ورود به بازارهای خارجی، راهکار رونق صنعت مبلمان

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۶

تفاوت‌های میلیونی قیمت مبلمان‌های مشابه در فروشگاه‌های مختلف سطح شهر، مشکلات تهیه مواد اولیه، ناتوانی در اجرای به موقع تعهدات و دیگر مشکلات باعث شده تولیدکنندگان با پرداخت تعرفه بالا به واردات مبل اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، استقبال از مبلمان خارجی این انگیزه را در فروشندگان بازار داخلی به‌وجود آورده که به عرضه مبلمان خارجی گرایش بیشتری نشان دهند و برخی از فروشندگان، کهنه بودن طراحی مبلمان تولید داخل را یکی از دلایل اصلی تمایل مردم به خرید مبلمان خارجی اعلام می‌کنند.

درهمین حال، یکی از فروشندگان مبل بااشاره به اینکه در مقطعی ورود حجم بالای مبلمان چینی در بازار باعث رکود تولیدات داخلی شد، گفت: در مقطعی شاهد بودیم که عرضه فراوان مبلمان ساخت ترکیه و چین بازار داخلی را با رکود مواجه کرد و سلیقه مصرف‌کننده را به سوی محصولات خارجی سوق داده است.


قیمت مبل‌های وارداتی حداقل 4 برابر داخلی

به گفته فروشندگان، قیمت مبل‌های وارداتی حداقل چهار برابر تولیدات داخلی است ولی این کالاها از کیفیت بالاتری نسبت به تولیدات داخلی برخوردارند به همین دلیل در بازار داخلی نیز با تقاضای بالایی مواجه هستند.

فعالان این صنعت معتقدند محصولات ترکیه از کیفیت و قیمت نسبتا خوبی برخوردار است. هرچند که برخی مواقع اجناس بی‌کیفیت چین نیز در بازار وجود دارند. البته مبلمان ترکیه از کار چین و نمونه‌های ایرانی نیز بهتر است، چراکه از مواد با کیفیت مانند یونولیت، اسفنج بیشتر، فوم و... استفاده می‌کنند.


راهکار تحقق اهداف صادراتی صنعت مبلمان

اما صنعت مبلمان برای محقق کردن اهداف خود در حوزه صادرات به حمایت دولت از طریق اصلاح سیاست‌گذاری‌ها و اتخاذ تصمیمات عملیاتی و هدفمند نیاز مبرم دارد اما در این میان تولید‌کنندگان این صنعت با مشکلات زیادی مواجه هستند که مهم‌ترین آن نبود برند یا فیلتر نظارتی خاص در این بخش است.

رونق بخشیدن به صنعت مبل ایران به‌عنوان صنعتی کارآفرین در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، آشنایی مصرف‌کنندگان با توانمندی‌های صنعت مبل و دکوراسیون داخل کشور با هدف کاهش واردات و بستر‌سازی برای توسعه صادرات صنعت مبل و توسعه کارآفرینی و اشتغال پایدار در صنعت مبل و دکوراسیون ازجمله موضوعاتی است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود. اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز یکی از راهکارهای رونق صنعت مبلمان کشور را حرکت به سمت بازارهای خارجی دانسته و گفته بود: تمام اینها مستلزم تطبیق دادن این هنر صنعت با مهندسی و فناوری روز دنیاست. صنعت مبلمان برای محقق کردن اهداف خود در حوزه صادرات به حمایت دولت از طریق اصلاح سیاست‌گذاری‌ها و اتخاذ تصمیمات عملیاتی و هدفمند نیاز مبرم دارد اما در این میان تولید‌کنندگان این صنعت با مشکلات زیادی مواجه هستند که مهم‌ترین آن نبود برند یا فیلتر نظارتی خاص در این بخش است.

وی در رابطه با صنعت مبلمان معتقد است، سرمایه‌گذاران صنعت مبلمان می‌توانند از مزیت‌های مناطق آزاد برای تولید صنعتی مبلمان و صادرات استفاده کنند، چراکه با موانعی مانند قانون مالیات، گمرک یا ویزا مواجه نیستند. به گفته ترکان، ایران هنوز در راستای تولید صنعتی مبلمان قدم برنداشته و هنوز تولید این هنر صنعت در کشور ما دستی و تک‌ساز است و می‌طلبد در کنار روش‌های سنتی تولید صنعتی را هم درپیش بگیریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با دعوت از صنعت‌گران این بخش برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، به مزیت‌های مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری و صادرات اشاره کرده و گفته بود؛ معافیت از مالیات، قوانین گمرکی، مستثنی بودن از قانون کار و قانون پول و بانک کشور و عدم نیاز به ویزا پنج مزیت مناطق آزاد است که می‌تواند مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران در این حوزه باشد.


افزایش کپی‌برداری در صنعت مبلمان

درهمین حال، امین کوه‌افکن، یکی از تولید‌کنندگان صنعت مبلمان درباره پدیده کپی‌برداری زیادی مبلمان از مدل‌‌های خارجی گفت: بزرگ‌ترین دغدغه فعالان این صنف بحث کپی‌برداری است که این موضوع نه‌تنها از مدل‌های خارجی صورت می‌گیرد بلکه بعضا شاهدیم از مدل‌های ایرانی نیز کپی‌برداری می‌شود. وی اظهار کرد: طراحی‌هایی که در این صنعت صورت می‌گیرد عمر زیادی ندارد. چون به محض اینکه وارد بازار می‌شود به سرعت از آنها کپی‌برداری می‌شود بنابراین اکثر خریداران یا حتی تولید‌کنندگان به ژورنال‌های خارجی مراجعه می‌کنند که از آن‌جا تقلید کنند. وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا مبلمان‌های مشابه با قیمت‌های بسیار متفاوتی به فروش می‌رسند؟ گفت: یکی از معضلات در این بخش، اختلاف فاحش قیمت مبلمان‌های مشابه است. مثلا مبلمان 20میلیون تومانی در مغازه لوکس بالای شهر، به قیمت 14میلیون در مغازه‌های پایین شهر به فروش می‌رسد. کوه‌افکن کاهش هزینه و ریسک برای حضور تولیدکنندگان مبلمان ایران در نمایشگاه‌های تخصصی صنعت مبلمان در کشورهای هدف صادراتی را ازجمله مهم‌ترین اولویت‌هایی دانست که باید مورد توجه دولتمردان قرارگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر