قیمت بالا، دسترسی محدود و متفاوت بودن فرهنگ سفر باعث شده مسافران ایرانی اقبال چندانی به پروازکردن نداشته باشند مسالهیی که موجب شد درصد قابلتوجهی از مسافران پروازها را نه مردم بلکه کارمندان دولتی تشکیل دهند. به گزارش ایسنا، طبق آمارهای ارایهشده از سوی مراجع رسمی کشور که البته در نحوه محاسبه آنها تفاوتهای مختلفی وجود دارد در سال، قریب به 700میلیون نفر سفر ثبت میشوند که درصد قابلتوجهی از آن به مسافرتهای جادهیی اختصاص دارد. هرچند دولت تلاش کرده با برنامهریزیهای گسترده فرهنگ مسافرتهای ریلی را بالا برده و استفاده از قطار را در بین ایرانیان افزایش دهد اما همچنان این وسیله حملونقلدرصد پایینی را به خود اختصاص داده و وضعیت ناوگان هواپیمایی چیزی شبیه به آن است. طبق آمار سازمان هواپیمایی کشوری در سال گذشته بیش از 25میلیون نفر سفر در پروازهای ایران به ثبت رسیده است؛ از این تعداد که بیش از نیمی از آن سهم فرودگاه مهرآباد بوده تعداد قابلتوجهی به چند مقصد اصلی اختصاص یافته و دیگر مسیرها سهم قابلتوجهی در این عرصه نداشته است. در بین مسافران هواپیما اما آمارها عجیبتر است باتوجه به اینکه در تعداد قابلتوجهی از مسیرهای هواپیمایی در ایران ظرفیت هواپیما در روزهای عادی سفر پر نشده و این مساله در حالت عادی برای شرکتهای هواپیمایی صرفه اقتصادی لازم را از بین میبرد برخی نهادهای دولتی منطقهیی مجبورند جور مردم را بکشند.