هفته دولت؛ بهانه‌ای برای بیان مشکلات اقتصادی

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴

پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر، هفته دولت که مقارن با شهادت آنان بود، همواره با بزرگداشتی از سوی دولت همراه شده است. بر این اساس، هفته دولت بهانه‌یی است برای مرور و بیان مشکلات اقتصادی کشور، البته این امر در نشست و مراسم‌ مختلف هیات دولت با عناوین گوناگون در حال صورت گرفتن است. اگر به هفته دولت در دولت دهم بازگردیم، یاد سفرهای استانی و مصوبه‌هایی می‌افتیم که اکثر این مصوبه‌ها به‌صورت بلامحل، بلاتکلیف ماند و اکنون که به محتوای سخنان و صحبت‌های مسوولان دولت یازدهم در هفته دولت نگاه می‌کنیم، بیشتر صحبت‌ها معطوف به رفع رکود و تورم می‌شود چراکه خروجی عملکرد و میراث دولت دهم برای روحانی، تورم و رکود بوده است.


بهبود شاخص‌های کلان

علی قنبری، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: دولت یازدهم در شرایط نامناسب اقتصادی بر سر کار آمد و در ابتدای امر توانست امید و انتظار را در جامعه ایجاد کند و به این دلیل سرمایه اجتماعی مناسبی را با خود همراه کرد. هر چند در تحلیل عملکرد یکساله دولت نمی‌توان کلی‌گویی و مطلق‌نگر بود و باید آن را در مقایسه با شرایط قبل و بعد از آغاز به کار دولت بررسی کرد.

قنبری افزود: در طول یک‌سال دولت توانست با بهبود چند شاخص کلان اقتصادی، فضای جامعه را به‌نفع خود پیش ببرد. یکی از اصلی‌ترین اقدامات دولت در یک‌سال گذشته، کاهش نرخ تورم بود که به‌صورت یک ابرتورم از دولت قبل به ارث رسیده بود و در سال‌جاری توانسته طبق وعده خود پیش رود و باتوجه به روند کنونی احتمال داده می‌شود این رقم تا پایان سال به کمتر از 20درصد نیز کاهش پیدا کند و تا سال 95 نرخ تورم تک‌رقمی خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ایجاد شرایط مناسب برای جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، مرهون اقدامات رییس‌جمهور در فضای بین‌المللی و داخلی است که منجر به تحریک سرمایه‌گذاران شده که آنها نیز در حال بررسی شرایط و اطمینان از امنیت و ثبات اقتصادی کشور هستند. قنبری با بیان اینکه ورود سرمایه‌گذاران در بخش‌های تولیدی می‌تواند بخش عرضه را تقویت کند و رکود حاکم در اقتصاد را بشکند، اضافه کرد: در حال حاضر دولت موفق شد با تصمیمات مناسب، در بخش پولی و بانکی نیز ثبات ایجاد کند. وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های اصلی دولت در یک‌سال گذشته و شروع به کارش، وجود تورم و رکود به‌عنوان دو عامل متضاد در اقتصاد بود که هر دو محصول عملکرد دولت قبل بوده به‌طوری که ایران از نظر رشد نرخ تورم، رکود حاکم بر اقتصاد و کاهش رشد اقتصادی در میان دیگر کشورها جزو رتبه‌های نخست شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت اولویت اصلی خود را کاهش نرخ رشد تورم قرار داد هر چند به‌کارگیری سیاست‌های انقباضی برای کاهش نرخ تورم منجر به کاهش نرخ رشد اقتصادی و تعمیق رکود شد، اما دولت با ارایه بسته خروج از رکود بدون ایجاد تورم، قصد دارد وضعیت کنونی را هم پشت‌سر بگذارد. قنبری ادامه داد: در این میان باید توجه داشته باشد که با رفع موانع موجود بر سر راه بخش تولید می‌تواند تقاضای موثر برای افزایش تولید ایجاد کند. این امر می‌تواند با بهبود تعاملات ایران در سطح بین‌المللی و کاهش فشار تحریم‌ها، سرعت بگیرد. وی افزود: یکی از ایراداتی که ممکن است به عملکرد دولت گرفته شود، عدم احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است که طبق وعده دولت قرار بود در 100روز اول شروع کار دولت انجام شود، این وعده جزو مباحث اقتصاد کلان نیست و در حوزه سیاست‌های اجرایی است، اما به دلایلی ازجمله بازنشستگی نیروهای توانای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بر هم ریختن تشکیلات سازمان پیشین همچنین مقاومت استانداران که خواستار داشتن اختیارات بیشتر هستند، دولت تاکنون موفق به احیای سازمان نشده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بعد از انحلال غلط و به دور از منطق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بخشی از اختیارات سازمان به استانداران داده شد و اکنون آنان حاضر به از دست دادن این اختیارات نیستند و برای احیای مجدد سازمان مدیریت مانع‌تراشی‌ می‌کنند. قنبری ادامه داد: اما وجود یک مغز متفکر برنامه‌ریز تحت‌عنوان سازمان مدیریت در هر استان، می‌تواند به روند تحلیل و بررسی فنی موضوعات اقتصادی کمک ویژه‌یی کند و استانداران باید برای تخصصی شدن مباحث، از ایجاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

استقبال کنند.


با شعار مشکلات حل نمی‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و اجتماعی با شعار حل نمی‌شود، گفت: اگر شعاری عمل کنیم هیچ فایده‌یی ندارد و مشکلات حل نخواهد شد لذا برای رسیدن به اهداف باید به‌صورت دقیق برنامه‌ریزی داشته باشیم. ناصر عاشوری قلعه‌رودخانی افزود: یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی سرمایه‌گذاران و تولیدکننده‌ها وجود بروکراسی اداری و کاغذبازی است که تمام سیستم را ناکارآمد کرده است. انتظار ما از دولت این است که مسیر سرمایه‌گذاری را کوتاه کند. وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم رونق، اشتغال و صادرات داشته باشیم و از سوی دیگر استقلال تقویت شود باید به تولید توجه داشته باشیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سهم 30درصدی بخش تولید از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها اضافه کرد: نه‌تنها در زمان احمدی‌نژاد این مبلغ به تولید اختصاص پیدا نکرد که در عمر یکساله دولت روحانی نیز 20درصد سهم درنظر گرفته شده برای تولید تاکنون تخصیص پیدا نکرده است. عاشوری قلعه‌رودخانی افزود: این امر نشان‌دهنده این است که علاوه بر دولت احمدی‌نژاد، روحانی نیز به تولید بی‌توجه است و اکنون دچار روزمرگی شده‌ایم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با وجود اینکه حامی دولت هستیم اما دولت روحانی به تولید بی‌توجه است و تولید هنوز به جایگاه واقعی خود

نرسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر