رکود اقتصادی بدشانسی جدید روسف

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۲

بر اساس گزارش مالی سه ماهه دوم سال میلادی، برزیل دوره‌یی از رکود را در آستانه انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری تجربه می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن تولیدات اقتصادی و تولید ناخالص داخلی برزیل 6/0 درصد سقوط کرده که این رقم بسیار بدتر از پیش بینی اقتصاددانان در مورد روند اقتصادی این کشور بوده، این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی نیز شاهد 2/0درصد سقوط بود. رکود اقتصادی معمولا زمانی اعلام می‌شود که در دو دوره متوالی سه ماهه شرایط اقتصاد کساد باشد و این خبر خوبی برای دولت دیلما روسف نیست. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که مارینا سلوا نامزد حزب سوسیالیست برزیل در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور درحال تقویت موقعیت خود است. نتایج نظرسنجی موسسه «داتافول‌ها» نشان می‌دهد رقابت سیلوا و روسف به دور دوم خواهد کشید و درنهایت سیلوا برنده انتخابات خواهد بود. جام جهانی فوتبال که در ماه‌های ژوئن و جولای برگزار شد، نتوانست سود پیش‌بینی شده را برای اقتصاد برزیل به همراه داشته باشد. در سه ماهه دوم سال جاری میلادی برزیل با رکود سرمایه‌گذاری و پروژه‌های عمرانی دست به گریبان بوده است. ادواردو ولهو، اقتصاددان ارشد موسسه بین‌المللی INVX در سائوپولو معتقد است که این رکود نشان از خستگی مدل رشد برزیلی که متکی بر مصرف داخلی است، دارد. برزیل در این روزها تصویر خوبی از اقتصاد رکود در بخش صنعت، کاهش حجم سرمایه‌گذاری و افزایش موجودی بازار خود را به نمایش نمی‌گذارد. وی افزود هر کسی پیروز این انتخابات باشد باید فکری به حال این معضلات اقتصادی بکند.

10 سال قبل همه انتظار رشد متوسط اقتصادی را در برزیل داشتند و برزیل جزو اقتصادهای در حال ظهور شناخته می‌شد اما این کشور از مزایایِ‌ افزایش قیمت کالاها استفاده کرد و دولت به میلیون‌ها فقیر کمک کرد تا به جمع طبقه متوسط بپیوندند. با همه علامت‌های منفی هنوز به ‌آینده اقتصادی برزیل می‌توان امیدوار بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر