حضور میلیاردی‌ها در سینمای ایران

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۷۰

با نگاهی به فیلم‌های میلیاردی در فصل پاییز به‌راحتی می‌توان با مضمون‌ها و حضور بازیگران ستاره فیلم‌های پرفروش، سلیقه مخاطبان سینما را سنجید.

وقتی به اکران فصل پاییز نگاهی می‌اندازیم، از اینکه چند فیلم با فروش میلیاردی روبه‌رو شدند، خرسند می‌شویم؛ فیلم‌هایی که در ژانرهای مختلف تولید شده‌اند و فروشی بالای یک میلیارد تومان داشته‌اند. فیلم‌های «شهر موش‌ها ۲»، «آتش‌بس۲»، «شیار ۱۴۳»، «خواب‌زده‌ها»، آرایش غلیظ »، «ساکن طبقه وسط »و «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» ازجمله فیلم‌هایی هستند که وارد باشگاه میلیاردی‌ها شده‌اند.

اینکه فصل پاییز سال۱۳۹۳، هفت فیلم روی پرده سینما با این فروش روبه‌رو بوده، اتفاق خوبی است. اما چه عواملی موجب شد تا این فیلم‌ها به این فروش دست پیدا کنند؟

«شهر موش‌ها ۲» به کارگردانی مرضیه برومند؛ این فیلم تاکنون بیش از ۹میلیارد تومان فروش داشته است. خیلی از منتقدان معتقد هستند که فروش خوب «شهر موش‌ها ۲» مدیون نخستین فیلم «شهر موش‌ها» در سال1364 است. با این حال آنچه مهم به‌نظر می‌رسد اکران فیلمی در گروه کودکان است که باعث شد بار دیگر فضای سالن‌های سینما با قشری از کودکان ارتباط برقرار کنند. درواقع سینمای کودک در این سال‌ها، سینمای از یاد رفته از ذهن‌ها بود که اکنون با اکران «شهر موش‌ها 2» دوباره احیا شد.

«آتش‌بس» به کارگردانی تهمینه میلانی؛ این فیلم‌ به‌دلیل حضور بازیگران چهره و نیز مضمون اجتماعی‌اش، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. البته محمد نیک‌بین تهیه‌کننده این فیلم بار‌ها عنوان کرده که نبود تبلیغات مناسب برای «آتش‌بس۲» و اکران‌های پشت سرهم چند فیلم به‌طور همزمان تاحدی روی فروش آن تاثیرگذار بوده است. با این حال«آتش‌بس۲» هم با فروش میلیاردی و قابل‌توجهی روبه‌رو بود.

«شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار؛ که جز فیلم‌های پرفروش این دوره بوده، براساس مضمون جنگ و دفاع‌مقدس ساخته شده است. این فیلم در میان فیلم‌های اکران فصل پاییز مضمونی متفاوت داشت. نقش تاثیرگذار مریلا زارعی در «شیار ۱۴۳» و جایزه بهترین بازیگری از جشنواره فیلم فجر، توجه مخاطبان را برای دیدن فیلمی در حاشیه جنگ بیشتر کرد.

«خواب‌زده‌ها» به کارگردانی فریدون جیرانی؛ این فیلم با حضور بازیگران سرشناس به‌ویژه اکبر عبدی به پرفروش‌ترین فیلم این دوره تبدیل شده است.

«آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» به کارگردانی قربان محمدپور؛ این فیلم از تاریخ ۲۸آبان در گروه سینمایی قدس اکران شده و توانست در این مدت به‌فروش میلیاردی دست پیدا کند. در کنار این فیلم‌ها می‌توان اشاره‌یی هم به فیلم «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمت‌الله داشت. فیلمی که آن را نمی‌توان در هیچ یک از ژانرهای سینمای ایران جای داد، اما اکران عمومی این فیلم با استقبال روبه‌رو شد.

«ساکن طبقه وسط» به کارگردانی و بازیگری شهاب حسینی؛ از دیگر فیلم‌های خاص در این دوره بود. فیلمی که بیشترین حضور حسینی به بازی در این فیلم و نقش‌های متفاوتش برمی‌گشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر