ضرورت بازنگری در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۷۴

نمایشگاه بین‌المللی چاپ تهران که چند سالی است عنوان «چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته» را هم یدک می‌کشید، پرونده بیست و یکمین دوره خود را پس از چهار روز برگزاری در محل دایمی نمایشگاه‌های پایتخت بست.

باوجود اینکه از این نمایشگاه به‌عنوان مهم‌ترین رویداد در زمینه صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور و محلی برای ارایه آخرین دستاوردهای داخلی و بین‌المللی یاد می‌شود؛ با این حال کیفیت برگزاری آن، محصولاتی که در این نمایشگاه در معرض نمایش و گاه فروش قرار می‌گیرد، میزان استقبال از آن به ویژه از سوی بازدیدکنندگان تخصصی و حتی زمان برگزاری آن همواره محل بحث بوده است.

زمان برگزاری نمایشگاه که هر سال مقارن با کریسمس برگزار می‌شود از مسایلی است که همواره موجب سوال بوده است. نمایشگاه چاپ تهران تنها نمایشگاه بین‌المللی جهان است که در کریسمس برگزار می‌شود و به این دلیل بسیاری از شرکت‌کنندگان بالقوه خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل بیشترین شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه را شرکت‌های چینی تشکیل می‌دهند که از هیچ فرصتی برای تصاحب بازار بزرگ ایران فروگذار نمی‌کنند.

مجری نمایشگاه چاپ تهران که شرکت صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران است؛ نیز شرکتی است که تقریبا هیچ ارتباطی با حوزه چاپ که یک رسته تخصصی است، ندارد. در سابقه فعالیت این شرکت هم تنها برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه با هدف تامین مایحتاج عمومی مردم به چشم می‌خورد. درحالی که در کشورهای دیگر، سال‌هاست شرکت‌های متخصص در این حوزه‌ها به‌عنوان متولی چنین نمایشگاهی را برگزار می‌کنند.

و شاید از همه مهم‌تر این باشد که اصولا باید همه‌چیز از اول شروع شود: از تغییر نام نمایشگاه که به‌نظر می‌رسد، ضروری است تا واژه صنعت به نمایشگاه چاپ تهران اضافه شود تا تازه بتوان با این نمایشگاه در ابعاد واقعی یک صنعت درخور توجه در قرن بیست و یکم برخورد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر