه‌هایی است که می‌تواند اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند.»

روحانی درباره مدیریت جهادی گفت: مدیریت جهادی به چه معناست؟ مقصود این است که یک مدیریت عالمانه و خالصانه و پرتلاشی را یک جمعی انجام بدهند. بگذریم از اینکه برخی از وزرای ما سابقه جهاد دارند یا سوابق نهاد‌های انقلابی دارند. اصلا مگر می‌شود در شرایط تحریم، در شرایطی که کشور ما قرار داشت، کسی بیاید مدیریت را بپذیرد و غیرجهادی باشد. این‌هایی که آمده‌اند می‌دانند کشور در چه شرایطی بود و آمده‌اند برای کار مخلصانه. همیشه مدیریت ما باید جهادی باشد. یک زمانی کسی می‌آید سر کار که ساعت کارش تمام شود، و وقتی هم یک کسی می‌آید که مشکل مردم را حل کند. شب و روز تلاش می‌کند برای حل مشکلات مردم. مدیریت جهادی همین است که یک مدیریت علمی توام با اخلاص است. معنای جهاد تلاش پیگیر است. مدیریت ما جهادی بوده و خواهد بود. البته وقتی رهبری تذکر می‌دهند تذکر ایشان بجاست.


دولت نیازمند نقد دلسوزانه است

روحانی همچنین درباره متن پیش‌نویس توافق نهایی و توافق سیاسی در این باره گفت: در دنیای سیاست، همه باید تلاش کنیم. آن توافق موقتی هم که انجام شد این بداخلاقی‌ها بود. اما در عین حال تلاش شد و ما به یک نقطه تفاهمی رسیدیم. بعد هم یک بار دیگر این بداخلاقی‌ها بود و ما‌به‌تفاهم رسیدیم. البته این‌بار کار سخت‌تر است و کمی متفاوت است. کار سخت و مشکل است. اگر طرف ما کشوری بود که مورد اعتماد و با حسن‌نیت بود خیلی متفاوت بود. اما در عین حال ما هیچ‌وقت ناامید نبوده و نیستیم و مذاکرات را با قدرت ادامه می‌دهیم. من همان‌طور هم که قبلا گفتم، بدبین نیستم به ادامه و نتیجه کار. سخت و پیچیده است اما با امیدواری کار را ادامه می‌دهیم.»

حسن روحانی در پایان صحبت‌هایش اعلام کرد که «دولت خود را نیازمند به نقد می‌داند. نقدی که دلسوزانه باشد. یعنی همان نصیحت. نقد یعنی اینکه دولت و مسوولان را قبول دارد و بعد نصیحت می‌کند. اینکه برخی از رسانه‌ها تعلق به یک جناح داشته باشند و برخی هم تعلق به یک جناح دیگر داشته باشند ایراد ندارد. این نخستین دولتی است که هر دوجناح حضور پررنگ دارند. در طول این یک‌سال ما مشکلی نداشته‌ایم. همه روزنامه‌ها و رسانه‌ها و امیدوارم که رسانه ملی و دولت نزدیک‌تر شوند. نه اینکه نقد نکنند بلکه کمک بیشتری کنند. الان شرایط عادی نیست. ما نیازمند کمک بیشتر همه رسانه‌ها و رسانه ملی هستیم. امیدوارم این کمک بیشتر و بهتر از گذشته ادامه پیدا ‌کند.»


2میلیارد و600میلیون یورو پول نفت کجاست

رییس‌جمهور روز گذشته همچنین در نخستین جشنواره «شهید رجایی» این اقدام را ظالمانه و تجاوز به حقوق ملت خواند. او همچنین اشاره کرد که مسوولیت مذاکرات را شخصا برعهده دارد. روحانی در بخش دیگری از سخنانش «سیاست یک بام و دو هوا» را مورد انتقاد قرار داد. رییس‌جمهوری با بیان اینکه دولت به‌معنای عام اختصاص به دستگاه اجرایی ندارد، گفت: همه دستگاه‌ها از قوه مقننه و قضاییه، نیروهای مسلح و همه آنهایی که در نهادهای عمومی غیردولتی در جهت تحقق مطالبات مردم تلاش می‌کنند، در مجموع کارکنان دولت‌ هستند.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه عدالت را باید برای همه یکسان و برابر ببینیم چرا که ما خادم کل ملت ایرانیم، تاکید کرد: یک بام و دو هوا نمی‌شود. چطور شب انتخابات همه را صدا می‌زنیم و قومیت‌ها را با لباس‌های مختلف و افراد را از این جناح و آن جناح و چادری و باحجاب و بدحجاب را ردیف می‌کنیم؛ حال این موضوع باید هر روز باشد نمی‌شود شب انتخابات کل ملت ایران را دعوت کنیم و انتخابات که تمام شد ببینیم ما هستیم و یک قبیله. این موضوع برخلاف توصیه‌های امام(ره) و رهبری است. همه را باید یکسان ببینیم و خالصانه خدمت کنیم و عادلانه به همه نگاه کنیم. رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود به فعالیت‌ها و تلاش‌های وزارت نفت اشاره و اظهار کرد: «مشکل بعدی ما این بود که بتوانیم نفتمان را سالم بفروشیم نه اینکه این نفت را بدهیم به آقایی که آن را بفروشد و پولش را بردارد و ما هم نفهمیم این پول چه شد. 2میلیاردو600میلیون دلار پول این مردم هم‌اکنون کجاست و چه شد. البته قوه قضاییه این موضوع را دنبال می‌کند و این آقا زندان است و ما امیدواریم که این پول به بیت‌المال بازگردد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر