رشد 5‌درصدی اقتصاد هند

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱

جهان اقتصاد هند با 5.7‌درصد رشد در سه‌ماهه سال مالی کنونی (از آوریل تا ژوئن) سریع‌ترین رشد اقتصادی در دوسال‌ونیم اخیر را تجربه کرده است.

به گزارش بی‌‌بی‌سی، وزارت آمار هند اعلام کرده که رشد قدرتمند حوزه تولیدات برق، خدمات مالی و انتقال گاز و آب به رشد اقتصادی هند کمک کرده است.

این میزان رشد اقتصادی بالاتر از انتظارات کارشناسان بوده و امیدها را مبنی بر بازگشت روزهای خوش اقتصاد هند احیا کرده است. دولت جدید ناندرا مودی که با شعارهای اقتصادی روی کار آمد سیاست‌های جدیدی را با هدف تشویق سرمایه‌گذاری در پیش گرفته است. ازجمله با تغییر قوانین مالیاتی.

از زمانی که ناندرا مودی در هند به قدرت رسیده، امید به رونق اقتصادی و کسب‌وکار به‌طرز چشمگیری در این کشور بهبود یافته است. سرمایه‌گذاران بار‌دیگر سرمایه‌های خود را به این کشور سرازیر کرده‌اند، بازار سرمایه به تکاپو افتاده، تقاضای مصرف احیا شده و شرایط اشتغال بهتر شده است. با این حال به‌اعتقاد کارشناسان، این فضای امیدواری و خوش‌بینی اولیه در اقتصاد هند برای بقا، نیاز به گام‌های بیشتری دارد. به‌ویژه اینکه عملکرد دولت مودی در 100 روز نخست فرازونشیب داشته است. درحالی‌که اقدامات اولیه مانند به‌حداقل‌رساندن مالیات باعث جذب سرمایه‎گذاران خارجی ازجمله در زمینه زیرساخت‌های راه‌آهن در هند شده، ناندرا مودی هنوز اصلاحات بزرگی را که برای شکوفایی چشمگیر اقتصاد هند (در انتخابات وعده داده بود) را اعلام نکرده است.

تولید ناخالص داخلی هند در سه‌ماهه قبلی (ژانویه تا ماه مارس) 4.6‌درصد رشد کرد و این رشد در سه‌ماهه مشابه سال مالی قبل از آن 4.7‌درصد بود. این رشد همچنین از زمان رشد 6‌درصدی ثبت‌شده در سه‌ماهه اکتبر تا دسامبر 2012-2011 بالاترین نرخ محسوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر