رونق بورس کالا در گرو حمایت دولت

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۱

از آنجا که بورس کالا تنها مرجع دارای مجوز صادرات قیر است، اگر چنین سازوکاری در سایر کالاها هم ایجاد شود قطعا باعث تقویت بیش از پیش این نوع معاملات در رینگ بین‌الملل می‌شود همچنین در صورتی‌که توافقات هسته‌یی هم صورت پذیرد ما تحولات بسیار عظیمی را در رینگ بین‌الملل خواهیم داشت. در مرداد ماه دولت آیین‌نامه‌یی مصوبه کرد که براساس آن تمام کالاهایی که امکان پذیرش در بورس کالا را دارند در این بورس قیمت‌گذاری شوند.

این دستورالعمل باعث شد گپ قیمتی که بین عرضه‌کننده و قیمت نهایی کالا وجود دارد از بین برود قبل از اجرای این دستورالعمل کالاهای ارایه شده در بورس کالا با ارز مبادلاتی قیمت‌گذاری می‌شدند که تغییر این نوع قیمت‌گذاری با محاسبه نرخ ارز آزاد باعث شده قیمت‌ها واقعی‌تر و منطقی باشند. به گزارش سنا سیدعلی موسوی، مدیر واحد بورس کالای کارگزاری پارس‌نمودگر با بیان مطلب فوق گفت: این دستورالعمل علاوه بر اینکه باعث شده این گپ قیمتی از بین برود تا مبنای بهتری نسبت به نرخ منطقه داشته باشیم باعث حذف بسیاری از دلالان و دلالی‌ها در بازار کالایی شده که همه اینها منجر به شفافیت بیشتر معاملات شده است.

این کارشناس بورس کالا درخصوص افت قیمت نفت و اثر آن بر محصولات عرضه شده در بورس کالا گفت: افت قیمت نفت باعث کاهش تعداد خریداران شده چون قیمت نفت و نرخ دلار دو فاکتور بسیار تعیین‌کننده در قیمت‌گذاری و میزان عرضه و تقاضا است اما تاثیر میزان ریزش قیمت نفت بیش از افزایش نرخ دلار است که در کل موجب کاهش قیمت محصولات در بورس کالا شده است.

وی در ادامه افزود: قطعا اینگونه نوسانات باعث تردید خریداران کالا خواهد شد. خریدار در بازار تا زمانی که به ثبات و اطمینان از نوسانات نرسد و شرایط خود را به‌صورت واقعی پیدا نکند در خریدهای خود محتاط‌تر عمل می‌کند. در واقع به‌غیر از چند محصول پلیمری و آلومینیومی که همچنان با تقاضای مناسب روبه‌رو هستند بیشتر محصولات شیمیایی و پتروشیمی تقریبا از طرف خریداران با کاهش نقدینگی مواجه است. موسوی درباره شرایط معاملات محصولات کشاورزی پس از گذشت10سال از نخستین معامله این محصولات در بورس کالا گفت: قیمت تضمینی به‌جای خرید تضمینی دولت باعث خروج محصولات کشاورزی از رکود می‌شود البته رکود این بازار دلایل زیادی دارد. وی با بیان اینکه توسعه معاملات کشاورزی در بورس کالا نیازمند توجه دولت است، خاطرنشان کرد: کم‌توجهی دولت و عدم نگاه مثبت خود دولت به سازوکار و بستر مناسب بورس کالا همچنین اداره سنتی این بازار توسط مجراهای دولتی هیچ فرصتی را جهت رونق معاملات محصولات کشاورزی به بورس کالا نخواهد داد.

این کارشناس بورس کالا با اشاره به اینکه نبود چرخه تولید، فروش و توزیع توسط نهادهای بزرگ و توانا موجب شده که فعالان به بازارهای سنتی راغب بمانند، گفت: نکته مهم دیگر این است که معاملات کشاورزی بیشتر در شهرستان‌ها رونق دارد درحالی که بیشتر کارگزاری‌ها و فعالان بورس کالا در تهران هستند و تمرکز کمتری روی معاملات کشاورزی دارند برخلاف سایر محصولات عرضه شده در بورس کالا که توسط شرکت‌هایی تولید می‌شوند که در تهران دفتر دارند.

موسوی در این باره تصریح کرد: نکته بسیار حایز اهمیت دیگر این است که عرضه‌کنندگان در بورس کالا نیازمند ارایه ضمانتنامه به میزان 120درصد کالای عرضه شده در بورس هستند که این خود مانع بزرگی جهت حضور فروشندگان کالاهای کشاورزی است که اکثرا افراد حقیقی هستند. بدین‌ترتیب اجرای ماده 33 نیازمند حمایت دولت است زیرا قطعا مشروط به حمایت دولت، معاملات در بورس کالا رونق می‌گیرد.

مدیر واحد بورس کالای کارگزاری پارس‌نمودگر درخصوص رونق معاملات در رینگ بین‌الملل نیز گفت: تجربه معاملات موفق قیر در رینگ بین‌الملل در بورس کالا بیانگر این دستاورد است که هم نرخ‌ها شفاف شدند و هم یک سازوکار مناسب برای اینکه دلال‌ها حذف شوند، فراهم شد، اگر این مورد را به سایر کالاها تعمیم دهیم می‌توان شاهد چنین دستاوردی در سایر کالاهای عرضه شده در بورس کالا بود.

وی افزود: از آنجا که بورس کالا تنها مرجع دارای مجوز صادرات قیر است اگر چنین سازوکاری در سایر کالاها هم ایجاد شود قطعا باعث تقویت بیش از پیش این نوع معاملات در رینگ بین‌الملل می‌شود همچنین در صورتی‌که توافقات هسته‌یی هم صورت پذیرد ما تحولات بسیار عظیمی را در رینگ بین‌الملل خواهیم داشت زیرا این تحریم‌ها موانع بسیاری به‌خصوص در نقل و انتقال پول به‌وجود آورده که رفع تحریم‌ها باعث رونق معاملات در این رینگ می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر