این مجلس ساز مخالف می‌زند

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۱۱


در رابطه با طرح انتخاب شهردار در شهرهای بالای 200هزارنفر جمعیت به‌وسیله مردم که دولت برای بررسی دراختیار مجلس گذاشته است، به‌نظر من در مجموع هر گامی که به سمت و سوی پررنگ‌تر شدن نقش مستقیم مردم باشد، امری درست تلقی می‌شود که این نظر شامل انتخاب شهردار که با رای مستقیم مردم انتخاب شود، هم می‌شود.

اما مشکلی که ما در ایران داریم این است که متاسفانه شکل انتخاب مردم به‌صورت آزاد وجود دارد، اما قیدوبندهایی در این سیستم قرار داده شده که عملا نقش این انتخاب مردم در مواردی کمرنگ‌تر می‌شود. در این رابطه هم به یقین می‌گویم وقتی مجلس طرح را به تصویب برساند، اجرای آن به‌گونه‌یی خواهد بود که شورای نگهبان صلاحیت نامزدهایی که می‌خواهند به‌عنوان شهردار انتخاب شوند را تایید کند. بنابراین عملا به این‌صورت نخواهد بود که مردم هرکسی که خواستند را به‌عنوان شهردار انتخاب کنند.

یقینا در مورد انتخاب شهردار این قید به میان خواهد آمد که شورای نگهبان ابتدا صلاحیت نامزدها را تایید کند. بنابراین به‌نظر من اتفاق خاصی نمی‌افتد و تغییر زیادی اتفاق نخواهد افتاد. چون الان برای انتخاب شهردار، پای شورای نگهبان در میان نیست. به‌طور کلی معتقدم اینکه شهردار به‌طور مستقیم از طرف مردم انتخاب شود اتفاق خوبی است، اما این طرح با این روش نمی‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

به این ترتیب احتمال اینکه مجلس با طرحی که در نتیجه آن مردم بتوانند شهردار شهر را خودشان انتخاب کنند، وجود ندارد. در این زمینه اگر دولت بر تصویب این طرح در مجلس پافشاری کند، حساسیت نمایندگان در این رابطه بیشتر می‌شود و احتمالا با تاکید بیشتری با طرح مخالفت خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر