نشانه‌های بهبود اقتصادی در معاملات بورس کالا نمایان شد

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۱

گروه بورس کالا| بررسی معاملات هفته گذشته بورس کالا که در پنج روز کاری پیگیری شد، بیانگر یک موضوع مهم در صنایع مهم صنعتی، معدنی و پتروشیمی بود و آن، افزایش قابل توجه عرضه و تقاضا برای خرید فولاد، سنگ‌آهن و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بود. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که در ماه‌های گذشته عرضه و تقاضای محصولات در بورس کالا با حجم کمی دنبال می‌شد و فعالان تالار نقره‌یی از تاثیر مستقیم رکود اقتصادی کشور در دادوستد کالاها صحبت می‌کردند. اما همزمان شدن تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس و توجه ویژه دولت به بخش‌های عمرانی و صنایع مختلف با افت قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران باعث شده تا حجم خریدوفروش کالاها در تالار نقره‌یی افزایش یابد که کارشناسان اقتصادی بهبود روند معاملات در بازار کالا را از علایم خروج از رکود اقتصادی عنوان می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان یکی از برنامه‌های اصلی دولت در بسته خروج از رکود، بهبود شرایط بنگاه‌‌های تولیدی هم از سمت عرضه (تامین مالی) و هم از سمت تقاضا بوده که آمار و ارقام معاملات بورس کالا در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد شرایط تا حدودی بهتر شده است. براساس نمودار معاملات، طی هفته گذشته حدود 622هزار تن انواع کالا به ارزش نزدیک به 8950میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت که به‌صورت روتین حجم معاملات هفتگی بورس کالا روی نیم میلیون تن بسته می‌شد.


امیدواری به رونق بازار فولاد

در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی درحالی که 359هزارو 448تن انواع محصولات روی تابلوی عرضه رفت، 828هزارو 859تن تقاضا در تالار به ثبت رسید که در پایان بیش از 325هزارتن انواع کالا با ارزشی نزدیک به 4410میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در یک نگاه کلی 219هزارتن انواع محصولات فولادی، 100هزارتن سنگ‌آهن، 2310تن انواع مس، 3620تن آلومینیوم، 100تن کنسانتره مولیبدن، 100تن روی، 9تن کنسانتره فلزات گرانبها و 9کیلوگرم طلا توسط مشتریان خریداری شد و معاملات محصولات فولاد رونق گرفت. از نکات مهم معاملات هفته گذشته رینگ صنعتی و معدنی بود که به گفته معامله‌گران بورس کالا با اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه سال آینده به پروژه‌های عمرانی، اهالی بازار فولاد بر حجم خرید‌های خود افزوده‌اند و فولادسازان نیز به امید رونق ساخت‌وساز و افزایش مصرف فولاد از سال 94، به‌زودی تولید خود را افزایش خواهند داد.


سنگ‌آهن، محبوب خارجی‌ها

علاوه بر فولاد، هفته گذشته صادرات سنگ‌آهن از بورس نیز به‌دلیل استقبال کم‌سابقه خریداران خارجی خبرساز شد، چراکه در مقابل عرضه 100هزارتنی سنگ‌آهن دانه‌بندی شده مجتمع سنگان، 600هزارتن تقاضا بر تابلوی معاملات تالار کیش درج شد تا قیمت پایه این محصول با رقابت 14دلاری از 20 به 34دلار افزایش یابد. این اتفاق در شرایطی در رینگ صادراتی بورس کالا رخ می‌دهد که اوضاع بازار جهانی سنگ‌آهن وخیم گزارش می‌شود و تحلیلگران معتبر جهانی نیز از ادامه روند نزولی قیمت این محصول به‌دلیل حجم بالای عرضه سنگ‌آهن در مقابل تقاضا سخن می‌گویند.


صادرات 96 هزار تنی قیر

هفته گذشته تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در دو بخش داخلی و صادراتی نیز با رشد مواجه شد به‌طوری‌که 296هزارتن انواع کالا به ارزش بیش از 4539میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت. در این تالار نزدیک به 139هزارتن انواع قیر، حدود 40هزارتن مواد پلیمری، 60هزارتن وکیوم باتوم، 20هزارو500تن لوب‌کات، حدود 24هزارتن مواد شیمیایی، حدود 12هزارتن گوگرد، 1400تن عایق رطوبتی و 20تن انواع گاز و خوراک توسط مشتریان خریداری شد. از رویدادهای مهم این تالار نیز می‌توان به صادرات 96هزارتنی قیر اشاره کرد. به‌طوری‌ که باتوجه به عرضه مستمر شرکت‌های نفت پاسارگاد و جی و همچنین تولیدکنندگان بخش خصوصی در تالار کیش، این محصول مشتریان پای ثابتی را در تالار صادراتی پیدا کرده است.

به گفته کارشناسان حوزه پتروشیمی، صادرات قیر از بورس کالا طی چند سال اخیر آنقدر مطلوب بوده که اکنون مراجع معتبر بین‌المللی به نرخ‌های کشف شده قیر در بورس کالا استناد می‌کنند. به گفته این کارشناسان، قیمت‌های قیر ایران اصلی‌ترین مرجع قیمت برای معاملات قیر در خاورمیانه و جنوب‌شرقی آسیا است و می‌توان با آغاز صادرات محصولات پتروشیمی از بورس کالا، بر روند قیمت‌گذاری کالاهای پتروشیمی در سطح منطقه

تاثیر گذاشت.

در پایان گفتنی است، تالار محصولات کشاورزی در هفته گذشته شاهد معامله 190تن ذرت بود که در صورت اجرای ماده 33 قانون بهره‌وری کشاورزی یعنی درج قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بر تابلوی بورس کالا به جای خرید تضمینی دولت، حجم معاملات رینگ کشاورزی با رینگ‌های صنعتی و پتروشیمی برابری خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر