مشاغل فراموش‌شده تحت حمایت تعاونی‌ها

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۶

مهشید خیزان اساس و مبنای شکل‌گیری بنیاد توسعه و کارآفرینی و تعاون، کمک به توسعه بخش تعاون کشور، اجرای اصل 43 و 44 قانون اساسی و همچنین تامین انتظارات مقام معظم رهبری در استقرار و توسعه عدالت اجتماعی از طریق افزایش نقش تعیین‌کننده تعاون در امور اقتصادی، اجتماعی است.

تعاون یک اهرم مناسب برای توسعه اقتصادی است که می‌تواند همگام با سیاست‌های دولت، در بهبود شرایط زندگی، کار، تولید و ارتقای سطح درآمد و وضعیت اجتماعی مردم موثر باشد و چنانچه به‌طور اساسی مورد حمایت قرار گیرد، بار هزینه‌های دولتی را کاهش داده و باعث می‌شود مردم در مسایل اقتصادی هم طبقه شوند. به‌طور کلی کارآفرین به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که توانایی تحمل ریسک اغلب به‌صورت مالی را دارد و می‌تواند یک ایده اولیه را به یک فعالیت اقتصادی تبدیل کند.

کشوری که درحال رشد است، مواد خام را صادر نمی‌کند؛ این امر باید همراه با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مشخص داخل و خارج از کشور صورت گیرد. خروج از انزوای علمی و شناسایی فرصت‌های منطقه‌یی، راهی برای خروج از این مشکلات است که نیازمند اطلاعات طبقه‌بندی شده است.

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران در این راستا به «تعادل» می‌گوید: تاثیر تعاونی‌ها درحال حاضر حدود هشت درصد است، از این سهمی که دراختیار این تعاونی‌هاست، تا به امروز اتفاقات خوبی رخ داده است. هم‌اکنون درحال تاسیس این بنیاد در شهرستان‌ها هستیم.

امید شنعه در ادامه با بیان اینکه باید مردم را تشویق کرد، می‌افزاید: به همین منظور برای تشویق مردم به عضویت در بنیاد توسعه کارآفرینی، افرادی ازجمله معاون اول رییس‌جمهور ثبت‌نام کرده‌اند. البته به‌صورت پذیره‌نویسی هم برای عموم مردم آغاز شده است. بنیادهای توسعه کارآفرینی همان‌گونه که از اسم خود آشکار است، در راستای تولید شغل فعالیت می‌کنند و فرصت‌هایی که در این زمینه وجود دارد و از دید مردم پنهان است را در جامعه فعال می‌کنند. به گفته او، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از اینگونه کاریابی، تسهیلاتی را به بنیاد توسعه کارآفرینی ارایه داده است؛ همچنین تسهیلات بانکی نیز در جهت حمایت از وضعیت بنیاد بسیار موثر بوده است.

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران در ادامه بااشاره به اینکه اخیرا دو سه سالی است که وام‌هایی بابت بنگاه‌های زود بازده و کوچک درنظر گرفته شده است، تاکید می‌کند: کسانی که قبلا تسهیلات بیشتری گرفته بودند، برای اخذ تسهیلات و گرفتن وام دوره‌هایی را می‌گذرانند. این طرح درحال اجراست و همچنین این دوره‌ها رایگان هستند و در موسسات خاصی که زیرنظر موسسه کارآفرینی اجتماعی است، برگزار می‌شود. این افراد اگر قبول شوند و شرایط را داشته باشند، می‌توانند این دوره را ارایه دهند، در واقع موسسه کار و تامین اجتماعی، سازمان کار و امور اجتماعی از متولیان اصلی این امر در کشور هستند.

امید شنعه در ادامه می‌گوید: بحث دیگری که در این بنیاد مطرح می‌شود، موضوع عدم امنیت شغلی برای اعضا است. مردم اصولا به‌دنبال ارزش‌گذاری‌های کاذب برای مشاغل هستند و این ارزش‌گذاری‌های نادرست از همان ابتدای کودکی و بحث انتخاب شغل آینده به ما القا می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تعداد زیادی از مشاغل از دایره انتخاب‌های ما حذف شوند و تعدادی دیگر با انتظارات نادرست‌مان از یک شغل از دست بروند. اما در بنیاد توسعه و کارآفرینی این عدم امنیت شغلی از بین رفته است و افراد می‌توانند با اطمینان به فعالیت خود ادامه دهند.

شنعه در پایان تداخل این نوع کاریابی و مشاغل دولتی را تکذیب کرد و گفت: این بنیاد به هیچ عنوان با دولت در ارتباط نیست و فقط ازسوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت می‌شود، اما فعالیت اصلی این بنیاد، ایجاد مشاغل جدید در کشور برای افراد خلاق است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر