کاهش تورم هم مانع افزایش نرخ بهره امریکا نیست

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۳

وزارت بازرگانی امریکا هفته گذشته گزارش داد که هسته شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در ماه نوامبر و هفته‌های پایانی سال 2014 جهشی 1.4درصدی داشته که به اعتقاد موسسه بارکلیز معنی‌اش این است که بانک مرکزی امریکا همچنان برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی خواهد کرد

کارشناسان باتوجه به نوسات بهای نفت در بازارهای جهانی، کاهش تورم در امریکا درسال 2015 را پیش‌بینی می‌کنند. اما آنچه که در پیش‌بینی‌ها هیچ تغییری نکرده، این است که بانک مرکزی امریکا در هرصورت نرخ بهره را احتمالا در اواسط سال جاری بالا خواهد برد.

به گزارش بلومبرگ، مایکل گاپن، تحلیل‌گر ارشد اقتصادی بارکلیز می‌گوید: «ما هنوز معتقدیم که بانک مرکزی امریکا احتمالا در فاصله زمانی ژوئن تا سپتامبر نرخ بهره را افزایش می‌دهد.» به گفته وی، بانک مرکزی امریکا می‌تواند در این فاصله زمانی نرخ بهره را افزایش دهد حتی اگر تورم در حدود صفر باشد.

بنا بر این گزارش، تقویت و بالا رفتن ارزش دلار، کاهش رشد اقتصاد جهانی و کاهش کم‌سابقه نفت در بازارهای جهانی هزینه محصولاتی چون تلویزیون و خودرو را پایین نگه داشته است. سیاست‌گذاران بانک مرکزی امریکا احتمالا به گذشته نگاه خواهند کرد، اینکه بهبود بازار کار کارفرمایان را مجبور به بالا بردن دستمزدها خواهد کرد.

این هزینه‌ها به‌زودی بهای برخی چیزها ازجمله اجاره و حتی وعده‌های غذایی در رستوران‌ها را بالا خواهد برد. مهم نیست که در ورای مرزها چه اتفاقی می‎افتد، اما شرایط داخل مرزهای امریکا به بانک مرکزی این کشور اجازه می‎دهد تا نرخ بهره را که نزدیک به 6سال حول و حوش «صفر» درصد بوده، افزایش دهد.

کارشناسان بارکلیز در 19 دسامبر پیش‌بینی کردند، هزینه‌های مصرف‌کننده که شاخصی است که بانک مرکزی امریکا ترجیح می‌دهد در سه ماهه دوم سال 2015 نسبت به مدت مشابه درسال 2014میلادی تورم تا 5/0درصد بالا برود. این درحالی است که پیش‌بینی قبلی 1.2درصد بود. این درحالی است که برخی پیش‌بینی‌ها، اندکی کاهش در میزان تورم را پیش‌بینی می‌کند.

هدف بانک مرکزی امریکا برای تورم هزینه‌های مصرف شخصی، جهشی حدود دو درصد در یک‌سال است.

به گفته متخصصان بارکلیز، تورم واقعی که هزینه غذا و سوخت در آن محاسبه نمی‌شود، در مدت مشابه 1.7درصد افزایش خواهد یافت. این درحالی است که پیش‌بینی شده بود 1.9درصد افزایش یابد.


تورم

گاپن، اقتصاددان سابق بانک مرکزی امریکا، می‎گوید: «کاهش تورم به‌دلیل افت هزینه‌های انرژی و بهبود تدریجی بازار کار برخی تغییرات در سطح دستمزدها و خدمات تورم را درسال 2015 به‌دنبال خواهد داشت، تحولاتی که به کاهش نگرانی‌ها نسبت به احتمال گرفتار شدن امریکا در حفره تورمی کمک خواهد کرد.»

به گزارش بلومبرگ، تورم بسیار پایین با سخت‌تر شدن شرایط بازپرداخت وام‌ها، به بدهکاران آسیب می‌زند. همچنین طولانی‎تر شدن تحقق اهداف پولی بانک‌های مرکزی، زیرسوال رفتن توانایی آنان برای بازگرداندن ثبات و تضعیف هرچه بیشتر انتظارات، فشارهای بیشتری را بر قیمت‌ها ایجاد خواهد کرد. ژانت یلن، رییس بانک مرکزی امریکا و همکاران وی احتمالا برای هموار کردن مسیر نخستین افزایش نرخ بهره از سال 2006 تاکنون با چالش‌هایی روبه‌رو خواهند شد. سیاست‌گذاران اعلام کرده‌اند که به اعتقاد آنان روندی نزولی قیمت انرژی موقتا ادامه خواهد داشت که در نتیجه استفاده از آن (قیمت انرژی) را به‌عنوان یک ابزار اندازه‌گیری تورم در 6ماه آینده بسیار دشوارتر خواهد کرد.


نظر ژانت یلن

رییس بانک مرکزی امریکا 17دسامبر در کنفرانس خبری پس از نشست بانک مرکزی گفت که کاهش قیمت انرژی تورم را کاهش می‌دهد و این احتمال وجود دارد که این کاهش حتی ممکن است که تورم واقعی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اما در این مرحله، گرچه ما روند تحولات تورم را به دقت زیرنظر داریم، اما از نظر ما این تحولات زودگذر و ناپایدار است.» یلن گفت: «بهبود اقتصادی و بهبود بازار کار کمک خواهد کرد که تورم به تدریج به سوی مقصود خود بازگردد.»

وزارت بازرگانی امریکا هفته گذشته گزارش داد که هسته شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در ماه نوامبر و هفته‌های پایانی سال 2014 جهشی 1.4درصدی داشته که به اعتقاد موسسه بارکلیز معنی‌اش این است که بانک مرکزی امریکا همچنان برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی خواهد کرد.

برخی اقتصاددانان معتقدند که این احتمالا برای چشم‌انداز بانک‌های مرکزی به‌منظور برانگیختن افزایش نرخ بهره کافی است زیرا احتمال دارد سه سال طول بکشد تا شاخص هزینه‌های مصرف شخصی به دو درصد برسد اما تا زمانی که اقتصاد پسرفت نکرده و به یک درصد بازنگردد، به‌نظر می‌رسد که آنان (سیاست‌گذاران بانک مرکزی امریکا) با این مساله مشکلی ندارند.


هزینه‌های خدماتی

درحالی که هزینه واقعی خدمات ماه گذشته جهشی 2.4درصد در سال را داشته است، در طول دو سال گذشته نیز افزایشی 2.2درصد را نشان می‌دهد. این جهش از محل افزایش سود در هزینه‌های خدمات دندانپزشکی، اجاره و مراکز خدماتی چون ناهارخوری‌ها و رستوران‌ها بوده است.

کارشناسان اقتصادی گروه گلدمن نیز جزو آن دسته از متخصصانی هستند که پیش‌بینی کرده‌اند تورم واقعی هیچ نشانی از حرکت به سوی اهداف بانک مرکزی امریکا در سال 2015 از خود نشان نخواهد داد، چراکه فشار برای افزایش قیمت‌ها توسط یک اقتصاد روبه بهبود بسیار خنثی‌تر از تاثیر کاهش قیمت نفت و تقویت دلار بر تورم است.

برخی دیگر از کارشناسان هم معتقدند که به احتمال زیاد سپتامبر، زمانی است که بانک مرکزی امریکا افزایش نرخ بهره را در آن آغاز خواهد کرد حتی باوجود اینکه آنان پیش‌بینی کرده‌اند که هسته شاخص هزینه‌های مصرف شخصی تا سه ماهه دوم 2015 حدود سه درصد افزایش می‎یابد که نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی پایین‌تر است. پیش‌تر افزایش شاخص هزینه‌های مصرف شخصی نزدیک به 1.5درصد پیش‌بینی شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر