وعده تولید گاز 100‌میلیون متر‌مکعبی زنگنه محقق شد

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۵




مجری فاز15 و 16 در گفت‌وگو با «تعادل» از تولید 40‌میلیون متر‌مکعبی این دو فاز در روزهای آتی خبر می‌دهد. این دو فاز پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم هیچ تولیدی نداشتند

بیش از یک سال از روی کار آمدن دولت یازدهم و وزارت نفت که توسعه میادین گازی پارس‌جنوبی از مهم‌ترین اهداف آن بوده است می‌گذرد و وزیر نفت از محقق شدن وعده افزایش ظرفیت 100‌میلیون متر‌مکعبی از پارس‌جنوبی تا پایان سال سخن می‌گوید. هر کدام از فازهای مختلف پارس‌جنوبی در این افزایش ظرفیت سهمی داشته‌اند. پیش از این مجریان طرح‌های فاز15 و 16 و 17 و 18 و فاز12 که بزرگ‌ترین فاز پارس‌جنوبی است در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار داشتند که وعده تولید گاز 100‌میلیون متر‌مکعبی زنگنه با تلاش بسیار در ماه‌های اخیر محقق خواهد شد. این را کارگران پارس‌جنوبی نیز در صحبت‌هایی که درباره زیاد شدن فشار کار در یک ماه اخیر برای رساندن گاز به زمستان داشتند تایید می‌کردند. رضا فروزش مجری طرح فازهای15 و 16 پارس‌جنوبی در گفت‌وگوی تلفنی با «تعادل» ضمن تایید وعده وزیر نفت از محقق شدن تولید 40‌میلیون متر‌مکعب گاز شیرین از این دو فاز طی هفته‌های آینده سخن گفت. فروزش با اشاره به اینکه اکنون تولیدی حدود 30‌میلیون متر‌مکعب دارند گفت: «وزیر نفت در بازدید خود از پارس جنوبی از این طرح‌ها نیز دیدار کرده و رضایت خود را اعلام کرده است». طرح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم هیچ تولیدی نداشت. به‌گفته رضا فروزش مجری این طرح نخستین ترین شیرین‌سازی در این فازها در آذر سال1392 نصب شد، دومین ترین در 26فروردین سال1393، سومین ترین اول آذر1393 و چهارمین ترین 29آذر وارد مدار شده است و طبق گفته مجری طرح تولید این فاز در روزهای آینده به برنامه از پیش تعیین شده که تولید 40‌میلیون مترمکعبی بوده است خواهد رسید. در همین زمینه پیش از این فروزش مجری فاز‌های15 و 16 پارس‌جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «ترین سه را راه‌اندازی کرده‌ایم و امروز بالای 26 یا 27‌میلیون مترمکعب خروجی گاز به شبکه سراسری می‌فرستیم.» فروزش ادامه داد: «ترین چهار هم به سختی و سرعت درحال انجام شدن است و امیدواریم اواخر سال بتوانیم این ترین را هم استارت بزنیم.» سکوی فاز15 نیز طبق آخرین اطلاعات مجری طرح در انتظار «نصب لایز» قرار دارد. فروزش می‌گوید: «خوشبختانه سه سکو پشت این سکو آماده بهره‌برداری هستند». طبق برنامه‌یی که از قبل برای فاز15 درنظر گرفته شده است 10آذر این فاز آماده بهره‌برداری خواهد بود اما طبق گفته مجری فاز احداث خط لوله این فاز اندکی زمان برده است.


احوال فازهای پارس‌جنوبی خوب است

همچنین حسن بویری مجری فازهای17 و 18 پارس‌جنوبی نیز پیش از این در جمع خبرنگاران گفته بود: «بخش برق، آب، هوا و نیتروژن کامل بهره‌برداری شده است و بخش ترین یک تصفیه گاز ما کامل آماده بهره‌برداری است.» او ادامه می‌دهد: «ما برنامه داریم تا پایان آذر ردیف یک شیرین‌سازی گاز را در سرویس قرار بدهیم که اکنون از فاز6 و 7 و 8 تامین می‌شود.» او درباره ردیف‌های دیگر این پالایشگاه نیز می‌گوید: «تا پایان سال هم یک ردیف دیگر را راه‌اندازی کرده و دو ردیف دیگر طی 6ماه اول سال آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید». طبق گفته بویری ردیف دوم و سوم 45روز دیگر آماده خواهد شد که یکی برای سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. مجری طرح درباره وضعیت سکویA18 می‌گوید: «این سکو 25روز است که آماده شده اما چون مشکل فنی داشتیم به‌خاطر ضرب‌الاجل خط لوله را به پالایشگاه15 و 16 وصل کردیم و اکنون آماده ارسال گاز هستیم، سکویA17 نیز برای خود پالایشگاه پلن شده است.» بویری ادامه می‌دهد: «سکوهای اقماری نیز به این دلیل که چهار سال بعد برای ساختشان اقدام شده است دیرتر مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.»

به‌گفته مجری این طرح میزان سرمایه‌گذاری برای این فازها 6‌میلیارد و 200‌میلیون دلار بوده است که تاکنون پنج‌میلیارد و 200 هزینه شده و یک‌میلیارد باقی مانده که ظرف یک سال آینده بتوانیم بقیه کار را به اتمام برسانیم. یک‌میلیارد اضافه‌شده به سرمایه‌گذاری این طرح، به اضافه شدن چاه‌ها و سکوهای جدید بازمی‌گردد.


تولید 85‌میلیون متر‌مکعب گاز ترش در‌بزرگ‌ترین فاز

همچنین طرح فاز12 که بزرگ‌ترین مجموعه توسعه در پارس‌جنوبی با ارقام قابل‌توجه است با ظرفیت تولید 85‌میلیون متر‌مکعب در روز گاز ترش، روزانه 120‌هزار بشکه میعانات گازی و 750‌تن گوگرد طرح‌ریزی شده از یک سال گذشته شروع به تولید کرده و به شبکه سراسری گاز تزریق کرده است. به‌گفته مدیر بخش خشکی این طرح یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اتفاق‌افتاده در این فاز حفاری افقی در عمق 4500متر بوده است که در وضعیت فعلی و با تحریم‌هایی که مشکلات زیادی را برای کارکنان این طرح ایجاد کرد دستاوردی مهم محسوب می‌شود. به‌گفته مدیر بخش خشکی اخیرا دو ‌ترین دیگر هم در این فاز به سرویس وارد شده است و برای اینکه سکوی چهارم نیز وارد مدار شود حدود یک سال زمان احتیاج است. به‌گفته سورانی ارزش اقتصادی محصولات تولیدی در این فاز 10‌میلیارد دلار است که نرخ بازگشت سرمایه را کمتر از یک سال می‌کند. درصد موفقیت واحد جداسازی گوگرد در این فاز با 99.8درصد رکوردی چشمگیر تلقی می‌شود که به‌گفته سورانی برای آن از لایسنس یک شرکت خارجی استفاده شده است. مدیر بخش خشکی این فاز درباره تامین تجهیزات این طرح‌ها و تقسیم آن بین سازندگان داخی و خارجی می‌گوید: «بیش از 70درصد تجهیزات را از سازندگان داخلی تامین می‌کنیم.»


ازدیاد مصرف تلاش‌ها را به باد می‌دهد

اکنون و در وضعیتی که شواهد از این حکایت می‌کند که با وجود مشکلات بسیار زیادی که تحریم‌ها برای فعالیت در پارس‌جنوبی ایجاد کرده ‌بودند، تولید با سختی افزایش یافته است مساله مصرف زیاد گاز توسط مردم تلاش‌های فعالان در این نواحی را بی‌ثمر می‌کند. در همین زمینه سه‌شنبه دوم دی سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در این خصوص اظهار داشت: در ٢٤ساعت گذشته، ٤٢١‌میلیون متر‌مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف شده است. مجید بوجارزاده افزود: با وجود افزایش مصرف گاز هیچ‌گونه افت فشار یا قطعی گاز در شبکه سراسری ایجاد نشده است.

وی یادآور شد: براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، مصرف گاز بخش خانگی تا هفته آینده به روزانه ٤٥٠‌میلیون متر‌مکعب می‌رسد.

وی با اشاره به ورود نخستین جبهه هوای سرد زمستانی به بیشتر استان‌ها و بارش شدید برف و باران در کشور، تصریح کرد: کاهش دمای هوا در بیشتر استان‌ها منجر به افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور به‌ویژه مشترکان خانگی شده است.

به‌گفته رییس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، در روز سه‌شنبه گذشته، ٨٢‌میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های کشور تحویل شده است. بوجارزاده گفت: در بازه زمانی یادشده، ٨٠‌میلیون متر‌مکعب گاز نیز به صنایع عمده تحویل شده است. سخنگوی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: مشترکان بخش خانگی با صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌توانند این شرکت را در بهبود خدمات به همه بخش‌های مصرف یاری کنند. وی ادامه داد: استفاده از سیستم‌های کنترل هوشمند، اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها، استفاده از پرده‌های ضخیم وغیره ازجمله اقدام‌هایی است که باعث کاهش مصرف گاز در منازل می‌شود.

به همین دلیل بود که بیژن زنگنه طی دو نامه مجزا خطاب به محمد سرافراز و استانداران سراسر کشور به بخشنامه شماره۹۶۲۳۸ در تاریخ اول آذر۱۳۹۳ اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری درخصوص ضرورت صرفه‌جویی در مصرف گاز اشاره کرد و گفت: تلاش مستمر وزارت نفت در دولت یازدهم برای افزایش ظرفیت تولید و پالایش گاز طبیعی، سبب شد تا حدود چهار فاز جدید از طرح‌های پارس‌جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰‌میلیون مترمکعب وارد مدار شود.

وی با بیان اینکه با اقدام‌های دیگر وزارت نفت برای افزایش برداشت از دیگر میدان‌ها در مجموع تولید گاز کشور به رکورد تاریخی ۶۶۰‌میلیون متر‌مکعب گاز غنی در روز رسیده است، تصریح کرد: طی هفته‌های آینده واحدهای دیگری نیز از مجموعه پارس‌جنوبی وارد مدار تولید می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه مصرف بی‌رویه گاز طبیعی در بخش‌های اداری، تجاری و خانگی بسیار فراتر از رشد تولید بوده است، اظهار کرد: شبکه گاز کشور به‌دلیل مصرف بی‌رویه همچنان با وضع ناپایدار روبه‌روست. وی یادآور شد: در شرایط افت فشار در شبکه گاز، برای پیشگیری از قطع گاز مصارف خانگی، اعمال محدودیت برای مصرف گاز طبیعی صنایع و نیروگاه‌ها و نیز مصرف حداکثری نفت‌کوره در نیروگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

وزیر نفت خطاب به استانداران کشور گفت: برای جلوگیری از هرگونه افت فشار یا قطع گاز طبیعی به‌ویژه در مناطق سردسیر در فصل زمستان، اقدام‌های لازم در سطح استان‌ها انجام شود. وزیر نفت همچنین خطاب به رییس سازمان صدا و سیما ایران اظهار کرد: هرگونه که مصلحت می‌دانید در برنامه‌های مختلف صداوسیما نسبت به اطلاع‌رسانی به مردم و آگاه‌سازی و تشویق آنها برای کاهش مصرف و به‌ویژه پرهیز از هدر دادن انرژی باارزش تولیدشده به‌خصوص در مناطق سردسیر به شکل‌های مختلف اقدام کنید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر