اداره کشور با کسری بودجه 31 هزار میلیارد تومانی

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۹

تیر و ترکش‌‏های مخالفان دولت به مثنوی هفتاد من کاغذ می‏‌ماند که ظاهرا تمام‌شدنی نیست؛ هر روز دفتری تازه رو می‌کنند تا آرام و قرار را از دولت بگیرند؛ آن‌قدر صفر در پس اعداد خیالی و تخلفات موهومی از تخلفات دولت ردیف می‌شود تا به خیال خودشان مردم کوچه و بازار باور کنند که دولت «تدبیر و امید» با دولت «مهرورز» هیچ فرقی ندارد. ماجرای تخلف 4.1میلیارد دلاری، هنوز به‌سرانجام نرسیده که برخی زمزمه‌های مرموز حاکی از آن است که مخالفان دولت سناریوهای تازه اقتصادی را از تخلفات اثبات نشده، تدارک دیده‌اند. شاید این زمزمه‌ها به گوش سخنگوی دولت هم رسیده است که در نشست خبری روز گذشته‌اش اعلام می‌کند: «احساس می‌کنم قرار است بحث برداشت 4.1میلیارد دلاری ادامه پیدا کند، بنابراین ما سکوت می‌کنیم تا در میدانی بازی نکنیم که قرار است این موضوع ادامه پیدا کند.» تشریح بخشی از بندهای بودجه سال94، مسیر تجارتی ایران و ترکیه، موضوع همه‌پرسی، سرنوشت معاون سیاسی وزیر کشور، آخرین وضعیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و... دیگر بخش‌های گفت‌وگوی نوبخت با خبرنگاران را تشکیل می‌داد.


جلسه با بهارستانی‌ها در پاستور

سخنگوی دولت با اظهار امیدواری به اینکه با همفکری بتوانیم نسبت به تصویب لایحه بودجه سال۹۴ اقدام کنیم، گفت: «خوشبختانه این تعامل مناسبی از دو سمت مجلس و دولت وجود دارد و در حال پیگیری است و مستقیما همه کار‌شناسان دولت به‌ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که نماینده دولت در دفاع از لایحه بودجه است در کمیسیون‌های مختلف شرکت می‌کند و در کمیسیون تلفیق هم با حضور نماینده دولت انجام می‌شود.» نوبخت درمورد بحث مجدد برداشت از صندوق توسعه ملی که روز گذشته توسط برخی نمایندگان در مجلس مطرح شد، گفت: فکر کردم با بیانیه مشترکی که در ذیل آن تعدادی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نیز امضا کردند این مطلب به پایان رسیده است. اصل این بیانیه نیز عینا توسط برخی سایت‌ها منتشر شد برای همین تصور من این بود که این مساله تمام شده است.»


توافق مسیر تجاری با ترکیه

معاون رییس‌جمهور درمورد بحث امتیازاتی که به واردات برخی کالاهای ترکیه داده می‌شود، گفت: بخشی از واردات ما از کشور ترکیه است. قبلا اختلافاتی بین ما و ترک‌ها پیش آمد، در این خصوص که آنها می‌آمدند و برای ماشین‌های‌شان از گازوییل ارزان ما استفاده می‌کردند. نهایتا قرار بود که این کار صورت نگیرد برای این کار توافق شد ما نیز بخشی از عوارض را‌ برداریم. همچنین مقرر شد مخازن آنها در داخل پلمب شود، اما آنها بر این عقیده بودند که این کار چندین روز زمان می‌برد برای همین در این مورد هم توافق شد. اگر فکر می‌کنید که این امتیاز یا رانتی است که ما به ترکیه می‌دهیم، بنده نمی‌دانم.

معاون رییس‌جمهور درخصوص سیستم مالیاتی نیز گفت: ما در مالیات‌ها بدون افزایش نرخ‌های مالیاتی در بودجه۹۴ تلاش کردیم که پایه مالیاتی کشور را گسترش دهیم به‌همین جهت اعتبارات کافی را نیز به سازمان امور مالیاتی دادیم. نوبخت درمورد آخرین وضعیت فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران گفت: قطعا هفته بعد از آقای ربیعی وزیر کار دعوت می‌کنم تا درخصوص موانعی پیرامون این مساله به شما پاسخ بدهند.


کاهش وابستگی بودجه به نفت

سخنگوی دولت درمورد کاهش وابستگی کشور به نفت در بودجه سال۹۴ گفت: بودجه کل کشور ما ۶۳۸هزار میلیارد تومان است که از این میان بودجه عمومی ۲۶۷هزار میلیارد تومان و منابع عمومی ۲۲۴هزار میلیارد تومان است. همه درآمدهای ناشی از فروش نفت در بودجه ما ۷۱هزار میلیارد تومان است که این در طول تاریخ گذشته بی‌سابقه است. ما فکر کردیم که به حد کافی وابستگی بودجه به نفت را کاهش داده‌ایم، اگر مجلس محترم طرحی داشته باشد و بتواند باز هم این رقم را کمتر کند ما هم استقبال می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری برای خروج از رکود

معاون رییس‌جمهور درمورد ایجاد اراضی جدید برای شهرک‌های صنعتی گفت: این اقدام به این معنی نیست که به شهرک‌های موجود بی‌توجه هستیم. لایحه رفع موانع سرمایه‌گذاری برای خروج از رکود هم در همین رابطه بود که مشکلات این شهرک‌ها حل شود. اگر برای افزایش سرمایه‌گذاری لازم باشد شهرک‌های جدیدی ایجاد شود ما موظف هستیم که اراضی را با رعایت ضوابط و قوانین دراختیار آنها قرار دهیم. نوبخت درمورد اینکه پیش از این گفته بود حتی بدون درآمد نفت هم قادر به اداره کشور هستیم، گفت: فرض کنید همین ۷۱هزار میلیارد تومان، صفر شود، ما تلاش می‌کنیم از بودجه جاری و عمرانی به‌همین اندازه کمتر هزینه کنیم، ضمن اینکه می‌خواهیم از طرح‌های عمرانی کمتر، کم کنیم چراکه سیاست خروج از رکود بستگی به سرمایه‌گذاری دارد. سخنگوی دولت گفت: تا پایان سال پیش‌بینی ما این است که ۳۱هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه داشته باشیم اما به هر حال کشور را اداره می‌کنیم. البته تردیدی نیست که پشت قیمت نفت، فقط دلایل اقتصادی نیست بلکه اغراض سیاسی نیز وجود دارد. ملت ما در طول این سال‌ها تحریم‌های زیادی را تحمل کرده است. برخی با تردید مسایلی را عنوان می‌کنند که گویا قرار است با کاهش قیمت نفت دولت اعلام ورشکستگی کند درحالی که این‌طور نیست. کشور منابع زیادی دارد که از آن استفاده خواهیم کرد.


وزارت کشور به‌دنبال معاونت سیاسی

نوبخت درمورد معرفی معاون سیاسی وزیر کشور نیز گفت: می‌دانم که در این وزارتخانه به‌دنبال نیروی متناسب هستند اما باز هم در این رابطه سوال خواهم کرد. وی درمورد سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل گفت: در سفرهای مختلف در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور به همه اعلام شد که در اینجا تضمین‌های کافی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد ممکن است برخی با این تحریم‌ها مردد باشند که آرزو می‌کنیم این تحریم‌های ظالمانه و ضدحقوق بشری نیز به پایان برسد. سخنگوی دولت اعلام کرد: در جلسه امروز هیات دولت تصویب شد علاوه بر تخصیص سه‌ماهه سوم سال‌جاری از دی‌ نیز کلیه مطالبات معوق درمورد سرباز معلمان و نیروهای قراردادی را در سه ماهه چهارم سال نیز داشته باشیم.


پرداخت بدهی صداوسیما

نوبخت افزود: همچنین امروز هیات وزیران موافقت کرد که 167میلیارد تومان از بدهی سازمان صداوسیما و ارتش به شرکت‌ سهامی ارتباطات و زیرساخت‌ها پرداخت شود. در جلسه امروز همچنین از استاندار خوزستان دعوت شد تا آخرین وضعیت استان از جهت توسعه‌یافتگی را گزارش کرده و موانع توسعه این استان را بیان کند. عضو کابینه یازدهم بااشاره به جلسه شورای اقتصاد گفت: در این جلسه به بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری در طرح‌های پارس‌جنوبی و افزایش سرمایه‌گذاری از 4.2میلیارد دلار به 8میلیارد دلار تاکید شد. همچنین مصوبه‌یی هم درمورد تشویق کسانی که جهت صرفه‌جویی از حامل‌های انرژی عمل می‌کنند به تصویب رسید.

سخنگوی دولت یادآور شد: شنیده شده برخی مدیران و معاونان از سر دلسوزی برای افزایش بودجه خود به مجلس مراجعه کرده‌اند که این کار نادرستی است، بنابراین برای اتمام‌حجت در این مورد این مصوبه صادر شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر