حقیقی‌ها عجله نکنند، توان حقوقی‌ها محدود است

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۸

بازار فعلا در شرایط ابهام و انتظار به‌سر می‌برد و در انتظار خبرهای مثبت است.

به گزارش سنا تیمور ابوحمزه، مدیرعامل شرکت کارگزاری ایمن بورس، درخصوص شرایط فعلی بازار اظهار داشت: بازار در شرایط انتظار به‌سر می‌برد و خبرهای خوش به هر طریق می‌تواند بازار را از این حالت خارج کند.

وی در این خصوص ادامه داد: علت کاهش شاخص و نابسامانی بازار در روزهای اخیر جنجال بر سر کاهش قیمت نفت است که در بازار سرمایه نیز اثرگذار بوده است.

ابوحمزه در این خصوص بیان داشت: از مسایل دیگری که بازار با آن روبه‌روست، سکون و رکود حاکم در بازار است.

ابوحمزه گفت: حقیقی‌ها به‌دلیل ترس و بدبینی، تعادل در بازار را به‌هم ریخته‌اند و حقوقی‌ها هم سعی دارند آرامش را به بازار برگردانند اما نگرانی حقیقی‌ها، دست حقوقی‌ها را بسته است.

مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس درخصوص انتظار بازار برای خبرهای خوب اشاره داشت: اگر دولت حمایت خود را در این میان از بورس بیشتر کند و منابعی را به بازار تزریق کند، اوضاع بهتر خواهد شد.

ابوحمزه در ادامه خاطرنشان ساخت: نقدینگی‌ها به‌سمت بازار پول و اوراق مشارکت و در کل سیستم بانکی رفته و امید داریم با کمک‌های دولت، ذایقه سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری تغییر کند.

وی درخصوص حمایت حقوقی‌ها از بازار سرمایه اشاره داشت: حقوقی‌ها هم انتظار دارند حقیقی‌ها منطقی رفتار کنند و صف‌های فروش را سنگین نکنند تا حقوقی‌ها هم قدرت حمایت از بازار را داشته باشند.

ابوحمزه تاکید کرد: در این شرایط چه حقیقی و چه حقوقی همه باید به‌هم کمک کنند تا بازار از رکود خارج شود هنگامی که حقوقی برای حمایت از بازار تلاش می‌کند و صف‌های خرید را جمع می‌کند حقیقی‌ها دوباره صف‌های فروش تشکیل ندهند، حقوقی نیز به میزان مشخصی نقدینگی برای حمایت از بازار در دست دارد و بیشتر از یک میزان نمی‌تواند خرید کند.

مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس در ادامه با اشاره به پیش‌بینی بازار در روزهای آتی تصریح کرد: بازار شرایط سخت‌تر از اوضاع کنونی را پشت سر گذاشته و شرایط کنونی در مقابل آن، عظیم نیست.

وی ادامه داد: امیدواری بسیار زیادی نسبت به آینده و رشد بازار وجود دارد و به نظر می‌رسد که تمام مسایل موجود بازار در شرایط فعلی که بیشتر آن به‌دلیل نوسان قیمت نفت است، سیاسی و گذراست و اگر سازمان بورس در جلسات مختلف با حقوقی‌ها و حقیقی‌ها نشست داشته باشد تا شرایط بازار را آنالیز کنند، شاهد روزهای خوبی در بازار سرمایه خواهیم بود.

ابوحمزه درخصوص صنایع پیشرو بازار عنوان داشت: در شرایط فعلی صنایع خودرویی، بانک‌ها و پتروشیمی‌ها صنایعی هستند که وزن بیشتر بازار را برعهده دارند. بنابراین حمایت از آنها می‌تواند موجب رشد صنایع کوچک شود و به همین ترتیب بازار را با رونق همراه کند.

وی در پایان اشاره داشت: بازار روزهای دشوار را به‌راحتی پشت سر گذاشته و این روزها را نیز به‌خوبی طی می‌کنیم به نظر، آینده بازار روشن است، اما به کمی صبر و تامل نیاز دارد.


آستین بالا بزنید!

در همین رابطه تسنیم نیز یادداشتی را در سایت خود قرار داده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

«افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها عامل سقوط بازار»؛ «حباب شاخص در حال تخلیه شدن است»، «افت‌و‌خیز ذات بازار سرمایه»؛ «تمدید مذاکرات انتظارات سهامداران را برآورده نکرد»؛ «ابهامات لایحه بودجه سال آینده در بازار سرمایه اثرگذار است»؛ «کاهش قیمت جهانی نفت شاخص بورس را سر‌به‌زیر کرد»؛ «به بورس به دید بلندمدت نگاه کنید»؛ «قیمت سهام در بورس جذاب شده است» و ده‌ها عنوان دیگری که از زمان سقوط بهمن بورس در دی سال گذشته از ارتفاع 89500واحد و رسیدن آن به کانال 67000واحد تاکنون تکرار شده است و دیگر موضوعیتی برای بازار ندارد.

اما در کنار این عنوان‌ها، عناوینی چون «نگاه ویژه دولت به بازار سرمایه»؛ «به بورس نگاه خاصی داریم»؛ «بورس امن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری»؛ «عزم جدی دولت برای حمایت از بازار سرمایه»؛ «تشکیل کمیته ثبات بازار سرمایه» و ده‌ها عنوان حمایتی دیگر از بازار سهام دست‌کم در دو ماه گذشته بارها شنیده شده است که تفاوت آن با دیگر اظهارنظرها، بیان آن از زبان وزرای اقتصادی دولت به‌ویژه وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی است.

آخرین این اظهارنظرها و دلگرمی‌ها هم برمی‌گردد به نقل‌قولی از علی طیب‌نیا که چند روز پیش در حاشیه نخستین کنفرانس اقتصادی ایران به خبرنگاران گفت: با بررسی‌های انجام‌شده در هفته گذشته و در جلساتی که با نمایندگان و وزرای دستگاه‌های مختلف داشتیم، مشکلات بازار سرمایه را شناسایی کرده و به نتایج خوبی نیز در این زمینه رسیده‌ایم که به‌زودی با تصمیماتی که برای حل مشکلات بازار سرمایه گرفته خواهد شد از این وضعیت که در آن هستیم عبور خواهیم کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار سرمایه، شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها در کف خود قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: شرایط فعلی اقتصاد کشور از این اتفاق دفاع نمی‌کند؛ به‌علاوه اینکه بعضی از بخش‌های صنعت هم با یک‌سری مشکلات و محدودیت‌ها مواجه است که با حل این مشکلات می‌توانیم بازار سرمایه را به یک وضعیت باثبات برسانیم.

وی تاکید کرد: دولت برای حمایت از بازار سرمایه عزم جدی دارد تا بتواند مشکلات این بخش را حل کند که در آینده این اتفاق نیز خواهد افتاد.

با این‌حال سهامداران بورسی روزهای نه‌چندان دوری را به یاد دارند که یک اظهارنظر روند منفی را در بورس متوقف می‌کرد و شاخص را به تعادل و حتی حرکت رو‌به‌بالا رهنمون می‌کرد، اما این روزها دیگر وعده وعید نیز خریداری ندارد و گویا بازار سرمایه دربرابر وعده‌های بی‌عمل مسوولان واکسینه شده است و دیگر «هزار وعده خوبان یکی وفا نکند...»

به باور کارشناسان چیزی که این روز می‌تواند تب بورس و ریزش قیمت‌ها را در بازار سرمایه قدری متوقف کند اعلام برنامه‌های مشخص و عملی رییس جدید سازمان بورس و اقدام عملی دولت و مجلس و دیگر نهادها در حمایت از بازار سهام است. شاید تا قهر سهامداران از بازار سرمایه جدی‌تر نشده، باید آستینی بالا زد و کاری کرد به عمل.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر