طرح مجلس برای «قطع وابستگی بودجه به نفت»

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۷

قیمت نفت از زمان ارایه لایحه بودجه ازیک ماه پیش تاکنون حدود 16دلار کاهش یافته است.

احمد توکلی، نماینده مجلس از بررسی طرح تازه‌یی در مجلس خبر داده که درصورت تصویب آن، «بودجه دولت برای همیشه از وابستگی به نفت و ارز خلاص می‌شود.»

در پیش‌نویس این طرح الحاقی که مهر آن را منتشر کرده، پیش‌بینی شده که «حساب ذخیره ارزی» که در سال‌های اخیر با تاسیس «صندوق توسعه ملی» عملا بی‌استفاده مانده، احیا شود و درآمدهای نفتی به‌جای خزانه دولت به این حساب واریز شود.

به گفته احمد توکلی، حساب ذخیره ارزی با فروش ارز در بازار مبلغ مورد نیاز دولت را تامین خواهد کرد و به این ترتیب «فروش ارز به بانک مرکزی تقریبا منتفی خواهد شد.» در بند دوم طرح، پیش‌بینی شده کسری بودجه دولت اگر از منابع دیگر قابل تامین نباشد تنها به شرط تصویب مجلس می‌تواند از محل حساب ذخیره ارزی تامین شود. در همین بند به دولت اجازه داده شده که برای سال ۱۳۹۴ تا سقف ۷۱هزارمیلیارد تومان از منابع حساب ذخیره ارزی استفاده کند. این رقم دقیقا معادل درآمدی است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ برای درآمد ناشی از فروش نفت پیش‌بینی شده است.

با این تفاوت که بند مربوط به درآمد دولت از «فروش نفت و فرآورده‌های نفتی» از بودجه حذف و با ‌بندی با عنوان «استفاده از حساب ذخیره ارزی» جایگزین می‌شود. به این ترتیب درصورت تصویب طرح الحاقی در مجلس، دولت باید برای استفاده از حساب ذخیره ارزی هر سال از مجلس مجوز بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر