تنگناهای اصلی اقتصاد ایران از زبان روحانی

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۴

رییس‌جمهور به فاصله یک روز پس از تصویب «تحریم‌های جدید» امریکا به میان خبرنگاران آمد تا چهارمین نشست مطبوعاتی خود رابا حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در محل نهاد ریاست‌جمهوری آغاز کند. همان‌طور که از قبل هم قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید بخش قابل‌توجهی از پرسش‌های خبرنگاران در این نشست حول محور «مسایل اقتصادی» و «تحریم‌های جدید» امریکا علیه کشورمان آماده شده بود که در فرصت کوتاه نشست خبری پرسیده شد. ضمن اینکه این نشست از شبکه‌های العالم، پرس‌تی‌وی و جام‌جم و همچنین شبکه اول سیما به‌همراه رادیو سراسری به‌صورت زنده پخش می‌شد. حضور محمدباقر نوبخت، پرویز اسماعیلی و برخی از وزرای کابینه از‌جمله حاشیه‌های این نشست را تشکیل می‌داد. رییس‌جمهور با بیان اینکه تصمیم دولت بر این است که «کاهش تورم»در سال‌های بعد هم ادامه دهد و در سال‌های بعد نیز شاهد یک‌رقمی‌بودن تورم باشیم، گفت: «اگر این کار عملیاتی شود برای نخستین‌بار است که بعد از 40‌سال تورم کشور یک‌رقمی شده است.»


تورم در سال95 یک‌رقمی می‌شود

به گزارش «تعادل»، رییس‌جمهور در آغاز چهارمین کنفرانس خبری خود ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه(س) و گرامیداشت هفته دولت گفت: «دولت موفق شده است که تورم را در طول یک‌سال گذشته مهار بکند و به وعده‌یی که به مردم داده بود که تورم را به 25‌درصد برساند، عمل کند. امروز آمار ما می‌گوید تورم امروز 23.2 است. پس وعده‌یی که به مردم داده شده بهتر از آن محقق خواهد شد. البته تصمیم دولت بر این است که کاهش تورم را در سال‌های بعد هم ادامه بدهد. یعنی در سال‌95 تورم یک‌رقمی بشود.» رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌هایش اشاره کرد: «مساله دوم بحث رکود است که مهم‌ترین مساله اقتصادی است. تلاش بر این بود که در سال‌92 از رشد منفی کاسته شود. در سال‌91 رشد منفی منهای6.7 بوده و در سال‌92 منفی1.1 بوده است. بنابراین ما تاحدی رشد منفی را کاهش دادیم. البته این آمارهایی که می‌گویم مربوط به مرکز آمار بوده است.»حسن روحانی رییس‌جمهوری در ادامه این نشست، در پاسخ به سوالی پیرامون هدف‌گذاری دولت در بحث تورم امسال و دو سال پیش رو، گفت: «سال قبل برنامه‌ریزی ما این بود که در پایان سال‌92 تورم به 35 و در 93 به 25 برسد. در سال گذشته به 34‌درصد رسیدیم، امسال هم برنامه 25‌درصد بود و بحث‌های زیادی در جمع اقتصادی ما مطرح بود که اگر هدف این باشد با چه مشکلاتی در سال بعد روبه‌رو می‌شویم لذا عدد را به زیر 25‌درصد انتقال دادیم.»رییس دولت یازدهم با تاکید براینکه ما دو هدف را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: یکی اینکه می‌خواهیم مهار تورم را ادامه دهیم و سال‌94 این نرخ پایین‌تر بیاید لذا باید ببینیم تورم امسال و سال‌93 چه مقدار باید باشد که با این هدف سازگار باشد. لذا تورم باید حتما زیر 20‌درصد باشد تا سال بعد هم تداوم داشته باشد. ولی عدد آن را در دو سه‌ماه آینده اعلام می‌کنیم.


جهان علیه افراط‌گری و خشونت

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی در‌خصوص مبارزه با تروریسم منطقه‌یی، گفت: «همان‌طور که سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کردم مبنای ما این است که همه کشورهای جهان علیه خشونت و افراطی‌گری دست‌به‌دست هم دهند تا جهانی عاری از خشونت داشته باشیم. پیش‌بینی کرده بودم که اگر دنیا در این زمینه اقدامات جدی انجام ندهد گرفتار خشونت و افراطی‌گری خواهد شد که نه‌تنها خاورمیانه بلکه بسیاری از کشورهای دیگر را مبتلا کند و امروز می‌بینیم که تروریسم در منطقه ما چه می‌کند و متاسفانه هم گروهک‌های تروریستی مشغولند هم رژیم صهیونیستی.»

رییس‌جمهور ادامه داد: «اینکه چگونه باید با ترور مبارزه کرد مهم این است که کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند در ادعای خود جدی باشند و با اعمال آنها هم سازگار باشد. همین گروهک‌های تروریستی پارسال در سوریه بودند و ما بارها گفتیم اینها خطرناک هستند ولی باور نمی‌کردند، این گروه امروز در عراق مشغول جنایت هستند. اینکه یک امریکایی کشته شود یا مردم عراق از نظر ما جنایت است، جنایت جنایت است و ما آن را محکوم می‌کنیم.»رییس‌جمهور با اشاره به اینکه موضوع ترور و خشونت موضوعی جهانی و انسانی است، افزود: «هر انسان بی‌گناهی در دنیا کشته شود بشریت ذبح شده و قربانی شده است. بنابراین تصمیم ما بر مبارزه با ترور است و هرکه تلاش کند ما هم استقبال می‌کنیم. ما در منطقه خودمان برای مبارزه با این امر نیاز به همکاری و ائتلاف بین کشورهای منطقه داریم.» روحانی در‌خصوص سفر به عربستان نیز گفت: «فعلا تصمیمی برای زیارت خانه‌ خدا ندارم هرچند همیشه مشتاق زیارت حرم پیغمبر هستیم ولی فعلا برنامه‌یی نداریم.»


ما با افتخار تحریم‌ها را دور می‌زنیم

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به جدیدترین تحریم‌های امریکا، اظهار داشت: «تحریم غیرقانونی، تجاوز به حقوق ملت ایران است و باید با همه توان و قدرتی که داریم در برابر این تجاوز بایستیم. بهانه آنها این است که ما جاهایی را تحریم کردیم که تحریم را دور زدند.»

ادامه در صفحه 15

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر