علاوه بر ویژگیهای فنی، جاذبههای معماری مسیر یا همان منظر راه نیز باید در ساخت انواع راهها مورد توجه قرار گیرد که این مساله در ساخت آزادراه حرم تا حرم و حتی پس از افتتاح نیز، در این مسیر لحاظ خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: علاوه بر ویژگیهای فنی، جاذبههای معماری مسیر یا همان منظر راه نیز باید در ساخت انواع راهها مورد توجه قرار گیرد که این مساله در ساخت آزادراه حرم تا حرم و حتی پس از افتتاح این مسیر نیز در این مسیر لحاظ خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، علی نورزاد در بازید از آزادراه حرم تا حرم، افزود: رویکرد وزارت راهوشهرسازی بر مدار مسوولیت اجتماعی در توسعه زیرساختها متمرکز است و درهمین راستا درنظر گرفتن موضوعات فرهنگی و اجتماعی اعم از محلی و ملی در ساخت راهها در دستور کار قرار دارد.
وی بحث منظر یا معماری راه را درهمین راستا مهم ارزیابی کرد و گفت: توجه به منظر راه به معنای رعایت ویژگیهای خاص معماری، فرهنگی و زیستمحیطی هر منطقه در ساخت انواع راههاست.
معاون وزیر راهوشهرسازی تاکید کرد: از این پس در آزادراه حرم تا حرم منظر راه در ساخت تونلها، پلها، پمپ بنزینها، مجتمعهای گردشگری، گاردریلها، تقاطعها، خطکشیها و روشناییها مدنظر قرار گیرند.
وی ادامه داد: توجه به معماری ایرانی و اسلامی با درنظر گرفتن ویژگیهای محیطی و جغرافیایی و فرهنگی هرمنطقه علاوه بر افزودن بر جاذبههای راه، سبب تطابق راههای هر منطقه با شرایط آن و شناسنامهدار شدن راهها به لحاظ معماری و تمایز آنها از یکدیگر میشود. نورزاد یادآور شد: در پروژه حرم تا حرم بافت کویری و وجود کاروانسراها و بهکارگیری شاخصهای آن میتواند در مجتمعهای خدماتی و رفاهی ملاک عمل قرار گیرد.