اخبار

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۷

نیم‌سکه ۵۰۰‌ هزار تومان شد

روز گذشته قیمت انواع سکه در بازار افزایش داشت، درعین حال قیمت ارزها با کاهش روبه‌رو بود.

قیمت انس جهانی طلا نیز به بالاترین سطح در سه هفته اخیر رسید و رقم 1222دلار را تجربه کرد. درعین‌حال دیروز 1214دلار و 90سنت معامله شده و قیمت انواع سکه و طلا را در بازار افزایش داد.

براساس این گزارش قیمت هر گرم طلای 18عیار امروز به 101‌هزار و 594تومان رسید، سکه طرح قدیم با 3500تومان افزایش قیمت 996‌هزار و 500تومان، سکه طرح جدید با 3000تومان افزایش 996‌هزار و 500تومان، نیم‌سکه بهارآزادی با 2000تومان افزایش 500‌هزار تومان، سکه ربع با 2000تومان افزایش 270‌هزار تومان و سکه گرمی با 1000تومان افزایش 173‌هزار تومان قیمت‌گذاری شد. این گزارش حاکی است دیروز نرخ ارز نیز در بازار آزاد با نوسان همراه بود، به‌گونه‌یی که دلار با یک تومان کاهش به 3520تومان، یورو با سه‌تومان افزایش 4223تومان، پوند بدون تغییر 5360تومان و درهم امارات با سه‌تومان افزایش 965تومان معامله شد.


بررسی افزایش سرمایه بانک‌های دولتی در مرکز پژوهش‌ها

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه بودجه سال1394 کل کشور، موضوع افزایش سرمایه بانک‌های دولتی را بررسی کرد.

دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز اعلام داشت: افزایش سرمایه بانک‌های دولتی یکی از راهبردهای دولت در لایحه بودجه سال1394 کل کشور برای تقویت توان اعتباردهی این بانک‌ها برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی است. در این لایحه منابع مختلفی برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی درنظر گرفته شده است که ازجمله آنها می‌توان به مازاد درآمدهای نفتی، وجوه حاصل از واگذاری سهام دولت، وجوه برگشتی از تسهیلات حساب ذخیره ارزی و وجوه اداره شده، اشاره کرد. در این گزارش تلاش شده علاوه‌بر بررسی اقتصادی افزایش سرمایه از محل منابع مذکور و تطبیق آنها با سیاست‌های کلی، راهبردهایی برای بهبود احکام بودجه‌یی ارایه شود.براساس نتایج این گزارش افزایش سرمایه بانک‌های دولتی هنگامی می‌تواند اثربخشی لازم را ایفا کند که با اصلاحات ساختاری و عملکردی در بانک‌های دولتی همراه باشد. از آنجا که انجام این اصلاحات فرایندی زمان‌بر بوده و در محدوده یک‌ساله امکان اجرای آنها وجود ندارد، در این گزارش پیشنهاد اولویت اول آن است که افزایش سرمایه بانک‌های دولتی از لایحه بودجه، حذف و در لوایح دیگر که محدوده زمانی ندارند مورد توجه قرار گیرد. اولویت دوم پیشنهادی نیز انجام اصلاحات در بندهای مرتبط با افزایش سرمایه بانک‌های دولتی است که در متن گزارش مورد اشاره قرار گرفته‌اند.


بانک مرکزی موظف به تامین سرمایه واحدهای تولیدی

گروه بانک و بیمه نمایندگان مجلس بانک مرکزی را موظف کردند برای تامین سرمایه درگردش پایدار برای واحدهای صنعتی، کشاورزی و تولیدی دستورالعمل اجرایی افتتاح حساب ویژه تامین سرمایه درگردش را در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا تدوین و ابلاغ کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی دیروز پارلمان، بررسی لایحه یک فوریتی رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را ادامه دادند و ماده الحاقی یک به این لایحه را مورد بررسی و تصویب قرار دادند. وکلای ملت در این ماده، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موظف کردند برای تامین سرمایه درگردش پایدار برای واحدهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل و نقل، صنوف تولیدی، بنگاه‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صادراتی درحال کار (که در این ماده به اختصار «واحد» نامیده می‌شوند) حداکثر ظرف سه‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، دستورالعمل اجرایی افتتاح حساب ویژه تامین سرمایه درگردش را (که به اختصار «حساب ویژه» نامیده می‌شود) در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) مصوب 10شهریور 1362 شرایط و الزامات زیر تدوین و به شبکه بانکی کشور ابلاغ کند.


پرداخت 2 هزار میلیارد تسهیلات بانک صنعت به مناطق محروم

معاون اعتباری بانک صنعت و معدن ایران گفت: این بانک برای توسعه صنعت در مناطق محروم دو هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌کند.

«غلامعباس نعمت‌اللهی» در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: این تسهیلات به هشت استان محروم در قالب تسهیلات ریالی از محل صندوق توسعه ملی پرداخت خواهد شد. وی اضافه کرد: کارآفرینان مناطق محروم متقاضی تسهیلات ریالی از صندوق توسعه ملی باید تا اوایل بهمن سال جاری مدارک خود را برای دریافت این تسهیلات به شعب بانک صنعت و معدن هشت استان محروم ارایه دهند.

نعمت‌اللهی افزود: براساس برنامه‌ریزی صندوق توسعه ملی تا پایان بهمن امسال مهلت خواهد داشت، مدارک کارآفرینان را بررسی و تایید کند.

وی زمان پرداخت این تسهیلات را پس از تایید مدارک متقاضیان حداکثر تا پایان خرداد سال 94 عنوان کرد. معاون اعتباری بانک صنعت و معدن ایران اظهارکرد: تسهیلات دو هزارمیلیارد ریالی مناطق محروم از محل صندوق توسعه ملی با چهاردرصد سود کمتر به کارآفرینان برای طرح‌های ایجابی و سرمایه در گردش پرداخت خواهد شد.

به گفته وی سقف پرداخت تسهیلات ریالی برای سرمایه در گردش از محل صندوق توسعه ملی حدود 100میلیارد ریال است. نعمت‌اللهی گفت: اعتبار دو هزارمیلیارد ریالی صندوق توسعه ملی برای هشت استان محروم که سهم استانی نداشته و هر استانی که بتواند طرح‌های خود را به موقع ارایه دهد، می‌تواند سهم بیشتری ببرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر