هرجا رقابت نباشد، دولت وارد می‌شود

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۲

نزدیک شدن سه اتاق اصناف ایران؛ اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق تعاون گام بلندی است در جهت توانمند ساختن بخش خصوصی در کشور. نخستین اجلاس دوره ششم اتاق اصناف ایران با حضور برخی نمایندگان مجلس و مقامات ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. این اجلاس به بررسی دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها، حضور در شورای عالی صادرات غیرنفتی و بهبود وضعیت بازاریان از نکات مهمی بود که در این اجلاس بررسی شد.

حسین علی نیری، رییس مجمع خیرین سلامت، در این اجلاس به‌عنوان نخستین سخنران، گفت: من از سنگر بازار گوشه‌یی از مشکلات نظام را به دوش کشیدم. اصناف در تمام این مدت بعد از انقلاب درخدمت نظام بوده‌اند. اصناف با خدمات خود زمینه‌یی را فراهم کرده‌اند که جای نفس کشیدن برای دشمنان اسلام نمانده است. به امر امام(ره) درخدمت محرومان بودیم و بعد از انقلاب با 10تومان پول متبرک امام(ره)، زمانی نگذشت که 1500شعبه در کشور و خارج از ایران احداث شد.

رییس مجمع خیرین سلامت گفت: اکنون نزدیک به 200شعبه در کشور ایجاد شده و در این چهار سال و اندی بیش از 3هزار میلیارد تومان مردم کمک کردند و با این پول 2700مرکز درمانی احداث شد.

در ادامه جمعی از نمایندگان اتاق اصناف شهرستان‌ها به‌عنوان سخنران پیش از دستور مشکلات خود را مطرح کردند. خسرو فروغان، نماینده اتاق اصناف شیراز گفت: 10سال پیش در دوره اول شورای اصناف برنامه‌ریزی کرد تا تحولی در اصناف ایجاد شود که بعد از دور اول و با رفتن فاضلی این برنامه ناتمام ماند اما امروز این فرصت دوباره فراهم شده است. پتانسیل اصناف هنوز شناخته نشده است. کشورهای در حال توسعه با اهمیت دادن به کارگاه‌های کوچک توسعه یافته‌اند ولی امروز آنچه از اصناف در ایران یاد می‌شود محدود به اقدامات آنها قبل از انقلاب بوده است.


اصناف نیازی به تصدی‌گری دولت ندارند

در ادامه محمدرضا فهیمی بااشاره به اینکه به‌عنوان مصرف‌کننده صحبت می‌کند، گفت: اصناف نیازی به تصدی‌گری دولت ندارند زیرا در چند دهه گذشته نخستین نرخ‌گذاری دهه20 بوده و بعد از آن جنگ جهانی دوم که با افزایش نرخ نفت همراه بوده و سومین مرتبه سال73 بود که دولت به بحث نرخ‌گذاری ورود پیدا کرد و هنوز هم این مساله ادامه دارد.

وی افزود: امروز نرخ سیمان در کف بازار با آنچه در تاریخ1/1/93 انجمن صنفی سیمان تصویب کرده است، فاصله بسیار زیادی دارد و علت آن این است که جای مصرف‌ کننده تصمیم گرفته شده است. مدت‌هاست که اعتماد مصرف‌کنندگان به اصناف کم شده است.

پاک‌نژاد نماینده اصناف اصفهان گفت: مالیات بر عملکرد یکی از دغدغه‌های مهم اصناف در سطح کشور است که این در دوران رکود مورد توجه است. همچنین نیاز است با نگاه مدبرانه تلاش بیشتری شود تا این مشکل اصناف مرتفع شود. ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد نگرانی‌های بسیاری برای اصناف به‌همراه داشته است. وی دررابطه با کارت شناسایی پروانه کسب الکترونیکی گفت: در ابتدای شروع این طرح مبلغ 10هزار تومان برای گرفتن این نوع کارت‌ها واریز شد اما اقدامی صورت نگرفت. هرچند مبلغ اخذ شده مقدار کمی بوده اما در حجم بسیار زیاد مقدار کلانی می‌شود و هنوز کارتی دریافت نشده است.


فاضلی: برای تصویب قوانین مبارزه با قاچاق کالا با اصناف مشورت نمی‌شود

در ادامه اجلاس، علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران بااشاره به اینکه آموزش در اصناف مدت‌هاست شروع شده است، گفت: این روال باید ادامه پیدا کند همچنین اصناف در این شرایط اقتصادی می‌توانند به‌عنوان پاسدار حکومت عمل کنند.

فاضلی بااشاره به تشریک مساعی سه اتاق تعاون، بازرگانی و اصناف گفت: شرکت در جلسات شورای گفت‌وگو محلی برای طرح مشکلات اصناف است و بیشتر توافق‌های امروز از همان مرکز برخاسته است.

وی افزود: قوانینی که برای مبارزه با قاچاق کالا تصویب می‌شود به دور از مشورت با اصناف است درحالی که اصناف امروز در کل کمیسیون‌های تخصصی باید حضور داشته باشند زیرا اصناف پیشانی اصلی بخش خصوصی هستند و با این تعداد واحد اصناف اکثریت با اصناف است.


تشکل‌ها اجازه تعیین قیمت برای مصرف‌کننده ندارند

مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر در امور تجارت گفت: ظرفیت دانایی اصناف به‌گونه‌یی است که اصناف با تعامل بیشتری می‌توانند خدمت‌رسانی کنند. برپایی گردهمایی‌ها اگر نتیجه‌اش ارتقای کالارسانی به مردم نباشد، نمی‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

وی بااشاره به افزایش 30درصد قیمت نان بعد از حدود سه سال که قیمت‌ها ثابت مانده بود، گفت: حدود 20درصد از این افزایش قیمت متعلق به دستمزد نانوایان و 10درصد بقیه نیز هزینه خرید تضمینی گندم از کشاورزان است. در تامین نان و گندم نباید به بیگانگان وابسته باشیم و باید علاوه بر خودکفایی در تولید گندم کشاورز و نانوا نیز راضی باشند.

وی دررابطه با قیمت سیمان گفت: جایی که دولت نیاز دارد دخالت کند جایی است که مکانیسم رقابت در عرضه و تقاضا حاکم نیست و در هر بخشی که شرایط فراهم باشد دولت دخالت نمی‌کند ولی در حوزه سیمان، انجمن مربوطه نرخ گذاشت و این کالا معنای انحصار پیدا کرد. پس دولت ورود پیدا کرد و این فقط مختص ایران نیست، چون تشکل‌ها اجازه تعیین قیمت برای مصرف‌کننده ندارند. دولت معتقد است باید در یک فضای رقابتی قیمت

تعیین شود.

خسرو تاج ادامه داد: کسانی که وارد علم اقتصاد می‌شوند باید درمورد مسایلی مانند تعیین سقف تورم یا اشتغال یا رشد اقتصادی صاحب‌نظر شوند. باید به سمت تقاضای خارجی رفت تا بتوان تورم را کنترل کرد، پس صادرات غیرنفتی مهم است و شرایط برای تقاضای غیرنفتی باید فراهم شود و افزایش یابد. اگر امروز صادرات در اولویت است باید قیمت داخلی به‌گونه‌یی باشد که صادرات آن کالا هم به‌صرفه باشد.


اصناف به سمت فروش اعتباری بروند

خسروتاج در ارتباط با واردات بی‌رویه سنجاق که مدتی قبل در تلویزیون مطرح شد، گفت: چین با حجم زیادی این کالا را تولید می‌کند ولی اگر بخواهیم این کالا را در داخل تولید کنیم هزینه بسیار بالایی می‌برد درحالی که در این شرایط ما نیاز داریم درآمدها را بهینه هزینه کنیم. پس باید برای تولید کالاهای اساسی هزینه کنیم. بازار محصولات پتروشیمی به‌دلیل کاهش قیمت نفت به سمتی حرکت کرده که مدیران این بخش محصولات را به‌صورت اعتباری بفروشند و در شرایط رکود هم اصناف باید اعتباراتی در جهت تشویق خریدار در بازار در نظر بگیرند.

خسروتاج دررابطه با قاچاق کالا گفت: باتوجه به موضوع قیمت نفت، نقش اصناف در مبارزه با قاچاق بسیار مهم است. خود اصناف باید در این مورد حساس باشند زیرا اگر اعتقاد داریم باید از تولید داخلی حمایت شود، اصناف نباید اجازه دهند کالای قاچاق در واحدهای صنفی فروخته شود. باوجود اقداماتی که برای کنترل مرزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا انجام می‌شود اما چون در داخل کشور ظرفیت خرید کالاهای قاچاق وجود دارد، نتوانسته‌ایم چندان موفق عمل کنیم.


دلارهای نفتی باید از بودجه جدا شوند

فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بااشاره به ساعت کار مفید در ایران گفت: حداقل و حداکثر ساعت کار مفید در ایران 15 تا 20دقیقه است. زیرا اکثر کسانی که به سن اشتغال می‌رسند مایل‌اند در سازمان‌های دولتی فعالیت کنند.

در شرکت‌های دولتی کسی دلسوز نیست و همه به‌دنبال این هستند که بدون کار سر ماه حقوق بگیرند.

وی افزود: 17میلیارد دلار واردات و 8میلیارد دلار صادرات قاچاق داریم. ورود کالا از مبانی غیررسمی زیان بسیار زیادی به تولید و درنهایت به اشتغال وارد می‌کند. درصدد هستیم تا یک کار گروهی بین مجلس و اصناف ایجاد شود تا به سمت بزرگ کردن نظام توزیع برویم.

وی بااشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این یک قانون آزمایشی بود که سال گذشته زمان آن به اتمام رسید و برای سال93 تمدید شد. برای سال94 دولت هنوز لایحه‌یی به مجلس نداده است.

وی بااشاره به جلسه‌یی که با جهانگیری معاون رییس‌جمهور داشتند، گفت: دلارهای نفت باید از بودجه جدا شود. دولت باید فهرست کل نیاز خود را اعلام کند و هر چه از نفت و جاهای دیگر ارز درآمد در خزانه جداگانه نگهداری شود. برای وارد کردن کالاهای اساسی نباید دلارهای حاصل از نفت را خرج کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر